Nosgrimma på dagis?
Hejsan! Min 10-månaders labbetik håller på att skolas in på dagis. Började med en timme i måndags, två i tisdags osv… Hon har varit med dagiset på promenad tre ggr. När vi går ut med henne brukar det gå ganska bra, förutom att hon blir lite överexalterad vid hundmöten. Hon kan dra lite ibland om hon får nos på något, men oftast inte. Vi har ett vgw-bälte till henne som vi använder ibland, vilket vi även lämnat med till dagiset. Idag ringde de och frågade om de fick använda nosgrimma på henne. Efter tre promenader med en valp som aldrig varit på dagis!!!??? Vi sa nej till det. Jag ser vill inte att det används på min hund. Jag hade redan innan en dålig magkänsla av dagiset, så nu när detta kom på tal åkte jag och hämtade hem henne med en gång. När jag kom dit möttes jag av en föreståndarinna som upprört försökte förklara att "De är inte skadliga om de används på rätt sätt" Jag sa att det inte handlar om det utan att de efter tre dagar med en valp som har dragit lite i kopplet tänker "nosgrimma" säger en del om deras syn på hunduppfostran. Nosgrimma är inte något jag anser att man ska använda för att det "är jobbigt för vår tjej på 40 kilo att gå ut med fem labbar" som var en del av förklaringen jag fick av föreståndaren. Hon hävdade även att alla hunddagis i hela Sverige använder nosgrimmor och att jag hade EXTREMA åsikter.. Så nu sitter jag här utan hundpassning och undrar om jag överreagerade?! Vad tycker ni?
Jag driver hunddagis o pensionat. Använder aldrig nosgrimma om det inte är total panik o kris. Alltid sele eller halsband. Har använt grimma 2 gr på 3 år. Båda gångerna efter månader utav träning där inget annat har hjälpt. Då inte för att de dragit. Utan pga dessa individer hade en så hög stress nivå så det var enda sättet att få de lugna sig. Få någorlunda lugna promenader. Dessa problem hade även ägarna hemma. Så vi tränade ihop o hundarna lugnade sig. Men att sätta grimma på en valp är fel. En bra sele typ wgw, en förstående förare och träning är prio 1. Har litet dagis i hemmiljö.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har jobbat på hunddagis. Inga nosgrimmor användes, någonsin.
Även jag har jobbat på hunddagis, samt haft praktik på några innan det. Det har vad jag vet inte använts nosgrimmor annat än om hundägarna själva brukade göra det, då fortsatte vi med det. I din situation hade jag utan tvekan hämtat hem hunden direkt, så jag förstår din reaktion och tycker verkligen inte att du hade extrema åsikter…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Där jag bodde tidigare var det ett dagis som hade som regel att på alla hundar som skulle gå där så skulle de ha nosgrimma. För hundarnas säkerhet och för att inte slita på personalen med kraftiga ryck. Mötte dem ibland och hundarna såg inte speciellt glada ut så jag vet inte hur deras uppfostran var av hundarna. Vet också dagis som har strypkedjor på alla hundar. Så det finns nog alla varianter. Det gäller att ställa frågor och inte bara förutsätta att dagiset tänker som en själv. Bra att du sa ifrån.
Det är inte hunddagisets ansvar att uppfostra din hund.
Om jag passar hundar såsom i att gå ut och gå så tränar jag aldrig.
Drar hunden så får ägaren antingen själv införskaffa en antidragsele (VGW, Metizo) vilket jag också främst brukar rekommendera.
Vägrar ägaren och ingen av mina egna metizoselar passar så informerar jag ägaren att jag kommer använda stryp eller nosgrimma, beroende på vad som funkar då jag inte brukar stryp på hundar som fortsätter dra i det.
Vill ägaren att jag ska träna deras hund till att inte dra så åker sele, klicker, godis och leksak fram - fast hundträning har ett annat pris än hundrastning och inget jag gör gratis "på köpet".
Nu har ju ni erbjudit en vgw sele och jag tycker gott de kunde ha använt den istället.
Känns magkänslan fel så välj ett annat ställe.
På mitt jobb användes helstryp på stora hundar som drog ordentligt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja, jag tycker att du överdriver. Hunddagis är ett fruktansvärt slitsamt jobb, och skulle alla hundar som drar få dra skulle det inte finnas många hunddagis kvar. Man måste ibland gå ut med 5 hundar samtidigt, och skulle inte säga att en 10 mån labbe ska kunna gå fläckfritt i kopplet men kan däremot bli väldigt stark. Tycker däremot det var väldigt bra av dom att ringa och fråga, alla hunddagis jag praktiserat hos har inte frågat sånt. Det är mycket som händer bakom stängda dörrar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag kan ha upp mot 10 hundar själv ute o gå. Har ofta 5-8 st. Visst är jag svettig efter promenaden. Men inte för att hundarna drar. Utan för att vi går långt. Har både stora/ små/ unga/ äldre/ sällskap/ jakt. Tar jag emot yngre hundar så vet jag att promenaderna blir stökigare. Men detta jobb är ett val jag gjort. Blir det för stökigt så stannar Vi, ordnar situationen, Går vidare. Jag ska inte behöva använda styrka för att vara ute o gå. Vi har respekt o lyssnar på varandra. Ligger mkt träning bakom.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Tack för era svar! Känns skönt att veta att min magkänsla var rätt från början. Det lustigaste av allt är ju att min hund inte drar och dagis hade varit ute med henne två ggr när de ringde oss, vara den första ggn fick vi feedback på att det hade gått jättebra förutom att hon hade dragit lite de första 10 minuterna. Så nu är det bara att leta ny "hundpassning" 😀
TS, din hund kanske inte drar med dig, men i en ny miljö och med andra hundar som sällskap kan den mycket väl förvandlas så att du aldrig skulle känna igen den. Jag har inte använd nosgrimma på min hund men på dagis gjorde de det, just för att hon inte kunde behärska sig i flock. Sen som några andra skrev innan, det är inte dagisets jobb att uppfostra och träna din hund, det är inte det du betalar för. Skulle de träna med alla hundarna så hade de inte tagit sig runt hörnan på promenaderna.
De ringde och frågade, och du fick välja - vad är problemet? Hade varit befogat att ifrågasätta dem om de gjorde som de ville utan att få ditt medgivande.
Har erfarenhet av två dagis. Det ena gick de med 5-10 hundar per person, och nosgrimma var nödvändigt för att inte "slita på personalen". Det andra dagiset hade de max 5 hundar per person, men det var inte ovanligt att någon hade 1-2 hundar; speciellt om de var "bråkiga". Första dagiset hade strikta promenader, man gick och man kissade, det andra dagiset lekte under promenaden, de sökte efter godis och körde parkour i skogen. Jag vet vilket dagis jag hade valt, och jag tycker att det är helt rätt att du funderar över om det du testat är rätt för dig och din hund! :)
Jag ser inget problem med det. Hunddagiset har inte tid till att uppfostra hundarna också. Fast jag hade inte tagit emot en hund som inte går bra i flocken om jag hade hunddagis.
#Kinjeloo Du skriver att du inte fattar vad problemet är!? Problemet är att dagiset inte accepterade ett nej. Föreståndarinnan skickade flera sura mess till min man efter att han helt trevligt svarat att han inte ville att de skulle använda en grimma….Att han ville kolla upp lite mer innan då han hört att de kan orsaka skador…Tydligen väldigt känsligt då hon blev jättesur.. Det andra problemet är att det var inskolning på dagis och de endast gått två promenader med henne. De ringde sekunden innan de skulle gå ut promenad nummer tre och frågade stressat om de fick använda grimma. Den feedback vi fick tidigare i veckan var att "det var lite dragit de första 10 minuterna, sen gick det bra". Vi pratar om en 10-månaders valp som tyckte det var jättespännande med dagis. Tycker att man kanske kan prova mer än två ggr innan, dessutom fungerade det ju helt uppenbart bra åtminstone en av de två tidigare promenaderna. Föreståndaren beklagade sig dessutom över hur starka två av de andra hundarna som gick ut i samma grupp som min hund var…"Vet du hur starka de här två är!?" Som om min hund skulle tvingas bära nosgrimma för att de andra hundarna var starka. Vi hade inte heller fått någon som helst info tidigare om att dagiset ibland använder grimma… Där har du en del av problemet Kinjeloo…😀
Jag har aldrig varit på ett hunddagis och blir lite förvånad. Lite uppfostran borde väl ändå ske på ett hunddagis? Det är väl en helt ny miljö för de flesta hundar, och speciellt om hunden är ung. Lär inte personalen vilka regler som gäller för hundarna? Inne som ute? Hur ska hunden annars veta i den helt nya situationen med hundar och människor vad som förväntas av den?
#13 Jag tränar mina dagishundar. Varje promenad, varje gång i rastgården. För mig är det en självklarhet att träna hundarna. Både lydnad som uppförande.
…………………………………..
#12 det framgick inte från ditt första inlägg att någon har varit otrevlig mot dig och inte accepterat ett nej. Det är självklart oacceptabelt men själva frågan om nosgrimman är en annan sak.
Gå efter din magkänsla ts det är ändå Eran unghund känns det mindre bra välj annat dagis eller hundvakt. Lycka till
#14 ja för mig känns det som en självklarhet att någon form att träning och uppfostran måste ske. Blev därför förvånad av "dagiset ska inte behöva träna eller uppfostra hundarna". Men generellt kanske det är så?
#18 Jag vet inte hur andra har det. Jag behandlar mina dagishundar som min hund. Skulle de betee sig hur som hade det aldrig funkat. Har man inte tid att träna hundarna till bättre uppförande ska man nog minska antalet. Har i hemmiljö, Inga boxar. Jag tycker det är roligt. Träna hundarna ifall de har något problem och få höra utav ägaren vilken skillnad det har blivit. Ägaren tränar och jag tränar.
…………………………………..
De hunddagis som finns här tar inte emot hundar som inte går bra i koppel eller som inte kan vara bland andra hundar.
Det är faktiskt ägarens jobb att träna sina hundar.
Jag menar inte att dagis ska uppfostra min hund! Min hund går bra i koppel, men är fortfarande valp och självklart kan det då finnas saker som gör att hon glömmer bort sig och drar lite grann…. Trodde att inskolningen var till just för att hunden skulle vänjas in på dagis och lära sig hur det fungerar…. 😀
#19 jag skulle gärna ha min hund på ditt dagis! Gillar ditt tänk! :-)
#22 Tack ☺ hittills har alla varit nöjda. Hoppas ts hittar bra hundvakt. Vilda labbar är underbart
…………………………………..