Hundraser och kennlar
Jag och min sambo funderar på skaffa hund. Vi ska ha ha den som sällskap utan tävlingsambination. Vad skulle ni rekommendera för ras? Mellan hund till liten hund, har ni någon kennel ni vill rekommendera?
https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9 Kanske kan va intressant att kolla runt :)
Vilka egenskaper vill ni ha och vilka vill ni helst inte ha?
Vad kan ni erbjuda hunden? Hur mycket, och vilken typ av aktivering?
Hur ställer ni er till pälsvård?
// Harley
#2 vi vill gärna ha en hundras som inte är kända för skall. Fast det är ju lite upp till individen och träning. Den får självklart sina promenader och även en längre och kanske någon tur i stallet om hunden klarar det. Dock ingen som får fnatt av att det kanske blev en lite kortare promenad en dag. Somsagt inga direkta tävlingsaktiviteter förutom på skojnivå när tillfälle finns. Pälsvård, den blir det hunden behöver
Låter som någon ur rasgrupp 9 som #1 tipsade om kanske kan vara något, fast en del av småhundarna kan dock vara lite bjäbbiga.
Bichon Havanais är en trevlig och enkelt liten sällskapshund som klarar av långa promenader i skog och mark.
(Mer eller mindre alla raser förutom vissa små trubbnosar har inga problem med att hänga med på långa vandringar.)
Sen mår alla hundar bra av mental aktivering utöver promenader.
// Harley
#4 det behöver nog alla djur även vi så det får man kolla lite på när man hittat sin hund och hitta något som passar:)
Italiensk vinthund?
Supermysiga charmtroll, kräver lite kläder på vintern men man får en mysig hund som känna ska vara så nära som möjligt :)
-
Hade det inte varit för det där med lätt till skall så hade tibetansk spaniel passat i så fall, pigga små rackare med mycket energi men klagar inte på slöa soffdagar heller. Kräver ganska lite pälsvård, frisk och långlivad ras.
Kromfohrländer Eller phalene/papillon?
#6 vill gärna inte ha en hund som fryser då vi har ner mot -25 på vintrarna då måste man ju klä på den skoteroverall:p
Jag skulle nog säga någon av vinthundarna i rasgrupp 10. Vad jag har hört ska vara lugna soffpotatisar inne och aktiva ute, behöver få springa av sig lösa några gånger i veckan gärna. Kräver inte massor av mental stimulans och jag har hört "skaffar man en vinthund, skaffar man flera".Visst dem kan frysa med det beror också på hunden och så länge hunden är i rörelse ska den klara kyla ganska bra, sen är ju inte ett tjockare fleecetäcke jobbigt att inköpa ;)