Valpar och försäkring
Jag ska köpa valp nu mot sommaren och har spenderat månader med att prata med uppfödare, skriva listor, planera ledighet och bestämma försäkring men försäkringar har ju karenstid så vad händer om valpen blir sjuk under den? Försäkringen jag tänker ha (Sveland) har 20 dagars karenstid vilket känns väldigt länge utan försäkring om något skulle hända. Täcker uppfödarens dolda-fel-försäkring under den tiden eller ska man se till att köpa försäkring veckor innan valpen kommer hem?
Dolda fel försäkringen är till för att skydda uppfödaren.
Köp en valp som uppfödaren redan har försäkrat så att du kan ta över försäkringen.
Stolt ägare till tre La permer
Svedea (som jag kommer att ha) har ingen karenstid :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Anmars tror jag man kan ringa till bolaget och säga typ "jag ska ha denna valp med detta regnummer mm hem den …."
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#2 Jo, jag funderade på Svedea men ville ha en mer täckande försäkring med högre belopp då jag kommer studera och ha begränsad inkomst de första åren :)
Förstår inte vad du menar? Det står på hemsidan att karenstid undviks om valpen är mindre än 4 månader och om försäkringen täcknas senast 10 dagar efter överlämnandet, det är självklart enligt mig att valpen är försäkrad från dag 1. Varför ska man vänta??
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Svedea! Alltid fårt bra hjälp av dom, har ingen karenstid. Har aldrig vart problem med min multisjuka hund haha.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nä, har haft några olika försäkringsbolag vid det här laget och karenstid brukar bara gälla om du nyförsäkrar en vuxen hund eller äldre valp. Hämtar du en valp vid 8-10 veckor och tecknar försäkringen i samband med detta bör inte någon karenstid utgå (och gör det ändå det, välj ett annat bolag).
#7 karenstid gäller visst på många försäkringsbolag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Karenstid gäller sällan valpar, gör den det så ska man välja annat bolag tycker jag. Vi hade Sveland från start och bytte sen till Moderna som inte heller hade karens då vår hund har aldrig varit oförsäkrad. I Sveland så tecknade jag försäkringen veckan innan valpen kom och satte leveransdatum som startdatum för försäkringen. Dolda fel försäkring är enbart en skydd för uppfödaren. Om det visar sig att valpen har dolda fel så har du rätt till ersättning - då är det skönt för uppfödaren att inte behöva betala det ur egen ficka. Det gäller att läsa villkor för varje försäkring man vill teckna. Jag bifogar en klipp från Svelands Maximal försäkring.
Jag har själv IF:s gamla försäkring med fast självrisk och ingen procentränta. Synd att de gjort så att det inte går att teckna den längre då den varit riktigt användbar för oss.
När det kommer till karenstid så brukar det inte gälla för små valpar. Men se till att du tecknar en försäkring som börjar gälla senast samma dag som du hämtar valpen. Även första dagen kan något gå snett och då är det inte kul att stå med skägget i brevlådan.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Jag har if och när jag köpte valp nu senast gjorde jag helt enkelt så att jag hörde av mig till dem när jag visste vilken dag valpen skulle hämtas och så såg dem till att försäkringen började gälla den dagen. Med tanke på att valpar stoppar allt i munnen, hoppar, ramlar - noll kontroll på kroppen osv skulle jag aldrig ha en valp oförsäkrad ens en dag. Ringer du försäkringsbolaget kommer du få svar på dina funderingar :)