Valp som bits, morrar och skäller
Hej! Jag har en cocker spaniel tik på 11 veckor som jag skulle behöva lite hjälp med. Jag har läst och läst på nätet för att hitta det som ska funka bäst men alla skriver olika. Hon är världens underbaraste valp men får ibland plötsliga ”ryck” då hon börjar bitas, skälla och morra som en galning. Detta kan exempelvis vara när man lekt med henne och plötsligt slutar eller när man tar ifrån henne något som hon inte får ha. En del skriver att man ska skrika ”AJ” eller liknande när hon sätter igång, ge henne en knäpp på nosen eller putta bort henne. Sedan har jag även läst att man ska lägga ner henne eller hålla i famnen och ”hålla fast” tills hon lugnar ner sig. Ännu en sak jag läst är att man bara ska ignorera henne. Jag tycker ju att metoden då man ignorerar valpen låter mest vettig men det är svårt att ignorera en valp som hänger i ens armar och händer och biter. Ska man exempelvis sätta sig i soffan (där hon inte kommer åt en) och låta henne springa runt på golvet tills hon lugnar ner sig? Om hon börjar med beteendet då man redan håller henne i famnen kan jag ju tycka att man då borde hålla kvar henne i famnen och lugna ner henne likt en metod ovan. Annars kanske hon tänker att hon kan göra så varje gång hon inte vill bli buren. Men i övriga fall, då hon redan är på marken, ignorera henne. Några tankar om detta?
Jag kör ryggsäcken, vilket är det du beskrev med att hålla fast hunden. Men jag ser till att sitta helt lugn och hålla löst skulle han sprattla o hålle på håller jag lite mera fast så han ej kommer iväg och sekunden han slutar löser jag greppet igen. Men alltid lugn. Om hon reagerar så när du tar ngt, ger du henne ngt i utbyte? Jag hade inte heller vart så glad o ngn kom och tog min goda choklad eller telefon från mig medan jag höll på med dom utan att ge mig ngt minst lika bra helst bättre i utbyte. ;)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Försök att inte få henne till det läge vart hon stressar upp sig jnder leken och evt avsluta leken med ett litet ben, en godis eller ryggsäcken/mys. Ignorera för min kille funkade när han hade fattat grejen. För k början fattade han inte. Han var så stressad och uppgetsad att han inte klarade av det själv.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Känner igen detta så mycket på min valp när han var runt 11v. Han är 17 veckor nu.
Jag har helt enkelt igonerat honom, antingen satt honom i ett annat rum med kompostgaller emellan så vi fortfarande kan se varandra eller satt mig i soffan där han inte når.
Lite grann att "kan du inte betee dig får du inte vara med". Han brukar lugna ner sig ganska snabbt och då är han välkommen tillbaka. Nu har han inte gjort liknande grejer på flera veckor, vilket känns skönt. Jag provade även ryggsäcken vilket inte hade så stor framgång. En gång provade jag att vråla AJ och då slutade han direkt och lugnade ner sig. Skrek med ljus röst för att imitera ett skadat djur typ…. Men prova dig fram :) och hoppas det löser sig!
När min kille var valp och fick ryck så fick han ett tuggben i munnen eller en leksak. Funkade inte det så gick jag ifrån platsen (men så han kunde se mig). Finns ingen anledning till att knäppa valpen på nosen eller hålla fast den, det kommer förmodligen trigga igång mer. Vissa piper till som valpar när det gör ont, Det fungerar på vissa individer men andra blir mer hetsade.
Att ta fighten med en valp oavsett vad för att hålla den stilla när den är uppe i varv är för mig helt onödigt, Det skapar en konflikt med "kontakt" på ett vis jag helst skulle undvika. Man kan inte alltid undvika det på kurser eller i andra tillfällen; men hemma kan man det oftast.
När min valp var sådan, främst på kvällarna och när hon hade gips, om hon ville leka så fick vi leka med leksak i munnen, vill hon bara bitas och vara jävlig fick hon ett tuggben och ignorera henne.
På kvällarna när hon satte igång sina bit-spring-skall-ryck fick hon en kong fryst med färskfoder som hon oftast inte han halvvägs på innan hon slocknade.
Hon gick inte att hålla fast för hon blev bara tusen gånger värre då, så vi löste det på det här sättet :)
-