Undrar lite om gråhund.
Finns det några gråhundägare/kunniga här? Jag har en gråhund och är helt grön på rasen då hon bara kom in i familjen som omplacering från en vän. Vi va på utställning nu för nån vecka sen och det gick rätt bra. BIR och BIG 2(inofficiell).Va en till gråhund(tik) och va fem i gruppen. Stolt. Hon fick fin kritik med bara negativt att hon har för krullig päls och hon va oren i pararell gång( vi har inte hunnit träna jättemycket ringvett så nosen va mycket i backen). Men det som gör mig fundersam är pälsen. Ja krullet går inte göra nåt åt. Eller? Men hon är så platt jämfört med andra gråhundar jag sett. De andra är så.. poffiga. Fluffiga. Men hennes päls är så platt. Kan det va så att valparna hon hade förra året kan va orsaken till krullet och den platta pälsen? Eller är det bara att hon inte utsätts för samma väder som en jakthund gör? För hon är bara till sällskap då hon vägrar jaga. Eller kan de va foderrelaterat? Trots att hon har mjuk och glansig päls i övrigt? På bilden har hon börjat fälla, därav gropen på benet.
Det kan väl vara foderrelaterat, vad äter hon för foder? Det känns som att pälsen borde inte påverkas av valpar som hon hade för minst 8 månader sen, spontant, men jag har ingen stor erfarenhet av tikar som haft valp! Annars är det nog genetiskt. Pälsen borde inte förändras för att hon inte jagar.
Parallell gång, betyder det passgång? Att hon rör både fram- och bakben samtidigt på samma sida (så höger sida - vänster sida - höger sida etc, istället för en trav som är diagonal: höger bak+vänster fram - vänsterbak+höger fram - höger bak+vänster fram etc). Om det är passgång så hade jag tagit upp det med en bra fysioterapeut :)
Hon får hallafoder ris och kyckling. Tänkte mest att den är annorlunda då hon inte står i hundgård, vilket många jakthundar gör. dom misstänker jag får päls för att klara vind och kyla även på sommaren. Hon fick valpar i juni förra året och stod i hundgård från vecka 5-8 för att valparna skulle vänja sig vid hundgård. Vad jag vet kan lite ändras. Min förra hund, vit herdehund, blev gul efter sin valpkull och blev bara gulare efter det. Vet inte vad det menas men jag vet att det va mitt fel att hon gick orent. Hon paddlar inte mer än när hon är trött eller är ofokuserad. Nu hade hon fokus på marken då en annan hund hade gjort sina behov i ringen och folk hade tappat godis. Annars gick hon fint när vi sprang runt. Var bara när man springer fram och tillbaka mot domaren som det blev fel.
Tror nog valpning kan påverka. Håret kan ändra både färg och kvalité efter graviditet hos kvinnor, så varför skulle det inte kunna hända hundar? Hormonförändringar antagligen.