Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1028 ggr
DoktorVinter
1

Grannens hund skäller

Hallå hallå!
Här kommer jag med ett litet problem som antagligen är välkänt hos de flesta som bor i lägenhet eller radhus.. Att man stör sig på grannarna! Haha. I mitt fall handlar det mer om att jag är orolig för hunden än något annat dock. Är djurmänniska och skyller absolut inte detta på hunden. Mitt problem bottnar sig i att grannhunden nedanför oss skäller något fruktansvärt flera timmar i sträck utan paus, ungefär varannan dag (ibland varje dag i typ en vecka). Eftersom jag pluggar på universitetet är jag hemma i princip hela tiden och pluggar, så jag blir mer störd än resterande, arbetande grannar i huset - trots att skallen låter i HELA huset. 

Jag har redan konfronterat grannen och hon var extremt defensiv och ville inte erkänna att hon var borta 5-6 timmar från hunden. Vilket har hänt några gånger. Hon har gett en anledning till skallen, vilket tydligen är att deras förra hund har gått bort. Jag flyttade för övrigt in i augusti och har fått dras med skallen sedan typ september. Grannen bredvid mig var väldigt insatt i hundskallen och kände igen det sedan tidigare - dock verkade hon inte alls ha några problem med det, konstigt nog. (Hon är själv hundägare, kanske beror på det?) 

Grannen vill som sagt inte erkänna att hon är borta mellan 3-6 timmar från hunden flera gånger i veckan. Vad tycker ni om detta? Ska man ta upp det med hyresvärden eller är det "okej" att det är såhär? Jag tycker det känns sjukt tråkigt för hunden att vara ensam typ en halv arbetsdag liksom.. Jättekonstigt beteende att vara borta så länge, särskilt då hon säger att hon är "mammaledig just nu med en bebis och är hemma hela tiden". 

Vad tycker ni?

/kattägare och  djurälskare

Belzebubble
6

Ibland kan livet ta en svår vändning. Om hennes ena hund blir stressad på grund av att den plötsligt blir helt ensam så har hon kanske inte hunnit ta tag i det och tvingas lämnas hunden själv. Det är bra att du har pratat med henne! Jag hade ju själv erbjudit mig att hålla hunden sällskap om det handlar om några timmar och jag är ändå hemma. Annars får man ju prata med hyresvärden för helt okej är det inte. En hund som inte klarar av ensamheten ska inte behöva vara ensam.

Maria
1

Precis min tanke också. TS kanske kan passa hunden? Det vore ju en jättebra lösning.

/Maria

Hornslandet
3

Bra att du pratat med henne. Men TS kanske inte vill eller kan passa hunden, eller hur? Hon har ju dessutom katt. Det är hundens ägares ansvar, men jag tror man vinner mer på att prata vänligt med denne än att försöka ryta i. Hon verkar ju ha det tufft med nytt barn, hund som gått bort etc.

DoktorVinter
0

Tack för era fina inlägg! Ja, jag har tänkt ta upp det där med att jag skulle kunna tänka mig att gå ut med hunden, men hon är inte alls mottaglig när man försöker vara trevlig tyvärr, så jag känner ärligt talat inte för att gå ut med hennes hund längre. Tyvärr! Annars hade det varit en fin lösning. Just nu har hunden varit lugn sedan igår, så det är skönt. Jag kan ju uppdatera er om det blir värre! Tack igen för svaren.