Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1489 ggr
[Emma J]
0

För många hundar - anmäla?

Har några bekanta som fanatiskt börjat skaffa hundar, senast jag hörde hade de 26 chihuahuor, plus en stor. Detta är dock en siffra som skiftar i och med att många hundar säljs när de inte fungerar i en så stor flock och nya hela tiden införskaffas, och det känns inte längre okej. Tanken var att de skulle ha en uppfödning, men de enda parningar som skett (tre än så länge vad jag har hört) har varit olyckor, eftersom de inte har koll på sina hundar och kan hålla de separerade när de löper. Så min fråga är vad man kan göra åt det här? Jag vet inte hur hundarna sköts om, men det känns inte som att det kan vara på ett bra och tillräckligt sätt när man har 27 stycken. Det är ju inte normalt någonstans och det måste ju finns en gräns. Så jag antar att min fråga är om det här är något man kan anmäla till LS? Skulle de göra något åt det? Skulle ni göra detta i den här situationen? Den här familjen har på riktigt 27 hundar, och jag är inte helt säker på att det tar slut här heller. Vi har varit med från när de hade tre och oron har växt efter att de blev över 10, och under kanske två år har antalet växt så här.

Fridaaaa
5

Måste väl gå att kolla upp om personen har tillstånd till den mängden hundar?

HAde anmält.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
3

Du ska absolut anmäla till Länsstyrelsen . Tror inte att man får ha så många hundar. Dessutom lär det bli inavel ifall dom inte har koll på hundarna . Dom lär ju inte kunna gå ut på promenad med hundarna heller.  

Jag har själv anmält en granne som hade13 hundar. 9 valpar och 4 vuxna. Länsstyrelsen var här med polis och dom fick en hel del anmärkningar. Om dessa inte rättas till så kan det bli böter och hundförbud.

Frida B
2

Vet du säkert att dom har så många hundar, eller har du bara hört det av någon? Ta reda på fakta, se om dom har tillstånd. Har dom inte det, då kan man prata med dom, pch sen anmäla.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
1

Ursäkta men jag skrattade faktiskt lite för mig själv åt tanken med en familj med en skock på 26-27 chihuahor hemma.. 🤪

Inte så säker på att det finns ett nummer hundar som blir olagligt? De som håller på med polarhundar (drag) kan ju ha ännu fler än så. Nu lever ju de på ett annat sätt, samt tränas i grupp.. Men rent lagligt vet jag inte hur det skulle skilja sig.

#2 Var valparna över 8v? Annars låter det ju inte som en sån konstig situation, tror rätt många som är uppfödare av en ras tex kan ha 4 vuxna + en skock valpar hemma då o då :)

Changrila
3

Har man mer än 10 hundar så behövs tillstånd (från Jordbruksverket eller länsstyrelsen, minns inte). Då går det att få tillstånd för ett visst antal hundar utöver det. Jag hade utan tvekan anmält i det här fallet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Emma J]
2

Som svar till er alla, ja, det är säkert att hundantalet är över 20, det har vi fått höra av flera familjemedlemmar. Jag vet att hon gått någon kurs för att få licens för sin uppfödning så tillstånd och sådant borde hon vara medveten om, men vilka som finns vet jag inte. Tack för era åsikter, tror det blir till att anmäla nu 😁

Hornslandet
0

Bara till att anmäla då så fås det väl snart reda på om hon har tillstånd eller ej!:)

[Emma J]
0

Skulle admin kunna ta bort detta inlägg?

CasaRamon
0

# 4

Hundarna (valparna) är nu 1 år gamla. Blandning av Pit-bull Amstaff och är nu riktigt stora och verkar aggressiva. Han har försökt sälja men inte lyckats. Tror inte att dom är veterinärbesiktade, vaccinerade eller ens rumsrena. Dessa hundar får gå ut 3 minuter på f.m. och 3 min. på em. och då på en liten inhägnad utanför huset. Då skriker han åt dom att "kissa och bajsa" så han kräver att det ska ske på kommando. (Undrar om han skulle klara det själv?)

Dom får aldrig gå på promenad. Har inga leksaker, ben e.dyl.  Enl. protokollet fanns inte heller liggunderlag inomhus.  2 av hundarna stängs in i tvättstugan. Jag lider med dessa hundar som aldrig får se eller träffa andra är sin elaka, skrikande husse.

Herveaux
1

#8 Ser ingen anledning att radera tråden, bra info för andra som ser liknande "hundsamlare" och hur man då ska agera.

// Harley

[Emma J]
0

#10 Grejen är att "någon" har hittat tråden och är väldigt upprörd och orolig över sin image 🤷‍♀️ Blivit anklagad för att ha anmält henne tidigare, som om jag hade skrivit detta inlägg då, suck.

[Forest]
0

11 Man bör tänka på vad man lägger ut på nätet :P Varför ska alla vara så rädda för säga fakta stå för detta då jag personligen anser du inte hymla utan vet vad lagen säger om detta. Kan man inte göra inlägg anonym här på hif? Det våre annars ett bra tips att ta bort dig o lägga ut tråden som anonym men kontakta Medarbetare om det dom vet om det går eller inte ;)

Herveaux
2

#11 Hade uppfödaren följt lagen hade denne inte behövt oroa sig för sin "image".
Med en sån bakvänd prioritering är man knappast seriös…

#12 Anonym-funktionen är avstängd här på Hundar iFokus och TS måste ha Insider för att kunna använda den funktionen här på iFokus.
Som du skriver är det viktigt att tänka sig för vad man postar på internet.

// Harley

[Emma J]
4

#12 Jo, förvisso, jag står fortfarande för min åsikt och jag förstår själv inte vad grejen är eftersom jag inte nämner några namn på människor, kennel eller hundar, dessutom har jag inte skrivit något som inte stämmer, och om det ser så himla dåligt ut när det skrivs ut ja då är det väl något att tänka över. Jag har inte hävdat att hundarna far illa utan att jag oroar mig över den möjligheten eftersom situationen ser ut som den gör, och precis som #13 säger så är det väl inget att oroa sig över om alla tillstånd finns och alla hundar sköts som de ska. Så jag la upp det här inlägget för att be om råd och uttrycka mina tankar, visserligen orolig för att fel person skulle se det men tänkande att det troligtvis inte kommer hända och att även om det inte skulle göra det så skulle det inte behöva bli ett så stort ramaskri - för vad har jag egentligen gjort som är så hemskt? Men det är ju nog så kul när familjemedlemmar blir uppringda och utskällda och en hel familj bryter sina band med oss och vänskapsrelationer förstörs, som om det vore någon himla familjefejd och hela världen går under och jag har förstört någons liv, tydligen. Därför skulle jag uppskatta att slippa det här inlägget. Det har blivit jobbigt för många parter, och de jag tänker på är dem som inte har något med det att göra. Så i alla fall skulle tråden gärna låsas.

[Emma J]
0

Rättelse: det har bara varit två tjuvparningar. Vissa hundar har sålts och antalet är osäkert. Om detta inlägg inte kan tas bort eller låsas så snälla iallafall inga fler kommentarer. Det räcker nu. Det är över. Det är färdigt.