Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1121 ggr
lunakees
0

Är min hund stressad?

Min 11-månaders keeshond är en väldigt mysig tjej. Hon väcker oss ofta på morgonen med pussar och vill gärna pussa på oss vid läggdags också. Hon älskar även  att slicka våra händer och ibland får benen också lite pussar 😂 Jag har alltid undrat varför hon vill slicka så och då googlade jag och då kom det upp någon tråd på familjeliv att det kan bero på stress? 😕 Hon kan lätt pussa (… slicka, men det låter ju lite mysigare med pussa 😉) på oss i flera minuter men vi brukar ju till slut avleda för det är inte så bekvämt med tusentals blöta pussar. 😊 Hon gör inte detta varje dag men jag skulle ändå påstå att det är rätt ofta. Jag tror inte hon är understimulerad eller överstimulerad… Har ni någon teori? Eller är hon bara en "pussig" hund?

Drakellen
0

Att slicka överdrivet kan ibland vara en överslagshandling som beror på stress men en 11-månaders är ju fortfarande en valp/tonåring så jag tror inte att det är något att oroa sig för. Att slicka i ansiktet är en ömhetshandling som hänger kvar från valpstadiet, så jag tycker att man ska ta det som en komplimang. Sen är vissa hundar är med "pussiga" än andra över lag :)

Changrila
0

Jag har funderat på samma sak med min unghund. Hon tvättar mig gärna väldigt intensivt, lång stund, flera gånger per dag. Nu har jag accepterat att det är så hon är. Hennes moster var likadan och när jag pratat med ägarna till syskon så säger även de att de aldrig haft så pussiga hundar innan. Min tik har inga problem att koppla av, är så vitt jag vet helt frisk och äter mat hon mår bra av. Kanske är det likadant med din hund?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
0

Pinschern jag var dagmatte åt pussas kopiöst mycket.
Men det är en mycket, mycket ägarbunden hund som gör allt för sin ägare, hon är inte stressad utan älskar bara sina människor sjukt mkt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lunakees
0

#1 Hon slickar allra helst i ansiktet, så hon kanske bara vill visa kärlek då 😍 

#2 Gulligt!! Min Luna har heller inga problem med att slappna av och hon är också helt frisk med bra mat etc. Så då är hon väl bara en väldigt pussig hund då 😂

#3 Haha ååh, mysigt!! Då behöver jag inte oroa mig!

Lilahnee
0

Jag tror att de kan tycka att vi smakar lite gott också! Min förra hund kunde slicka när han var stressad, då började ofta jucka också efter en stund.