Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1311 ggr
VampireGirlElvira
0

Utställnings Siberian Husky?

Hur är utställnings Siberian Huskeys i lynnet? Drar dom som vanliga huskys? Jag såg på blocket för någon dag sedan att det var någon som säljer utställnings huskys i södra Sverige, men är dom mer lugnare av sig? Jag vet inte om jag klarar av en husky överhuvudtaget, men det var en fråga som jag var intresserad över att få veta mer hur dom är.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
0

Och nu är annonsen borta från blocket, men jag såg ju den för nån dag sedan.

Fisherling
13

Om du inte har ett starkt intresse för drag ska du inte skaffa husky. Punkt. Även om de av utställningslinjer skulle vara lugnare; vill du verkligen bidra till att förstöra en ras?

VampireGirlElvira
3

Nejdå, det är därför jag frågade. :) Då vet jag det isåfall. :)

jenmjao
9

Utställningsversionen av arbetande raser brukar inte vara lugnare, Dom brukar däremot vara väldigt ostabila och ojämna. 
Så en arbetande ras som är avlad för ett visst utseende istället för sitt jobb brukar vara en "fin"(enligt utställningsstandard) hund som är dålig på sitt arbete; inte vet hur den ska hantera energierna den har i kroppen och därav kan bli väldigt knasig i vardagen. Dom är inte avlade för vad dom kan utan för hur dom ser ut, Men dom har fortfarande samma behov som de arbetande individerna, dom kommer bara sällan bli i närheten av lika bra som dom på vad dom ifrån början var avlade för.

VampireGirlElvira
3

Okej. Tyckte också att det var galet med annonsen deras med tanke på att det är en arbetande ras, men ville bara fråga. ^ _ ^

Vinternos
1

Har erfarenhet av och har träffat individer av både arbetande och utställning. Varianten som du nämner är helt annorlunda rent anatomisk, bland annat kortare ben, större päls och kroppsbyggnad. Även mentalt skiljer dem sig åt, men det är givetvis väldigt individuellt. En SH är en krävande hundras rent fysiskt, det är väl de flesta medvetna om. Men utställningsvarianten upplever jag något latare och eventuellt mer ostabil mentalt. Dessutom verkar det förekomma mer hälsoproblem inom den typen av avel, då främst ögon och höfter. Uppfödare som skriver på det viset om en krävande ras har troligtvis ingen aning om vad de pysslar med. Oseriös är bara förnamnet.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama