Avviker från spår
Jag spårar en del med kleinspitzen, eftersom han tycker det är roligt och han blir en harmonisk hund av att spåra.
De två senaste gångerna har det gått sådär. Vid det första tillfället tyckte jag att han gick lite bredvid spåret. Det gjorde han förmodligen eftersom han hittade en regnblöt chipspåse med några smulor kvar på botten. Jag sa till honom att spåra och han lämnade chipspåsen och återgick till spåret. Andra gången hade jag lagt spåret över ett ställe där vildsvinen varit och bökat. Han nosade runt där och passade på att skälla på en rostig tunna en bit bort, sedan gick han tillbaks till spåret.
Ska jag bry mig om hans små "utflykter"? Han tar ju trots allt upp spåret när han är klar och går det till slut. Vi spårar på hobbynivå och som aktivering.
När han spårade brevid, blåste det? Vind har en förmåga att flytta dofterna. Gällande vildsvinsböket så är det något som många hundar kan reagera starkt och med obehag på, så där tycker jag bara att du ska vara stolt :) Oftast är det ingen idé att bråka med att hunden går brevid, det är bättre att istället berömma hunden när det gör rätt. Men om du vill vara noggran, och don hund klarar av det, så kan du bara stanna och stå still om hunden inte hår mitt i spåret och vänta på att han väljer rätt. Skäll absolut inte på hunden här, utan vänta ut och beröm :) (Detta ska du dessutom höra i kort lina, inte i lång för då kan hunden göra lite som den vill)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Håller med #1 men undrar också över hur gammal hunden är? Min förra hund var väldigt ofokuserad som valp och unghund (inte bara i samband med spår utan i allt arbete), sen trillade de mentala bitarna på plats av sig själva. Jag tänker även på att med hundar som inte är specifikt avlade för arbete så skall man akta sig lite för att gå in och "peta" på detaljer, i synnerhet som ni gör det som aktivering och för skojs skull, inte med tävling som mål. Vänta ut honom lugnt och stilla, beröm när det blir rätt :-).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Eftersom det bara är för aktivering gör det väl inte något i sig, däremot skulle jag se över belöningen ifall hunden upprepade gånger börjar hitta på annat. Det kan ju vara ett tecken på att hunden inte är tillräckligt motiverad för uppgiften. Men att han någon gång blir distraherad av något ovanligt är ingen fara, ifall han i övrigt verkar gilla arbetet.