Coat-King ullkniv vs Furminator
Som rubriken lyder så undrar jag vad som är bäst egentligen? Jag har en husky kille som har fått extremt tjock underull efter att han blev kastrerad. Jag har blivit tipsad att använda både en Coat-King ullkniv och Furminator, men vilken fungerar bäst egentligen? Även fått andra tips som att hålla han nerklippt året runt, men det känns lite drastiskt, plus att hans päls skyddar han året runt mot både värme och kyla. Så hjälp mig välja vad som ska införskaffas :)
Jag har alltid föredragit coat king framför furminator, på mitt trim är den mer mångsidig. Men furminatorn kan fungera väldigt bra på vissa pälsar. För en hund med lite längd på pälsen kommer coat kingen ner till underullen bättre skulle jag säga. Coat king med gult handtag är bäst tycker jag, jag använder tiotandad på trimmet: https://www.alttilhundogkat.dk/mars-coat-king-gul.html Om din hund fått förändrad pälskvalitet efter kastrering, så är pälsen troligtvis inte adekvat längre - du behöver alltså inte hålla fast vid att den ”skyddar mot både kyla och värme”. Underullsmonster skyddas definitivt inte mot värme, jag har gott om kunder som kommer för nedklippning för att deras hundar lider. Men innan man klipper ner, så skulle jag testa med rejäla ullskrapningar. Allra bäst är om man kan bada hunden och sedan använda en blasterfön medan man borstar samtidigt (brukar fylla hela rummet med underull som lossnar) och gå lös med coat kingen därefter. Detta får loss väldigt mycket och gör pälsen luftig. När du kan blåsa på din hunds päls och den lätt delar sig så du ser huden, då är den adekvat och luften kan röra sig genom den som den borde.
//Lina