Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1221 ggr
homesick2018
2

Gjorde jag fel?

Var ute på promenad med min hund idag då ett barn på 3-4 år börjar jaga min hund (hade honom i kort koppel), föräldrarna gick någon meter efter och gjorde inget så jag skrek "Nej!" eftersom min hund är livrädd för barn, föräldrarna lyssnade fortfarande inte så jag blev irriterad, skrek ganska argt att hunden bits. Först då tog de reda på sitt barn. Gjorde jag fel som skrek åt dem? Har lite ångest över det då jag i vanliga fall inte brukar visa att jag blir arg på främlingar

Fisherling
15

Nej, du gjorde inget fel. Du gjorde det du behövde göra för att freda din hund. Det är föräldrarna som gjort fel.

_Fisken
3

Helt rätt gjort. Du skyddade både barn o hund.

Calcifer
4

Absolut inte! Ditt ansvar är att hålla koll på din hund. Du hade koll på din hund. Även om du hade haft en osäker hund som kunde bitas eller nafsa i en trängd situation har du tagit ditt ansvar genom att ha koll på din hund. Föräldrarna har ansvar i att hålla koll på sitt barn. Fler människor måste få upp ögonen för att alla hundar älskar inte främlingar eller andra hundar. Precis som fler hundägare måste få upp ögonen för att bara för att man har en liten och söt hund betyder det inte att alla människor vill att de ska kunna springa okontrollerat fram till dem.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hornslandet
3

Inte fel alls. Du lärde föräldrarna en värdefull läxa - alla hundar är inte snälla och ofarliga (inte för att just din skulle bitas, men det finns de som gör).

ifoundnemo
2

Du gjorde helt rätt!

Lord Vulcan
2

Helt rätt.

Changrila
5

De enda som gjorde fel var föräldrarna. BRA att du sa ifrån. Ibland måste man skrika, ibland måste man överdriva och få det att låta som att ens hund är ett monster med rabies bara för att få vara ifred, men behövs det så behövs det och då är det rätt att göra vad som krävs (så länge man inte börjar pyssla med olagliga saker såklart).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zadeira
3

Kan bara hålla med de andra. Även om din hund inte var farlig, rädd för barn eller liknande så har man helt rätt i att få vara ifred och inte bli jagade/tvångsklappade på eller liknande. Ibland krävs överdrift för att någon ska fatta, men i de fallen gör man rätt.

Du har dessutom en hund som du säger är rädd för barn, då har du gjort helt rätt som faktiskt skyddat barnet genom att varna på hur farligt det skulle kunna bli. En rädd och jagad hund kan hur snäll den än är reagera med att bitas eller liknande och det är bättre för ALLA om det inte behöver gå så långt som till att nån blir skadad eller riskerar att bli rejält skadad.

malinbernhardsson
1

Bra att du sa ifrån. Hade de varit tvärt om, att hunden jagade barnet hade nog föräldrarna skrikit på dig.