Valp på hundpensionat?
Hej, i sommar tänkte familjen åka utomlands i en vecka. Men vi vet inte riktigt än vart vi ska ha valpen under tiden. Han kommer att vara 11 veckor då och jag tänkte höra om man kan lämna honom på ett hundpensionat eller liknande. Vi vill helst att valpen ska vara hos någon vi känner under tiden men vi har inte hittat någon än. Är valpen för ung för att lämnas på ett hundhumdpensionat eller har ni någon annan idé? Tar de ens emot så unga hundar?
Hundar under 4 månader får bara lämnas korta stunder vilket inte sker på hundpensionat. Är om ni hittar ett som har det hemma,
Annars hade jag ordnat någon annan som passar eller stannar hemma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag avråder från att ni åker iväg på semester när ni precis köpt en valp. Varför funderar ni ens på det?
Men är det verkligen så lämpligt att åka iväg 1 vecka när ni bara har haft valpen i 3 veckor? Jag hade väntat med resan tills hunden är äldre 😊
Nej, 11 veckor är alldeles för ungt. Valpen har precis flyttat hem till er, och så ska den byta miljö igen. Den kommer att känna sig otrygg och förvirrad. Jag skulle personligen inte åka på semester precis efter att jag skaffat en valp.
Skippa resan. De flesta pensionat/dagis har som minimi ålder på 6 mån. Jag har dagis o pensionat i hemmiljö. Men skulle aldrig ta emot en sån liten valp. De ska vara hemma i lugn i ro o lära känna sin nya familj
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har aldrig hört talas om ett hundpensionat som tar emot så unga valpar. Skaffar ni valp så skippar ni resan, är mitt förslag, om inte uppfödaren ställer upp och behåller valpen tills dess ni kommer hem igen
Dålig planering med valp och resa samtidigt! Bättre i så fall att ta resan ett par veckor tidigare, och sedan hämta valpen. Eller ta resan nästa sommar. En valp är en liten djurunge som tas från sin familj och istället ska växa in i din. Att låta valpen först landa och börja känna trygghet i ert hem för att sedan rycka upp den en vecka är bara grymt.