Aktiveras han för lite?
Hej! Idag har varit en sån där dag då det spöregnar och matte (dvs jag) är jättetråkig och tentapluggar nästan hela dagen. Ibland när jag pratar med andra som har hund (framförallt de som har en aktiv ras, precis som jag) låter det som att de alltid är ute och tränar och aktiverar sina hundar för jämnan och jag får känslan av att jag inte gör bra nog. Jag är lite nojig över att han ska vara understimulerad… Kan tillägga att vi var ute i skogen igår fast det kom regnskurar medan vi var ute, så jag lägger inte hunden på hyllan varje gång det regnar. Det är väl mest att jag försöker pricka in min träning på de minst regniga dagarna iallafall.
Hunden är en Tollare på 7 månader och en vecka för oss ser ut ungefär såhär:
Måndag: VILODAG (möjligen lite klickerträning (typ 3 ggr på en dag) på det trick vi just då håller på med (ex sitt, ligg, stå ect.)) Vi går ut på korta kissrundor och kanske busar i en kvart utanför huset med någon rolig leksak… typ
Tisdag: Träning på klubben ca 1-2 timmar beroende på vilka moment som övas alternativt 1,5-2 timmar i skogen med träning på att leta efter en leksak som jag gömmer (ca 3-4 gånger gömmer jag leksaken), samt lite inkallning och "sitta kvar"-övningar, resten av tiden traskar vi runt, busar med någon leksak och upptäcker skogen och hittar fina pinnar.
Onsdag: Klickerträning (Typ 10 ggr på en dag), samt någon annan typ av aktivitet (antingen åka hem till andra och busa med deras hundar, gå en tur i skogen om vi inte gjorde det på tisdagen (utan var på klubben), leker och tränar på koppelgående och fotgående utomhus.) Möjligen en kortare (läs typ 1 km) promenad. Kan ibland bli lite mer av en vilodag (typ som idag, men idag gjorde vi lite trimning av öron och tassar, dusch och kloklipp och sånt, så något har ju iallafall hänt)
Torsdag: 1,5-2 timmar i skogen med träning på att leta efter en leksak som jag gömmer (ca 3-4 gånger gömmer jag leksaken), samt lite inkallning och "sitta kvar"-övningar, resten av tiden traskar vi runt, busar med någon leksak och upptäcker skogen och hittar fina pinnar.
Fredag: ca 3 km promenad (koppelträning på promenad) samt övning på att åka kollektivtrafik (vi pendlar ofta på fredagar). Detta kan typ ses som en vilodag, men det händer ändå en del.
Lördag: Skogen, parken eller liknande. Övar på koppelgående, fot, sitt kvar och liknande. Busar en stund med rolig leksak. Kanske övar på att leta och liknande.
Söndag: Unghundskurs (2,5 h)
Självklart varierar veckorna lite, men detta är nog en ganska normal vecka för oss…
Hur mycket aktiverar ni era hundar? Hur märker man om hunden är understimulerad? Överstimulerad? Hur tänker ni kring vilodagar, bra eller dåligt? Vad innebär en vilodag för er? Har ni något träningsschema som ni vill dela med er av?
Nu kanske ni tror att jag gör det som vi gör i veckorna bara för hundens skull… det stämmer inte, jag tycker det är jättekul! Speciellt att träna i skogen och gå på kurs, och jag ser fram emot när han blir äldre och vi kan öva mer specifikt på vissa grenar (framförallt apportering och spår 😍) osv. Men om det spöregnar en dag och det enligt prognosen kommer vara bättre dagen efter och han blivit stimulerad dagen innan, är det då så fel att ta det lugnt och prioritera plugget just den dagen så att vi har mer tid att gå ut och göra roliga saker de fina (eller åtminstone något finare…) dagarna (eller de regniga dagarna om det nu skulle regna i många dagar, tanken är bara att lägga in en extra vilodag när vädret är kasst och sedan träna som vanligt resten av veckan oavsett väder)?
Vet att det egentligen är svårt att svara på och att det beror på hund osv… Jag vill bara veta om jag är den ända som gör såhär och om jag behöver ha dåligt samvete för hans aktivering?😕
/Övernojig och hönsmammig förstagångshundägare
Har ni trädgård eller bor ni i lägenhet? Har man trädgård kan man ju stängsla in den så att hunden kan springa in och ut som den vill Har inte hund och orkar inte med att gå ut dagligen men har vänner och föräldrar med hund som gjort precis sådär
Verkar han må dåligt? Signalerar han på något sätt att han är över- eller understimulerad?
Har för mig att om hundar (och katter) visar att de är understimulerade genom att vara på möblerna och annat som de inte får för att få uppmärksamhet, min mors hund brukar hoppa upp på stolar och bord och kissa på dem Men som sagt det beror på hund och hund och deras personlighet hur de är
#1 Jag bor i lägenhet så han kan inte släppas ut själv. Jag ser nog egentligen inte så stor anledning till att han skulle springa själv därute, jag tänker att han måste lära sig att vara passiv när matte är passiv :-) Jag är absolut ute med honom varje dag (flera gånger per dag, men på vilodagar är det mest för att han ska få göra sina behov), jag skyr inte regnet på så sätt, det är bara det att jag helst ägnar mig åt 2 timmar hundträning på den regnigaste dagen på hela veckan utan väljer de andra dagarna. #2 och #3 Han mår inte dåligt, men klart han på en tråkig dag kommer fram och säger "lek med mig nu matte" 1 eller 2 gånger den dagen (då leker jag oftast en stund med honom eller klickertränar). Men han biter inte på möbler eller såna dumheter, han börjar oftast leka själv när han är uttråkad eller kommer och tittar på mig, men allra oftast sover han så tror inte han mår dåligt direkt… Är nog egentligen mer nojig att han ska bli soffpotatis. Vill ju att han ska ha ordentligt med energi (vilket han definitivt har nu när vi är ute, han är en energiraket med mycket bus i kroppen). Å andra sidan tänker jag att han är 7 månader.. han måste ju få vila också :P Gissar egentligen att så länge han sover inne och är pigg och kan koncentrera sig ute så är han väl rätt lagom… Är mer det där att jämföra sig med andra… Vill ju vara roligaste matten i världen för honom ;)
Ett tag var han överstimulerad vissa dagar snarare så det var då tränaren sa att jag bör lägga in några vilodagar. (Överstimulansen sågs då på att han inte orkade koncentrera sig på träning och de blev bättre med vila) Men han utvecklas ju så fort och han orkar ju mer nu än då, jag är lite rädd för att hålla honom tillbaka.
Hej! Du verkar aktivera din valp alldeles lagom tycker jag. Men jag vet hur svårt de kan vara , speciellt om man är förstagångsägare. Jag har också en 7-månaders hemma (av aktiv ras) så ska försöka beskriva en ungefärlig vecka för oss.
Måndag: Vilodag. Lugn koppelpromenad ca 45 min, fodersök på kvällen och tugga ett ordentligt köttben.
Tisdag-Torsdag: Lydnadsträning 15 min, rask promenad 45 min, fodersök på kvällen.
Fredag: Vilodag. Lugn koppelpromenad ca 45 min, fodersök på kvällen och tugga ett ordentligt köttben.
Lördag: Spår och en timmes skogspromenad.
Söndag: Spår och en timmes skogspromenad.
Det här är på ett ungefär! Vi bor i stan så jag blandar såklart in en del miljöträning , som att besöka vänner, titta på hundar som leker i rastgårdar, åka kommunalt, besöka gallerior, djuraffären, etc. Sen har jag alltid haft som regel att mina hundar inte får mat i skål, de får arbeta för den istället, både morgon och kväll. Då får man mycket aktivering "gratis"! Jag slänger alltid ut hans middag, 5 dl torrfoder, på en stor gränsyta, och så får han söka. Världens enklaste och bästa rutin!
För att undvika att valpen blir överstimulerad så tycker jag att man bör undvika för mycket lek med andra hundar, och för mycket kamplek/bollkastning. En bra tumregel är att aktivitet alltid ska varvas med passivitet. När vi tränar lydnad tex så kör vi intensiva pass 3x3 min, och pausar alltid på en filt däremellan. Sökövningar och koncentrationsövningar är absolut bäst för jobbiga tonårshundar, tycker jag :)
Lycka till!
Jag hade varit jätte nöjd med den aktiviteten ☺ Jag har en 2 åring som kräver rätt mkt. Men eftersom han har problem med rädslor så är allt en balansgång vad som är lagom. Måste socialträna men inte varje dag. Osv. Att hunden har vilodagar o måste lära sig göra ingenting är jätte viktigt. Vi vilar helger.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tror man måste släppa pressen att vara en så bra hundägare. Jag tycker det är okej att livet kommer i vägen ibland och att hunden/hundarna får vara nöjda med korta promenader. Denna veckan har jag tentapluggat hela veckan och senast mina hundar fick göra något "vettigt alls" var i söndags då det var tävling. De har fått vara nöjda med bentugg och korta promenader efter det. Och jag har aktiva brukshundar. Jag har hundar för att jag tycker det är kul att träna och tävla och mina hundar får leva och tränas efter min vardag, när det passar mig och när jag är sugen på träning.
Jag tycker det låter som din hund får massa aktivitet, herregud att klickerträna 10 gånger på en dag, det skulle jag aldrig hinna med!
Kan det vara så att du pluggar på KAU? Tycker jag sett lite tollare här? I så fall så får du gärna om du vill träna och promenera med mig, det är alltid roligare om man är fler (speciellt i regn)!
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Låter väl alldeles utmärkt, men ännu mer skulle man väl säga att helt enkelt se om hunden verkar må bra? Individer skiljer ju en hel del också. Och en 7-månaders valp kan man ju inte driva hur långt som helst, iaf tycker jag inte man bör/behöver det.
En sak jag däremot tycker är viktigt är att INTE aktivera helatiden när hunden växer upp. Hur aktiv ras det än är så tycker jag att en hund skall klara av några dagar med tråkiga koppelrastningar runt kvarteren, och därmed är det bra att man har såna dagar då o då. Ibland får man influensa eller en rejäl förkylning. Då ska man helst kunna ligga o sova typ hela dagen förutom att hunden självklart ska få gå på "toaletten".
Jag tycker det kanske låter lite ojämnt? Att vara ute och träna flera timmar låter mycket i den åldern, likaså att begära att unghunden med myror i brallan ska klara sig med bara snabbrastningar. Tycker nog att han ska få en lite längre promenad även vilodagar, sedan kanske ingen träning men typ tugga ben, få någon enkel aktiveringsuppgift.
Tack för alla svar! Jo, han mår utmärkt (förutom det faktum att han äter rätt dåligt :/ ) #8 Det är nog någon annan du sett, jag finns i Uppsala :) Du har ju alldeles rätt, det ska vara kul att ha hund och då måste man släppa kraven på sig själv! Det är ju då det blir roligt, när man känner att man tränar för att man vill och inte för att man borde. Det som vi gör just nu gör vi för att vi vill och det är kul och han verkar ju må bra av detta så det verkar ju vara lagom mycket aktivering :) Våra klickerträningssessioner är väldigt korta, omkring 3 minuter/styck så blir väl en halvtimme klicker på 10 gånger utspritt över dagen :)