Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 835 ggr
[fiffof]
0

Är min hund stressad?

Hejsan! Nu har jag nått den punkten att jag inte längre vet vad jag ska börja göra. Min hund är kring ett och ett halft år gammal. På senaste tiden har han börjat skälla mycket åt andrak hundar och människor och har mycket svårt att lugna ner sif. Han kissar på sig i sängen och har under den senaste veckan kissat på min sambo två gånger. Dock kissar han också ute, men kan kissa på sig inomhus sekunden efter att han kommit in. Oftast om någon kommer fram bakom något hörn eller så, så antar han blir skrämd. Han har mycket svårt att vara hemma ensam och kan skälla i flera timmar medan vi är borta. Han sover mycket mer än vanligt. Kommer ofta sig ut och springer och är på promenader så gått som varje dag. Det jag tycker är det konstigaste är nog att han kan kan komma och mysa i soffan eller sängen och vara hur lugn som helst, sen bara händer det nått och han kissar ner sig. Det hela började när vi under en och en halv månad flyttade till en liten lägenhet på cirka 55 kvadrat, medan vi renoverade vårt hus. Jag antar att han hade för lite utrymme att röra sig på och att jag och min sambo också var väldigt stressade och smittade av oss. Han kissar dock aldrig ner sig vid min närvaro eller på mig. När min sambo kommer hem så kan han kissa på sig.

Changrila
6

Först och främst: Sluta lämna hunden ensam längre stunder än vad den känner sig trygg med!

Sedan, eftersom den kissar så mycket, så kan det vara en idé att ta den till veterinär för att utesluta urinvägsinfektion.

Jag tycker också att ni borde satsa på att få hundens tillvaro lugnare igen, så att hunden trivs bättre. Passande aktivering (något mentalt, så att hunden får arbeta med huvudet snarare än fysisk träning) och lugn tillvaro där ni låter bli att själva stressa runt som tokar. Då blir det nog betydligt trevligare att vara hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

"Kommer ofta sig ut och springer och är på promenader så gått som varje dag"

Blev det där rätt? Går ni inte på promenader varje dag?

Vad är det för ras och vad gör ni med hunden för övrigt?