Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 721 ggr
swapp
0

Alltid undrat detta om fästingar

Har alltid undrat detta. Ni som har hund med svart päls eller lång päls, hur upptäcker ni fästingar?
Själv har jag en hund med kort och ljus päls så jag ser direkt om något kryper på honom. Behöver därför ej ha fästingskydd för jag tar bort dom innan dom sätter sig.
Men tänk typ en stor, långhårig svartpälsad hund - måste ju vara omöjligt att hitta eventuella fästingar eller?

★

Karmatarerskanise
0

Man får borsta och känna.

Hornslandet
1

Då jag känner folk med svarta briarder har jag undrat samma sak :) De är svåra att se.. det går om man har tur att se nån krypa även i en svart päls, men det är ju helt klart svårt. Oftast får de ut dem när de kammar, eller om de satt sig. Ett litet trick man kan testa med också är att använda en klädroller.

peafie
2

Nu har jag ju kort päls på mina men jag ser dem nästan bättre på den svarta än den gula, för den gula har både så djävulskt tät päls så de kan gömma sig långt där nere i all underull och flera nyanser i pälsen att det är svårt att hitta avvikelser på henne. Den svarta är så blank att minsta lilla stressmjäll/smuts/avvikelse/fästing nästan lyser på henne. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

parsley
0

Är det svårt att se fästingarna p g a hundens päls så kanske det är idé att använda fästingmedel? Vill man absolut inte använda fästingmedel så kanske man ska överväga en ras som inte inte har så tät päls. 🙂

peafie
0

#4 Jag kör på både ock, för fy vad de drar hem fästingar trots fästingmedel… jag vaknade häromnatten av att jag hade två fästingar på mig som bet - jag sov inte mer den natten för jag var så paranoid för fler😂 Äckliga djur!!!

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
0

Tinja har ju stor del svart päls och den är dessutom medellång. Jag känner igenom med fingrarna noggrant varje dag. Där pälsen är kortare räcker det att dra fingrarna över pälsen, där den är längre går jag in och "kliar" längs huden för att känna efter fästingar. Väldigt uppskattat av Tinja :P

[Tismon]
0

Min svarta labbvalp har kort päls och jag tycker att de är lättare att se där än på min vita aträvhåriga jrt. Däremot har jag alltid fästinghalsband på honom och det fungerar alldeles utmärkt! Kommer börja med fästinghalsband på labben när han blivit vuxen.

[AnimeV4]
0

Hittade en stor äcklig fästing på Knut (svart krullis, curly coated retriever) igår så den togs bort och jag kollade igenom honom. Hittade då ett till litet äckel som också togs bort. Kommer köpa någon snäll sprej nu for starters, för nu har jag ju konstaterat att fästingarna gillar honom.

Estelle13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror mycket på vad hunden har för päls, min storpudeltik får aldrig fästingar annat än vid öronen och ögonbrynen. Hennes päls är nog för jobbig att tränga sig in genom. Flugor som fastnar i pälsen kommer inte loss utan det har samma effekt som ett spindelnät :-). Har sett fästingar krypandes på kalufsen men aldrig någon som setat fast innanför pälsen. Min svarta storpudelhane har kortare päls och brukar få mer fästingar, får noggrant känna igenom afrokrullet på skallen. Hans päls skulle dock ha samma effekt som tikens om den var längre. Så för Pudel skulle jag vilja påstå att den långa täta pälsen är mer till nytta än onytta när det kommer till fästingar :-)

nypisnina
0

Jag känner igenom min efter promenaderna, och direkt efter att han har sprungit i långt gräs så borstar jag av honom med handen, vet inte om det hjälper men jag gör det ändå. Han har bara haft 2 fästingar.