Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1644 ggr
Odd
0

Nosgrimma vs Halsband

Började fundera på det här när jag läste den andra tråden om nosgrimma på dagis. Varför är det mer negativt att ha nosgrimma på en hund istället för ett halsband? Ett halsband kan ju leda till nackskador, kan en nosgrimma också orsaka skada på något sätt? Hindrar den hunden på något sätt? Finns det några fördelar med att använda ett halsband istället för en nosgrimma och vice versa? Jag har själv ingen erfarenhet eller kunskap inom ämnet och har således ingen riktig åsikt (min åsikt skulle väl kunna vara "Trivs hunden och inte är obekväm spelar det ingen roll. Trivs den inte, vare sig det är halsband, nosgrimma eller sele får man välja något annat alternativ") men jag skulle gärna vilja höra vad ni har att säga.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JoannaLi
0

Tja, alltså i mina ögon så är nosgrimma värre än de allra flesta halsband (ja, även stryp vilka många säger är lika illa) eftersom att ryck i nosgrimman ger ett automatiskt vridmoment i nacken. 

Involuntära vridmoment i nacken = ajajaj…. 

Dessutom har de (som jag har uppfattat det!) bra mycket känsligare nerver i ansiktet än i nacken, av logiska skäl, så allt känns mycket mer i ansiktet än i nacken, så även om det bara blir väldigt "försiktiga" tag i nosgrimman så känns de ordentligt. Finns ju en anledning till att de allra flesta hundar går "fint" i nosgrimma från första stund, även utan att prova rycka - tänker jag. Men det här stycket är bara spekulationer. 

Men - behövs det så behövs det. Det är nog en av de sista sakerna jag provar, men behövs det verkligen så säger jag inte emot!

Fisherling
0

Tänk bara själv hur obehagligt det är med tryck eller en smäll på näsryggen. 
Hundar har ju stabilare nosryggar än oss, men tvivlar på att det är speciellt bekvämt…

flocken
0

Skulle vare sig inte använda grimma eller halsband på hundar som drar i kopplet. Då åker en vgw sele på. Halsband kan skada nacken o grimma kan bryta av nacken om det används fel. Men med rätt kylskåp och rätt problem kan det vara en jätte stor hjälp med grimma. Använt det på 2 hyper stressade individer. De lugnade sig så vi kunde börja träna. Men använde även spikmatta o lavendel olja för att lugna dom

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Elsis matte
0

En grimma innebär större skaderisk för nacken, ju längre ut från kroppen du fäster kopplet desto mer hävstångseffekt får du. Grimmor skapades för att vi små tvåbeningar skulle kunna hantera mycket större djur, men när det gäller hundar blir styrkeförhållandena andra. Dessutom tycker jag att hundar ofta störs och stressas av grimmor, många sitter fel och stör ögonen.

[kinjelooo]
0

Jag använder en grimma på min hund i vissa situationer/sammanhang och står för det. det underlättar mycket om man har en stökig hund som lätt stressar upp sig. Grimman stryper inte så stressen förvärras inte och jag kan lättare få kontakt med hunden för att fortsätta träna. Dvs grimman ska inte användas som ens huvudsaklig promenad-redskap utan i träningssyfte. 

Jag har inte heller sett några ryck eller plötsliga vridningar - hundar anpassar sig väl till det de har på sig. Sen så ska man helst alltid ha ena ändan på kopplet kopplad i halsband och andra i grimman, ev. två koppel, just för säkerhets skull.

Odd
0

Intressant att läsa, tack för bra svar alla!

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~