Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1156 ggr
T14
0

Hur långt kan vi gå?

Hur långt är det OK att gå med en 6 månaders valp, om man har den lös/långlina?

Fridaaaa
1

Man kan inte säga viss sträcka
Beror på hunden, hur fort man går, hur ofta man pausar osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frijoh
0

Hur långt har ni gått än så länge som max på en promenad och vad är det för ras?

Changrila
0

När min yngsta var ett halvår (en saluki) så gick jag promenader på ca 5-6km med henne. Hon var lös för det mesta och sprang i stora cirklar runt mig nästan konstant, så hon sprang definitivt längre än vad jag gick ;) De promenaderna tog ungefär 1 till 1 1/2 timme.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
0

3# tror jag lät min bordercollie gå mellan 5-7 km med långlina i den åldern, men i hennes tempo och hon fick nosa hur mycket hon ville. Jag stannade också kanske varannan km och lät henne vila om hon behövde. Blev mer strosande än promenad mao, så det kunde ta sin lilla tid.

Changrila
0

#4 Ah. Min har aldrig varit speciellt mycket för att strosa och nosa, det är full fart eller sovandes på rygg i soffan som gäller ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
0

5# menar bara nosa, hon kutar fram till fläckarna och luktar, haha! Men härligt med på eller av hundar =D

Zadeira
0

Jag ska snart passa en 4 månaders fransk bulldog, och ägaren brukar inte gå jättelångt (kanske 2-3 km åt gången) men framförallt låta hunden avgöra tempot, pauser osv. Nu är ju frallor sällskapshundar med (ofta) andningssvårigheter så det beror ju också på om man har en annan ras som är mer lagd åt det aktiva hållet. Då orkar den ju säkert mer.

Ellemol
0

Min mellanpudel älskar att springa runt på olika långa promenader, när han var 6 månader var det snö. Han blev trött av att behöva hoppa runt i snön hela tiden, det blev mycket spring och lek på tomten då. Men jag skulle kunna vara ute med honom i 24 timmar och ändå är han lika pigg på en promenad😂😂

Jojaton
0

Jag började gå 5 km rundor (då och då, inte varje dag såklart!) med min när han vsr 5 månader, innan dess hade vi gått 2-3 rätt ofta han gick lös i sin egen takt och var trött men inte helt slut när vi kom hem.

Johanna - Instagram