vad säger lagen?
Var inne på hemmet iFokus, läste lite i en tråd där och hittade detta som någon skrivit angående lagen..
§ 15 Hundens ägare eller den, som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande, eller den, som endast tillfälligt vårdar en hund, är skyldig att följa bestämmelserna i 16 och 17 §§. Vad som sägs i dessa paragrafer gäller dock inte för ledarhund till synskadad person eller för polishund i tjänst.
§ 16 Hundar skall hållas kopplade på offentliga platser inom hela kommunen. Hund, som vistas på offentlig plats, skall dessutom vara försedd med uppgift om ägarens namn, adress och telefonnummer. Hundar får inte vistas på begravningsplatser och inte heller på badplats eller lekplats (gäller även bollplan), som är offentlig plats. Hundar får heller inte medföras in i Centrum (innetorget).
Eh…what?
Får man inte ha med sig hunden ner till stan?
Eller hur ska man tolka detta? Nikki är ju med mig över allt… även in i affärer som H&M osv..
Fattar ingenting… vad är egentligen ett "innertorg"?
Vad menas? 
Men är inte detta bestämelser från en kommun? Jag har fått min kommuns lagar o förordningar om hund mejlade till mig, då jag skrev och frågade.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

huh? ahaaaa…… *tänds ett ljus*
Så då gäller det att kolla upp ordentligt vart man flyttar då..hmm… vart vänder man sig för att få uppgifterna från just ens egen kommun?
är det bara att ringa till…hmm…kommunen såklart *slår mig på huvudet..*
Knasigt att man varit hundägare sedan man låg i mammas mage…men inte har tagit reda på sånt här.. det är ju riktigt kasst egentligen..*tar mig hårt i armen och pekar finger väldigt elakt*
*passar på att stirra ut mig i spegelbilden med*
Man vet ju det allmänna såklart..men har ingen aning om det är lov att ta med vovven till city här eller inte… 
Ska minsann ta tag i detta i morgon och ordna fram dessa papper, mycket intressant.
Det var när det var all uppståndelse om koppeltvång i vissa städer, som jag och en kompis mejlade för att få veta exakt hur det låg till i vår kommun.
Vi gick in på hemsidan och hittade där den som var ansvarig för Miljöfrågor (tror jag det var). Skickar man till fel person kan de ju bara skicka en vidare ;)
Här är det då inte heller något förbud om hundar i stan och det stod heller inget om det. Därför jag inte tycker det där i huvudinlägget kan vara något som gäller överallt :)

Det har du nog rätt i..hoppas att det inte är så här heller då..
är så mysigt att gå med Nikki på stan.. sitta och fika osv..
Det lät konstigt överhuvudtaget.. Tycker man ser hundar överallt i städer och har aldrig hört någon som bor nån annanstans säga att det är förbjudet..

#5 inte jag heller…det var därför jag blev så fundersam.. 
Men som sagt bäst att ta reda på exakt vad som gäller från sin kommun
Då har man ju också kött på benen om man nån gång skulle hamna i en diskussion 

#6 Inner torg. Är det inte inne på ett köp centrum??? Då kan man ju förstå lite bättre.
Innertorg tror jag är torg i stan.

Ser konstigt ut. Men maila kommunen Du bor i och be dem skicka ut kommunens stadgar vad gäller hundhållning.

Fick precis svar från dem och de skickade mig 15 sidor med Helsingborgs lagar.. här har jag klippt ut de som rör hund..
Hundar
§ 17
Hundens ägare, den som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande eller den som endast tillfälligt vårdar en hund är skyldig att följa bestämmelserna i 18 och
19 §§. Det som sägs i dessa paragrafer gäller inte för ledarhund för synskadad person, för service- och signalhundar, för polishund i tjänst eller för hund som polisen gett särskilt tillstånd.
Badplatser för hundar s.k. hundbad har upplåtits på följande platser.
RYDEBÄCK
Stranden från Rya golfbanas södra gräns och 100 m söderut
ÖRBY ÄNGAR
Stranden från gångvägen vid norra delen av avloppspumpstation Örby och söderut 220 meter
RÅÅ VALLAR
Stranden norr om Råå kallbadhus fram till i höjd med Råå södra skolas norra gräns
VIKINGSTRAND
Stranden söder om parkeringsplatsen och 85 m söderut
HITTARP/LARÖD
Stranden från korsningen Serpentinvägen-Södra Kustvägen och 100 m norrut längs Södra Kustvägen
DOMSTEN
Stranden mellan Stejlebacken och Peter Svenssons väg
Platserna markeras och begränsas med skyltar.
§ 18
Hundar får inte vistas på:
1.
allmän lekplats inklusive till lek upplåten gräsmatta - dock är det tillåtet att med kopplad hund passera på gång- eller cykelväg, som genomkorsar sådant område.
2.
på nysått eller nyplanterat område
3.
allmän idrottsplats
4.
allmän badplats under perioden 1 maj till 30 september. För hela året finns för hund särskilt anvisade områden, s k hundbad.
5.
allmän försäljningsplats då handel pågår eller handelsvaror är uppställda
6.
innetorg - dock är det tillåtet att med kopplad hund passera genom Knutpunkten.
Hundar skall hållas kopplade inom följande områden:
1 begravningsplatser
2. inom plantering omkring kyrka eller skola samt i anslutning till motionsslinga
3. under tiden 15 mars - 31 oktober även inom allmänna parker, naturområden och planteringar i övrigt samt på campingplatser.
Tikar skall under löptid hållas kopplade inom hela kommunen, dock inte inom inhägnade områden.
När en hund inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer.
§ 19
Hund får ej förorena gångbana eller markerat övergångsställe.
Inom följande områden (kartor, se bilaga 3) skall föroreningar efter hundar plockas upp, varvid gränsen räknas från yttre delen av omnämnda gator, vägar och kvarter m m:
Helsingborg
Öresund-syd Pålsjö skoldaghem-100 m öster Drottninggatan-Magnus Paulins gata-Dag Hammarskjölds väg-Christer Boijes väg-norr kv Fatet-Mattias Gylichs gata fram till Dag Hammarskjölds väg-ost Pålsjö damm-Västkustbanan-Romares väg-Christer Boijes väg-Kullavägen-Västkustbanan-Bergavägen-Ängelholmsvägen-Kolle-bergagatan-Brohultsvägen-Österleden-Vasatorpsvägen-Drottning-högsvägen-Filbornavägen-Ragnvallagatan-Fältarpsvägen-ost kv Bethackan-GC-väg ost Gustavslund västra-Gustavslundsvägen-ost kv Amund och Anton-Clausgatan-Österleden-Rausvägen-Stinsga-tan-Lokmansgatan-väster kv Flintan och småhusbebyggelsen i kv Gotthard m.fl.-Rusthållsgatan-Landskronavägens östra lokalgata-Rausvägen-Garverigatan-Råån-parkvägar norr Pålstorps småhus-område-Flöjtgatan-Pålstorpsvägen-Landskronavägen-ost och syd kv Ängsrutan-ost kv Våren, Hösten och Vintern-ost, syd och väst sommarstugebebyggelsen vid Lidängsgatan-syd kv Skottet, Gråvidet och Skarpskytten-Västindiegatan-småbåtshamnens södra pir-Öresund.
Rydebäck
Begränsningar mot norr: Bäckfåran norr om kv Långe Jan, kv Gustavsvärn samt kv Anholt, mot öster: Brännögatan, Rya 12:4, Rya 1:30, Rya 14:21, Sandövägen, mot söder: Fortunavägen, mot väster: Strandlinjen vid Öresund.
Mörarp
Begränsningar mot öster: Bjuvsleden, norr Rättaregatan, Mörarp 1:75, kv Ostkupan, kv Kastrullen, kv Kitteln, kv Grytan, Bjuvsleden, norr kv Fickuret, kv Pendylen, kv Moraklockan, Bjuvsleden, mot söder och väster: Gräns mot Mörarp 3:100, Järnvägen, kv Tesilen, kv Tefatet, kv Tekoppen, Mörarpsgårdsvägen, kv Teskeden, kv Tekulan, kv Sockerskålen, Rosenlundsvägen, kv Skorpan, Krigaregatan, kv Stekspaden, kv Skärbrädan, Järnvägen.
Ödåkra
Begränsningar mot norr: kv Alfågeln, kv Berganden, kv Ljungan, kv Lagan, mot öster: kv Viskan, Frostgatan, Björkavägen, mot söder och väster: Marknadsvägen, kv Backen, kv Diket, kv Gärdet, kv Stengärdet, kv Gläntan, Bussvägen, Ödåkra 4:23, kv Snösparven, kv Skrattmåsen, kv Skogsduvan, kv Rödfalken, kv Rosentärnan, Ödåkra 12:2, kv Nötkråkan, Järnvägen, Fabriksgatan, Allerumsvägen, kv Dvärgmåsen, kv Dalripan, kv Blåmesen, gräns mot Ödåkra 1:250, kv Alfågeln.
Gantofta
Begränsningar mot norr och öster: Pålstorpsvägen, Järnvägen, mot söder: Fastigheternas gräns mot Katslösa 5:1, Katslösa 4:15 samt Kryddgatan, mot väster: Kryddgatan, Gantoftavägen.
Påarp
Begränsningar mot norr: Gräns mot Påarp 7:1, Ekebergavägen, Flybjärsvägen, kv Ekmållan, mot öster: Gräns mot Påarp 12:1, kv Kaveldunet, Påarp 1:164, gräns mot Påarp 12:7, kv Tranbäret, kv Tjärblomstret, mot söder: kv Tjärblomstret, kv Stenmåran, Mörarps-vägen, Eldaregatan, kv Skogsviolen, Skogsklockan, Maskinistgatan, mot väster: Välluvsvägen, kv Fjällsippan, kv Ljungklockan, kv Vallmon, kv Borstnejlikan, Olsgårdsgatan.
Bårslöv
Begränsningar mot norr och öster: Västra Borgarhögsvägen, Morellgränden, kv Fönsterkarmen 2, Bårslöv 4:3, kv Grunden, kv Pannan, kv Blocket, kv Sparren, Nyvångsvägen, mot söder: Ekebyvägen, mot väster: Rausvägen.
Laröd
Begränsningar mot norr: Hittarp 17:1, kv Holstagården, kv Nosgrimman, Farmarevägen, mot öster: kv Lokremmen, kv Ryktskrapan, kv Grimskaftet, kv Sadeln, kv Giggen, kv Höskrindan 5, kv Höskrindan 4, mot söder: kv Höskrindan 3, kv Höstacken, Larödsvägen, Sofierovägen, kv Beatelund, Laröd 12:44 samt i gräns mot Sofiero och västerut till strandlinje vid Öresund, mot väster: strandlinje vid Öresund, kv Överums norra gräns, kv Tureholm, kv Tullgarn, kv Tidö, kv Sturehov, kv Strömsholm, kv Stensnäs, kv Steninge, kv Rössjöholm, Hittarp 17:1.
Hittarp
Begränsningar mot norr: Täppesbrovägen, Gränselundsvägen, Kruareliden, mot öster och söder: Bella-Vistavägen, Hittarpsvägen, kv Toppseglet, Hollebäcksvägen, kv Råseglet, kv Bramseglet, kv Bomseglet, kv Akterseglet, Serpentinvägen till kv Överum-väster mot strandlinjen, mot väster: strandlinjen vid Öresund från kv Överums norra gräns till Täppesbrovägen.
Orenligheten ska läggas i avsedd behållare eller omhändertas på annat betryggande sätt.

Jag blev nyfiken nu, så nu har jag mailat min kommun!

Men Tin-Tin får ni verkligen ta med er hundar in på affärer som HM?
Här tror jag inte vi får göra det för att ta hänsyn till allergiker. Här i gävle har jag aldrig sett en hund inne på en affär i hela mitt liv iaf.

Inte här i östersund heller :P

å? Här i Helsingborg har Nikki varit med mig på väldigt många ställen.. Jag har frågat dem på H&M och det är ok, många fler som tar med sig sina vovvar dit med.. bokaffärer (inte alla), sybutiker, pysselbutiker, andra klädaffärer, skoaffärer…dock är hon inte välkommen in på gallerior..
Hon har även varit med mig på Mc Donalds!
Dock fick hon sitta närmast utgången… så hon var inte i närheten av serveringen.
Jag trodde inte att man fick ha med sig in…men kom på att jag aldrig frågat.. och jag blev förvånad över hur många ställen hon var välkommen på!

Hehe jag har aldrig ens frågat och Skorpan är 8 år nu, jag har alltid låtit henne stannat hemma för jag tänkt att man får väl inte för just det här med allergi och sånt =)

Nej, dte är sant Lotta =) äntligen säger du nåt smart, har väntat på det länge nu ;)
Ja! Och mcdonalds!:O De är ju en "resturang". Där FÅR man väl inte ha hund i praktiken.. kanske dem just tillåter de .. de visar sig ju. Men de ska man helt enkelt inte få?
Här får man inte ha hund någonstans inomhus på de viset. Iof har jag inte frågat enkilda affärer som är utanför gallerior.. men de är ju så, pågrund av allergi med mer.
Jag får dock ta me honom in till djuraffären, men de är en annan sak:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#17 jag vill ha med mig Nikki på så många ställen som jag kan, just för att hennes dag ska kännas så berikad som möjligt, och för att jag ska kunna slappna av när jag handlar.. jag stressköper bara något annars, för jag har inte ro i kroppen när hon inte är hos mig…
#18… oj…vad modig du är… jag skulle börja springa nu om jag var du… vem anar hur ilsken Lotta kan bli!!?!! 

Ja zoo visste jag, men inte andra affärer..och det är väl därför jag aldrig sett några här hemma skulle jag tro =)

#19 nä, man får inte ha på mataffärer och bör inte heller få ha på MC Donalds.. detta var mcD på knutpunkten, som är en ankomsthall typ, och då har inte McD väggar om ni förstår hur jag menar…så det är inte riktigt som att bara valsa in på mac donalds..;)
men, om man ska vara petig så borde vi ju inte ha fått gå förbi "gränsen"