Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1325 ggr
josefineros
0

Hundar som börjat slåss

Hej!
Jag tänkte kolla här mer er om det är någon som har tips eller råd, kanske egen erfarenhet utav detta.

Vi har två vovvar, den äldsta är 4år schäfer/rottis och den yngsta 2år är svart schäfer, yngsta var valp när han flyttade till oss och allt gick jätte bra.
Min sambo är den som iallafall varit märkbart ledare i flocken.
Men för ca 2 månader sedan så åkte jag och min sambo på semester och hundarna fick bo hemma i huset med sambons bror, efter en dag som vi varit borta började hundarna slåss vilket dem aldrig någonsin gjort, nu har detta pågått i dessa två månader även när vi är hemma, dem går bra ihop stundvis men den äldsta känns så spänd och den yngsta är inte sen på att svara.
Vi har inte kunnat inte åka hemifrån med någon utav dem ensam för då är det slagsmål när man kommit hem, och nu har det gått över till att dem börjar slåss utan någon märkbar anledning.
Det hände igår när vi satt på altanen, utan ens ett morrande så flög dem på varandra och även när min sambo var ute med dem ensam på tomten utan förvarning.  Vi tror att den äldsta kan vara han som startar då när jag kom hem en dag med den yngsta så utan förvarning kom den äldsta runt hörnet och bokstavligen FLÖG på.. kan tillägga att innan vi åkte utomlands så var han så himla mjäkig och snäll..

Någon som vet något om detta?

Är det något som går att få bort? Vi testar allt.. vi gör alltid så dem kan ligga bredvid varandra efter bråket men det känns hopplöst eftersom man inte vill vara ensam med dem ifall det skulle hända och de skadar varandra då man inte rår på båda ensam.

båda är okastrerade, kan kastrering hjälpa?

molam
0

VI har exakt samma problem med våra killar, är det nån i er närhet (äldre hund/människa eller liknande som håller på att dimpa av? eller fanns det nån sån hos sambons bror?)

Vi har 2 hundar nu, 2 okastrerade Bearded Collie, och dom ryker ihop av ingen anledning, och det FLyger hårtussar i vissa fall, Det började när den gamla hanen vi hade började bli slö och trött, (dåvarande "ledare" av hundarna) och då tänkte våra killar att dom skulle börja puckla på varandra i hopp om att bli nästa "Ledare" När gammelhanen äntligen gic bort började det lugna sig med allt slagsmål, dom är idag 7 och snart 6 år gamla, och dom slåss fortfarande till och från, men det är ofta när den yngre av dom int har fått tränat nått under dagen, men ibland även annars också, det vi har fått gjort för att lösa det är att ge dom "Time-outs" Dvs, när vi det att kroppsspråket börjar bli stelt (Främst svansar och ben ser man det på innan dom börjar att bråka) då tar vi dom till olika rum och stänger dörren om dom, där får dom ligga ensamma ett litet tag för att få "Coola av" och sen är dom kompisar igen, DEt har blivit bättre och bättre sen vi började med detta, så det kanske är värt att testa? det tar tid, men sakta men säkert ser man förbättringar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Herveaux
3

Tittar ni på C. Milan…? Låter som ni har hans flocktänk och konflikthantering… 😐

Har ni tagit hundarna (spec. den äldre) till vet för att utesluta smärta?

Med vad och hur ofta aktiverar ni hundarna?

// Harley

josefineros
0

Oj! jaha, det låter ju väldigt logiskt faktiskt.
Det är lite så vi tänkte då ang att min sambo åkte iväg med mig att det liksom blev ett tillfälle att försöka ta över hans plats.. (den äldsta hunden är min sambos ögontjänare, han lyssnar nästan bara på honom)
Det är värt att testa någon typ av time-out, jobbiga är bara att man ser att dem blir stela och 2 sekunder senare så står dem på bakbenen och hugger mot varandra. jag råkade hamna mitt i igår när jag försökte sära på dem och blev biten i armen, så nu känns det som att det är nog.. :)

skönt att höra att det har gått framåt för er, det inger hopp! :)

Herveaux
6

#3 Menar du att du tror att den äldre hunden försöker "ta över" sambons "ledarskap" för att han reste bort?

Dags att läsa lite modern forskning tror jag, här en bra länk som det tipsades om i en tråd om just dominans och alfa-tänk:
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

// Harley

[Tismon]
3

Här är en länk till själva tråden också, massa medlemmar som gett sin input och slagit hål på den myten :) http://hundar.ifokus.se/discussions/5960a42fce12c4329f001259-alfa-dominans-agandet?discussions-1

josefineros
0

Herveaux
Nej vi har inte tagit till veterinär för smärtkoll, helt klart värt att göra det med för att utesluta att inget är på tok..
Vi har mest tänkt på att det började ske nästan samma dag som vi åkte och lät dem ha en hundvakt.

Vi försöker motionera båda så gott som det går med promenader och cykla med dem, mycket badade denna årstid. försöker mig på lite mera hjärngympa! men den senaste tiden har det dock blivit mindre då man börjar känna sig så begränsad för att man inte kan gå en och en och det känns som en ond cirkel!

Herveaux
3

#6 Hur är det med mental aktivering? Det är ändå två brukshundar ni har som behöver få jobba ordentligt med knoppen också för att vara nöjda.

// Harley

tiger tok
0

#6 tycker inte jag låter tillräckligt för din typ av hund!

molam
2

#2 Glöm det, Avskyr Ceasar milan och Alla andra sånna där"fronttyper" i hundvärlden. Ceasar gör ALLT fel, när jag var liten trodde jag att han gjorde allt rätt då hundarna Blev "Lydiga", men nope, när jag blev äldre så insåg jag att han är bara skit och bullcrap.

Jag går ut från egna Erfarenheter. Och jag gav bara tips på vad som funkat med oss och var orsaken var, eller vad vi tror orsaken var ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Herveaux
0

#9 👍

// Harley