Träna på brukshundklubben
Hej! Jag är ganska ny på det här med klubbar och så, och jag vet inte riktigt allt som gäller än. Nyligen har jag blivit medlem i Sveriges Hundungdom och valt en lokalklubb (och någon slags ”länklubb” som var i Stockholm). Jag har fått tidningen Hundsport så jag vet att jag är medlem. Jag tänkte bara fråga er som är med i Brukshundklubben, att får man åka dit och träna på klubbens mark när man vill eller måste det vara på s.k ”klubbkvällar” (för jag hittar ingen info om klubbkvällar på min lokalklubb). Jag har inte riktigt hittat någon information gällande fri träning på klubben. Någon som vet? Skulle bli väldigt tacksam för hjälp! Tack på förhand :).
Kolla på din klubbs hemsida. Där jag är kan man träna utan vidare på planerna, så länge de inte är bokade av nån kurs/grupp. Det kan man se på hemsidan.
Jag var i samma sits i januari! Klubbarna verkar verkligen inte ha gjort det enkelt att hitta för nya medlemmar. :)
Kolla om klubben har öppna träningar, informationen borde stå på hemsidan. Jag hade också kollat om de har några medlemsmöten snart, det är också ett bra sätt att träffa människor på klubben och se hur det fungerar. Kanske ställa upp som funktionär?
Hittar du ingen information på hemsidag, kolla om du kan skicka iväg ett mejl. Säg att du är en ny medlem och undrar när de har öppna träningar - eller om du tränar något speciellt så kanske de har inriktade gruppträningar på just det.
Vill du bara träna själv så är det bara att åka dit. Det kan vara lite trist om inga redskap är tillgängliga (hos vår klubb är allt låst med kodlås som medlemmar känner till) eller om man inte kan köpa lite fika…
#2 tack för svar! Så det går alltså att åka dit bara sådär? Det låter väldigt bra. Är det så att man visar upp medlemsbevis/-kort för någon eller är det öppet att gå dit utan att ”stämma av” med någon?
#1 tack för svar!
#3 Jag åker alltid till "mina" klubbar bara sådär när jag tränar själv :) Är allt som oftast där själv, men är jag inte det så är det ingen som kollat medlemskap (och har inte heller kollat med folk som kommit när jag varit där). En gång, när jag åkte till en klubb som jag var intresserad av utan att vara medlem så småpratade jag lite med de som var där (vilket råkade vara den klubbens eldsjälar så att säga) och sa då det. I övrigt har ingen frågat eller fått veta att jag är medlem :P
På min klubb är det bara att gå dit, även om det är träningar. Men vi har ett enormt (!) fält, så man är inte ivägen för varandra.

Jag brukar bara gå dit men har koll på dagar/tider som de har kurser och undviker att vara där just då. Vissa klubbar har skott en eller ett par gånger i veckan och då bör tider för det gå att hitta på hemsidan/fb-sida så att man, om man inte vill utsätta hunden för det, slipper bli överraskad. På klubben jag hänger mest på brukar de dock vara väldigt duktiga på att meddela en på plats att det ska skjutas.