Vad i ska jag göra?
NU har jag ledsnat på att de inte går att lämna hundfan ensam hemma. Vi har tränat och tränat och tränat, men oavsett om jag är borta 5 minuter eller 2 timmar så möts jag alltid av en förstörd lägenhet. Idag kom jag hem och hon har tuggat sönder nätverkskabeln och rivit/bitit upp halva golvet i sovrummet. Jag vet inte vad jag ska göra längre, för de här är inte hållbart. Jag har vid andra tillfällen filmat med en upptejpad telefon i vardagsrummet och då väntar hon någon minut från de att jag gått utanför dörren och sen direkt flyger hon på något att ha sönder. Allt från kuddar i soffan till bordsdukar och kablar. Tuggat sönder ena bädden vid något tillfälle. Vad gör man?
Är hunden rastas både fysiskt och mentalt innan ni lämnar? Hur har ni ensamherstränat?
#1 - svar ja. En långpromenad med fritt spring i ca 1,5 timme i skogen. Sen olika aktivitetslekar både ute och inne. Allt från att hon har fått vara ensam i ett rum till att jag gått ut och in genom ytterdörren med olika lång tid borta. Hon rör inte en fena så länge jag är kvar i trapphuset. Går jag ut precis utanför porten och sen in igen efter en halv minut och uppåt så gör hon dumheter. Så fort jag kommer hem och hon har gjort något så skäms hon ögonen ur sig så hon verkar ju fatta att hon gör fel iaf
Alla hundar klarar inte att vara ensamma. Så det är kanske dags att skaffa dagmatte eller hunddagis.
Är det en valp eller en vuxen hund och vad är det för ras?
I värsta fall så finns det hundburar man kan köpa att ha den i :) Hoppas det löser sig!
Seperations ångest? Kanske inte klarar av att vara ensam & får panik? Min har aldrig varit ensam hemma pga det. Kan jag inte ta med hunden stannar jag hemma eller ordnar hundvakt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hur har ni tränat..? Det gäller ju att få hunden lugn. Min protesterade förut med att skälla konstant men har aldrig haft sönder nått. Er verkar gå loss på saker istället. Ingetdera är ju nått som funkar..
#4 - hon är 11 månader. Schäfer/rottweiler. #5 - hade de integration olagligt så hade de varit ett alternativ
Fortfarande ung då. Kanske har ni gått för fort fram? Om det vore jag hade jag tränat med minuter&sekunder tills hunden är lugn när ni går ut de korta stunderna och inte härjar runt - först sen hade jag ökat på tiden.
#5 Nej det är inte lagligt att stänga in hunden i bur. Då skaffar man dagmatte.
#8 Två krävande raser. Hur får hunden jobba med huvudet? Man ska ju helst träna bruks med dessa raser.
#10 med bur syftade jag på en större hage, vilket är fullt lagligt. Jag gjorde ett dåligt ordval.
#12 En hund som är ensam är ensam även i en hage. Skillnaden är att den kanske inte kan förstöra mer än golvet då.
Problemet är ju hundens mående och inte förstörda saker.
#13 fast du klagade på linnea567.s första kommentar pga lagen. Inte pga mående eller förstörda saker. Hon rättade sig själv när hon såg att hon skrivit ett fel. Nu har hon givit ett lagligt förslag till TS. Är TS som ska hitta lösning. Argumentera med hen ist för att peka ut fel i andras förslag :) Upplever att du precis bara försökte peka ytterligare hål trots att hon erkände sitt misstag redan från den förra. Välj dina strider ;)
#14 Jag strider inte och klagade inte. Jag ger råd. Jag förmodar att ts läser inläggen. Det kallas diskussion, ett vanligt fenomen på forum :)
Jag undrar hur ditt inlägg ska hjälpa ts hitta en lösning? Kanske du bör lägga tid på ämnet i tråden istället för att skriva helt ot och skapa nya konton?
Men om hunden inte klarar av att lämnas ensam i 5 minuter så får ni absolut inte lämna den 2 timmar! Ni kanske går alldeles för fort fram? :)
Ge henne något vettigt att sysselsätta sig med?
Hur funkar det om ni är två som går ut en går ut av trapphuset och så snart hon går ut av grinden eller ni ser på skype hon ska hitta på ngt ni går den andra in o låtsas som du aldrig vart borta? Sen även minska utrymmet så att hon inte kan få lika stor panik :) många håller hundarna i köket eller hsllen då det finns minst saker att hålla på med där. Många hundsr känner sig tryggare i mindre område än i ett helt hus :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Våran nio månaders har varit väldigt uppe och nere när det kommer till att lämna. Han blir lite orolig men ofta går det bra. Det som hjälpt oss är att avgränsa ordentligt. Nu är han bara i hallen. Vi har så få saker framme som möjligt. Nästan bara korg och leksaker. Han går gärna på sladdar (även när vi är hemna) så inga sladdar i hallen. Sen när vi går sätter vi igång radion så att han inte bara ska lyssna efter oss. Sen får han antingen ett märgben eller kongen med fryst gottis i. Jag vet att han brukar gå runt lite och vara lite orolig så jag brukar lägga ut toarullar med godis lite här och där så att han hittar något istället för att stressa upp sig. Det har fungerat ganska bra för oss. Nu vet han att han får gottis när vi ska gå och väntar därför på det när han märker att vi är på väg att gå.
Alla hundar kan inte lämnas ensam. Min brors dobermann kunde inte det, trots över 3-4 års träning. Det gick bara inte. För de flesta hundar går det bra med tillräckligt träning, men alla hundar är individer och en del kan inte vara ensam. Då är det dagmatte eller andra alternativ man måste utforska.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag vet inte om Maja2 är kvar som medlem längre på fokus men mitt tips är fråga henne om råd kring detta. Det är så att vi fick tips av henne om detta, och hennes tips hjälpte oss jätte mycket. Våran Donna kunde inte vara själv med övriga hundar längre än några minuter sen börja hon yla/skälla/gråta. Idag klarar hon av det :) Jag minns inte alla tips jag fick tyvärr det är några år som har gått 🤔
Men under tiden med träning leta efter hundvakt eller hunddagis :) Det kan tyvärr vara så att det inte kommer gå öht men jag hoppas det då din hund är en unghund ännu :)
Har du provat såkallad lugnande feromoner? Personligen har jag alltid använt detta vid ensamträningen och det har fungerat över förväntan. Bästa är att ha både Adaptil och Zylkene samtidigt. Hoppas du finner en lösning som fungerar:)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
En hund ”skäms” inte på det sättet vi brukar syfta på. Däremot märker hon givetvis att ni är upprörda (arga?) och reagerar på det. Förmodligen försöker hon med lugnande signaler och att ”fjäska in sig” efter att ha haft panik över att ni varit borta. Att mer eller mindre gå bärsärk när hon är ensam och inte bara tugga sönder någon enstaka grej för att hon har tråkigt indikerar onekligen att hon blir rejält stressad. Som redan nämnts, en hund med de raserna behöver annan mental stimulans än att ”springa lös” och lite hjärngympa (beror förstås på vad hjärngympan består av, men är det lite allmäna tricks mm så kan det behövas betydligt mer för att göra er hund nöjd). Hon kanske även behöver lära sig att koppla av när det behövs? Hur beter hon sig hemma när ni inte specifikt aktiverar henne? Ligger och sover, följer med när ni gör något eller är hon aktiv hela tiden, oavsett vad ni gör? I vilket fall, börja om från början med ensamhetsträningen. Inga tvåtimmarspass uran det handlar om sekunder och minuter. Öka inte tiden förrän hon klarar varje ”nivå”. Behöver ni lämna henne utöver det så försök hitta en dagmatte eller annan form av hundvakt. Ett tips kan vara att kolla även med lite äldre pensionärer om de vill ha sällskap en stund. De behöver ju inte gå ut med henne om det bara gäller ett par timmar, utan just umgås ett tag. Mina morföräldrar passade mina tidigare hundar på det viset när jag jobbade halvtid; jag lämnade dem välrastade på väg till jobbet, de fick mysa ned mormor och morfar i några timmar varpå jag hämtade upp dem igen för en längre promenad. Nöjda (och rätt bortskämda) hundar, nöjd matte och nöjda morföräldrar som både fick något att sysselsätta sig med och få känna sig lite behövda. <3
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nu får andra påpeka hur nyttigt det är och inte är med tanke på stressen, men om ni MÅSTE lämna henne ensam NU utan dagmatte eller dylikt är fixat kanske en munkorg kan hjälpa till att iallafall dämpa skadorna? Min nya ifrån Biltema kostade 40 spänn, vilket alla storlekar kostar. Bor ni i lägenhet är det ju förödande och svindyrt med skador.
Annars tänkte jag en hage och något rejält i botten så att golvet klarar sig.
Förstår problemet totalt. Min schäfer är 5 månader och hon vänder upp och ner på lägenheten på 5 min. Med eller utan munkorg! Och bur! Den tar hon sej ur! Och då är dom 3 hundar, så hon är inte ensam. Och jag är borta max 10 min!
25 Du har valp och bur är inget man ska ha stängd heller inomhus (läs jordbruksverket vad som är okej eller inte). Våran Donna såg ingen trygghet att vara med våra andra hundar man fick träna henne ihärdig minns jag. Det tog oss flera månaders träning hon var närmare ca 16 mån innan hon klara av 1 timma, vi hade hundvakter (ena är en granne) och har det än idag om vi jobbar samma tider jag o min man. Vi håller på 5 tim regel som max när det gäller våra hundar. Vi jobbar sällan så hundvakter behövs men alltid bra att ha :)
Min var också svår med ensamhetsträningen. Först när han var ca 9mån slutade han skälla när jag gick utanför dörren och ut på gatan, ca en minut, och la sig istället. Jag märker verkligen när det är bäst att lämna honom nu (ca 14mån e han nu). Efter lydnadsträningskurs tex, då är han bra trött. Då sover han hela tiden när jag dragit ut 1-1,5h så kunde säkert varit borta mer å. Hjälper att ha dem trötta på riktigt vid träningen…
Om du skulle ge hunden en fryst Kong med typ mixad hundmat+köttfärs och mjukost?
Då hade det kunnat sysselsätta henne ett tag?
Lägg den där hon inte kommer åt den först i några minuter och ge henne den precis när du går. Så kanske hon längtar efter den så hon inte märker att du går ifrån henne ett tag.
Låt henne vara i bara ett rum.
Min hund hade problem till och från mellan 6-12månader när könsmognaden var som värst (lämnade dock han inte så mycket innan 6månader, mest bara för att kasta sopor och sådant). ALLA rekommenderade mig att motionera honom, träna honom fysiskt och psykiskt och heja på, kör på, lägg spår, gör si, gör så, trötta ut hunden.
Han rev ner allt ifrån hatthyllan, han rev ut saker i hallen, han tuggade sönder saker, han har haft sönder varenda krok på hatthyllan förutom en som är halv.
Jag slutade aktivera han innan jag lämnade honom och poff så hade jag en hund som lyckades 50% av tiden. Efter kastreringen kan jag lämna han (oaktiverad) nästintill hela tiden utan några problem alls.
Han tog inte emot ben eller saker när jag inte var hemma. Jag har en kamera så jag ser och vet vad som pågår också, livesändning på hundar ;)
#26 Vet precis vad jbv säger. Du behöver inte läsa lagen här. 5h är vad som rekommenderas av jbv. Har provat både rastad och orastad unghund, vilket jag räknar henne som nu:)
#30 Visa gärna var det står 5h.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html Rekommendation är att vuxna hundar ska rastas var 6e timme. Valpar & äldre gärna oftare. Men nu tycker jag man kan återgå till ts fråga
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det ör helt enkelt rätt individuellt. Min skulle aldrig gå att lämna med en Kong eller nått, då jagar han bara upp sig. Lite som det jenmjao säger.. men för oss hjälper det att han är aktiverad och trött innan man går, bara man låter han chilla ner en 10min eller så från det att man kommit in tills man drar. Jag går ju däremot till affären utan att vänta eller aktivera något särskilt. Men inte om det är dags att rastas.