HJÄLP! Hundmöten
Behöver verkligen akut hjälp med min tollare på 2,5år, känns som vi tränar och tränar men det blir aldrig bättre.. Till sak - vid hundmöten tappar vi kontakten helt med honom och han börjar tjuta, hoppa och skälla. Vi har testat det mesta att gå bara gå förbi och ignorera, sagt bestämt nej och gått vidare, försökt att avleda med godis och leksak men han totalignorerar oss. Bägaren har nu börjat rinna över och vi vädjar om hjälp! Vi vill ju kunna vara ute och gå och träna med honom utan att han ska bry sig om andra hundar och jag har även intresse av att börja träna agility men sålänge de är såhär så funkar de inte :/ /desperat matte 😓
Jag har lite samma problem med en av mina hundar, han är en omplacering så jag vet inte om han varit så hela livet eller om något hänt.
När jag fick hem honom så började han låsa sig vid hundmöte redan på 100 meters avstånd. Det gick verkligen inte att få kontakt med honom.
Eftersom ingenting vi gjorde fungerade så tog vi tillslut kontakt med en problemhundsinstruktör.
I början så ville hon att jag helt enkelt skulle ignorera honom helt och hållet och bara fortsätta gå när han satte igång. Vilket så klart inte hjälpte alls. Men efter ett tag så började han märka att jag inte försökte distrahera honom med leksaker och godis så han sökte kontakt som för att fråga "vart är min belöning"
Varje sånt kontakt tillfälle belönades med en liten gobit.
Efterhand ökades svårighetsgraden, han skulle inte bara söka kontakt för att få belöning utan också vara tyst. Räckte först att han var tyst en sekund för att få godis, succesivt ökades tiden.
Vi fick klicka in honom för detta för att kunna klicka i rätt ögonblick då godiset alltid blir lite fördröjt hur man än gör. Efter några månaders träning så kunde vi tillslut gå förbi en hund på bara några meters avstånd, han började skälla men blockeringen var borta så han lyssnade äntligen när jag sa nej (hade inte sagt åt honom att vara tyst på 5 månader)
Han börjar fortfarande skälla på främmande hundar men blir tyst och går fot när jag säger till och ger beröm.
Nu är det här bara en lite snabb beskrivning av flera månaders hårt jobb. Det som fungerar på min hund behöver inte fungera på din.
Hand i hand med detta så har vi tränat mycket kontakt hemma.
Min instruktör gjorde vad som närmast kan beskrivar som ett BPH för att veta vad hon hade at jobba med innan hon utarbetade en plan för oss.
Vi fick även svara på frågor för att fastställa hur min och hundens relation låg enligt TSB modellen, Kenth Svartberg har skrivit en mycket bra bok i ämnet som heter bra relation om jag inte minns helt fel.
Mitt tips är kort och gott, ta kontakt med en kunnig instruktör, hör med närmaste brukshundklubb om dom kan hjälpa.
minavitas.wix.com/kennel
Kolla upp BAT 2.0, kanske kan vara något? Finns instruktörer i Sverige som jobbar med detta. Och boken "Släpp kontrollen lös" av Leslie McDevitt. Väldigt kort så handlar det ofta om att dels jobba med andra bitar runt om (självkontroll, avslappning, kontakt) ihop med riktad träning där hunden hålls under tröskelnivå.
Det kan vara att godis som du försöker distrahera honom med är inte hög nog värde för att fånga hans intresse. Kanske försöka hitta bättre belöning?
#3 Jag tror snarare att hundens stressnivå är för hög. Tänk dig själv en väldigt pressad situation där du inte höll ihop, och någon försökte bjuda dig på en godisbit. Oavsett hur mycket du älskade den chokladen (eller valfri last), skulle du ha en beväpnad rånare i huset så skulle du inte kunna koncentrera dig på det. Först när man känner sig någorlunda trygg blir belöningen värdefull. Det är därför viktigt att jobba under tröskelnivå, där hunden aldrig känner att den "drunknar". Jobba med avstånd och retningsgrad så att hunden får trygghet.
Skvallerträning! Börja på sådant avstånd att det håller sig under hundens tröskel. Belöna så fort hunden ser triggern (andra hundar, läskiga människor, cyklar, bilar eller vad det kan vara). Högt belöningsvärde på godiset kombinerat med lekbelöning funkar för oss :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Fungerar det att ge mjukost på tub eller något annat han får slicka i sig? Slickandet verkar lugnande och han har och göra med det en stund.
#4 Låter klokt. :)
Tänker även på en liten sak, för mig känns det lite annorlunda att vara med hunden (nu är min iofs fortfarande valp om än lite äldre modell..) på brukshundsklubben jämfört med att möta hundar ute på gatan. Är det samma när ni är på klubben med 30 hundar i närheten som när ni träffar en ute på gatan?
#8 För mig är det likadant. Är vi på kurs eller liknande fokuserar han på träningen och bryr sig inte om andra hundar, men så fort vi går ut för en kisspaus börjar han igen.
Jag har en liten fråga, då jag har samma problem som TS. När ni säger att man ska skvallerträna eller ignorera, hur gör jag om hunden drar i kopplet eller stannar helt? Ska jag bara släpa med honom, stanna eller vad gör jag? Ger man fortfarande belöning då?
//Flöffo
Det enda som har funkat med hundmöten för mina hundar är att Passivitetsträna dem. Hunden lär sig att sitta/ligga still tills du säger att nu går vi. Öka tid och svårighet allteftersom Kan hunden inte vara passiv utan "retning så kan den inte vara passiv i ett hundmöte heller. Min hundar blev bara mer upp i varv när jag fumlade med att plocka fram godis etc. Så lär hunden sitta, beröm och klappa om när den går rätt, men skippa godiset.
#9 Nu ska jag ju inte låtsas som att min valp skiter i andra hundar på klubben, det gör han verkligen inte =) Men lite zebraeffekt blir det, han fixerar ju inte på en hund liksom, för det går helt enkelt inte. Tror oavsett det är bra att vänja dem vid att vara bland ett gäng aktiva hundar och ändå kunna ha kontakt med sin ägare. Men främst tänkte jag här på att bara för att hundmötena hemma i kvarteret är jobbiga, så måste man kanske inte anta att det inte ska gå att träna på klubben..
#10 Har du dina hundar sitta/ligga i hundmötena eller missförstår jag?
#11 jag har tränat länge med att få hundarna att sitta passivt (utan hundmöte) de ska sitta lugnt, kanske lägga sig ner självmant innan vi fortsätter promenaden. När de kan det sätter jag de när vi möter andra hundar. Med långt avstånd till en början målet är att de alltid "lyckas" hålla sig lugna, blir de stressade har jag gått för fort fram.