Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 957 ggr
Linnea777
1

Resan med valp/unghund

Vet inte om det finns något liknade inlägg men hittade inget….. Men meningen med det här inlägget är att ni som har en valp/ska få en valp kan skriva här om eran resa. Alltså då träning, hur ni bygger upp valpen med lydnad/träning osv. Tycker det är sååå intressant att se hur andra väljer att ”uppfostra” och träna sin hundar. Som sagt har ingen aning om det finns något liknade inlägg…..

eli1991
1

Får väl börja då 🙂 Har en blandras på 14 veckor. Hämtade hem honom när han var 10 veckor. Vad vi gör just nu är att vi jobbar med sitt/ligg och mycket kontaktövningar. Han älskar när jag häller ut hans mat på gräsmattan så han får leka. Kör även mycket miljöträning, övar också på att kissa på nya platser vilket är otäckt.. Åker på socialträffar 1 gång i veckan där han blir mer och mer säker för varje gång. Har även precis börjar valpkurs. Målet är agility, lydnad och spår i framtiden 🙂

Werifesteria
0

Jag har en unghund på 11 månader. Hon har bara bott här i drygt en månad så just nu jobbar jag mest på att stärka vår relation och göra henne vad vid rutinerna som gäller här. Hon började dessutom precis löpa och är inte lika träningsvillig längre så den seriösare träningen vänta :) Vi har dock tränat på att vara ensam här i ett nytt hem och att gå fot vilket hon redan lärt sig. Jag tänkte röntga henne i vinter så får vi se vad som händer. Tills dess  kommer vi bara syssla  med lydnad och viltspår. I höst ska vi gå på någon kurs, inte valt vilken ännu.  Är verkligen lycklig över att ha hittat en hund med så mycket will-to-please, inget jaktintresse och så okomplicerad! Ska bli jättekul att få följa och forma henne.

One.Gibbis
0

Har en valp på ~ 3,5 månader. För mig har det viktigaste varit leken och att bygga relation. Kommandon har inte varit högsta prioritet. Istället har jag fokuserat på att lära honom att "roliga saker finns hos mig", medan jag allteftersom introducerar mer tråkiga inslag såsom passivitet. De kommandon jag faktiskt använder är väl "sitt", "kontakt" (ögonkontakt alltså), "gå och lägg dig", "grip" (för apportering), "gå bakom/runt" (oftast gällande koppelträning) och ett "öpp" för att berätta för honom när han är påväg att göra något otillåtet. Miljötränar honom en hel del, och är noga med att inte ställa krav på honom innan han acklimatiserat sig (alternativt ha mycket avstånd från allt stimuli) utan låter honom endast uppleva miljön först. Planen är väl att såsmåningom prova på freestyle, vilket jag är mest intresserad av. I förberedande syfte har jag därav spelat många olika typer av musik. Att utföra kommandon trots störning, i olika miljöer blir vad vi siktar på härnäst- när vi båda är redo.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~