Tik beter sig som vid höglöp
Min tik är nu emellan två löp, löpte sist i juni och beräknas löpa igen i november. De senaste dagarna har hon börjat bete sig som hon gjorde i höglöpet sist.
Hon är rastlös, gnäller utan anledning, "bråkar" med oss hemma för att sedan börja fjäska och pussas vilket övergår till juckande. Detta trots inga förändringar i mängden motion eller övrig aktivering. Det enda som ändrats är att jag har börjat skolan igen efter sommaren och hon är ensam några ggr i veckan (van sedan länge och klarar av det utan problem).
Borde jag oroa mig eller är det hormonförberedelser inför nästkommande löp som spökar?
Skendräktighet kanske? Just juckande är inte så vanligt men rastlöshet, gnäll och överdrivet pussande är ganska typiska symptom. Unga tikar kan bli lite stressade och förvirrade då de inte känner igen känslorna.
#1 det är över tre månader sedan löpet, skendräktig är hon inte längre
ingen mer som vill uttala sig??
Hon har alltså varit skendräktig och det har gått över? Hur gammal är hon? Det kan ju vara nytt löp på g redan nu, även om det låter i tidigaste laget. Men om detta är hennes beteende vid höglöp bör det ju inte komma redan innan löpet… Symtomen skulle ju även kunna bero på stress, om det kom i samband med att hon började bli lämnad igen tyder det ändå på ett samband.
#4 hon har löpt 3 ggr (2 år gammal), alltid med exakt 6 månader lång cykel. Hon har varit skendräktig alla de gångerna, mindre och mindre besvärligt för varje gång. Jag får väl nöja mig med att det är stressen. Vi har kört med lite nosenwork och spår nu de senaste 3 dagarna och det har avtagit. Måste varit stress.
Skönt att det blivit bättre! Hundar kan precis som vi ha lite svårt att ställa om efter "sommarlovet". Förmodligen var hon stressad av hormonell frustration vid höglöpet och nu av de nygamla vanorna…