Hundmöten "inomhus"
Min hund (11 mån) är väldigt enkel vid hundmöten utomhus. Senast idag mötte vi en ilsken schnauzer som tokskällde, min hund brydde sig inte och gick vidare. Med andra ord bryr han sig inte nämnvärt om hundar när vi är utomhus, tror detta beror på att han sällan (nästan aldrig) fått hälsa på hundar när vi promenerar. Detta har varit en viktig del som varit grundläggande i vår träning som gett resultat.
Däremot är han svårare vid "fasta situationer". När vi var hos veterinären häromdagen fanns en hund i ett annat rum som skällde och min hund blev oerhört stressad, jag kunde inte få stopp på honom. Jag vet inte om detta berodde på att han kände av stämningen hos veterinären. Vid ett annat tillfälle befann vi oss på ett café där han fick syn på en annan hund och även där började skälla. Kan ev. ha varit så att han varit understimulerad den dagen. Jag fick tyvärr lämna cafét då han inte slutade. Vad beror detta på? Hur ska jag jobba vidare på detta om hundmöte inte är problemet utan att han reagerar på vissa hundar då vi befinner oss inomhus/på fasta platser? Har ni någon hund som reagerat på liknande vis? Kan åldern ha något att göra med beteendet (11mån)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Eftersom du upplever att det är just stressad han blir, så skulle jag satsa på att lära honom vad du vill att han ska göra istället. Inte bara "inte skälla", utan mer "sitt tyst och stilla med ögonkontakt" eller kanske hålla en boll eller apportbock eller något.
Lär in det i en enkel miljö (hemma i vardagsrummet kanske) och träna sedan så att hunden kan utföra det i svårare och svårare miljö. Till sist kommer du då kunna be om det även i miljöer där hundar skäller inomhus och då få honom att tänka på uppgiften istället för att stressa upp sig och skälla.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm