Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3397 ggr
Emmetem
0

Hund som kliar sig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ungefär för en vecka sedan så märkte vi att vår japanska spets började slicka och klia sig frenetiskt på magen. Hon har inte brukar göra det så ofta, så vi blev fundersamma men valde att avvakta. Igår kväll så kollade vi igenom henne och märkte att hon har fått väldigt små (men många) bruna avlagringar på huden på magen. Avlagringarna lossnar om man pillar lite på dem, så det är inte sår det rör sig om. Vi har kollat noga och det verkar inte vara ohyra heller. Hon har slickat av pälsen på ett område på magen, och man märker att det är rött och irriterat. Vi ska iväg till veterinären det första vi gör på måndag! Men är det någon som kan tänka sig att veta vad det kan röra sig om? Tiken är 5 år gammal, har inte bytt foder, och hon har problem med fukteksem på ena framtassen.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
1

Uppdatering! Var hos veterinären i måndags. De konstaterade där att det var någon slags klåda, men fastställde inte vad det berodde på. Hon fick en medicin som ska hjälpa mot parasiter,  och hon fick en annan som ska hjälpa mot endast klådan. Just nu har hon även tratt för att inte kunna förvärra genom att klia. Vi skulle testa detta några veckor och se om klådan försvinner, annars blir det återbesök!

Emmetem
5

Ännu en uppdatering!

Jag väljer att göra dessa uppdateringar då jag själv knappt fann någon information när jag själv sökte på internet efter svar på vad min tik kunde tänkas ha. Därför vill jag även lägga in uppdateringar på hur det gått efteråt. Detta för att andra i liknande sits ska kunna hitta information :-)

Men som sagt: Medicinen hon fick hjälpte lite mot klådan i början, men sedan blev klådan värre och började även komma på hennes bakben/baksida lår. Vi fick åka tillbaka till veterinären för ännu en koll. Där konstaterades det att det troligtvis rörde sig om något slags allergi med tanke på att kortisonet i medicinen hjälpte i början. Tiken har nu varit under utredning för allergi. Vi har gjort en foderutredning på henne, och hennes klåda försvann helt efter byte till allergivänligt foder! Utredningen tog 8 veckor, men klådan och de röda märkena  började försvinna redan efter 4 veckor.  Så det löste sig till slut för henne! :-)

hemul
0

Va skönt! Men jobbigt med allergi. Vet du vad hon är allergisk mot?