Slickar maniskt på nätterna
Jag har en tik på 1½ år som har börjat med ett mycket störande beteende. Klockan 01-02 vaknar jag varje natt av att jag hör hur hon maniskt slickar på sina tassar, det är en stor pöl i bädden och hon är uppstressad till tusen. Jag tar med henne till sovrummet och ber hon lägga sig, då upphör beteendet och hon sover där hela natten.
Kan säga för ett halvår sedan fick hon ett sår i en tass som vi var tvungen att underhålla och hon jobbade sig mot såret för att slicka konstant. Såret är helt läkt nu sen någon månad tillbaks men detta beteende sker nästan varje natt samma tidpunkt samma procedur. Detta förekommer inte alls på dagtid. Har även valt att byta foder från Carrier som vi har nu.
Har försökt forska i vad det kan vara mellan foder under- eller överstimulans samt om hon har ont någonstans. Hon har en tid hos vet i början på Juni och tänkte nämna det då och förhoppningsvis bli klokare. Någon här som har en tanke, tips på vad det kan vara och vad jag kan göra? Är detta ett tix eller bör det finnas en bakomliggande förklaring för detta?
Mvh.
Illamående? Hur långt innan sänggående får hon sista målet? Kanske går att prova att ge henne något gott, som t.ex. torkad lunga vid 23-00 ungefär, för att se om det kan förhindra :)
#1 Joanna, intressant tanke. Jag vet av mig att hon spydde som liten just på grund av att hon är hungrig. Det är en flatcoated retriever så hon är väldigt matglad. Måltiden kommer kring 18.30 - 19.30, det blir ett tag och det kanske gör henne orolig och svårt att slappna av.
Har ingen torkad lunga men det skulle jag kunna kolla närmre på, bör man ge vanligt foder eller blötlägga havregryn eller dylikt för att bara ha "mättnadskänsla" ?
#2 Ja, pallar hon sitt vanliga foder på dagen så skulle jag kunna ge det även på natten! Behöver inte vara en stor mängd. Bäst är dock rena, torkade köttprodukter :)
Lite för mättnadskänsla, men framförallt kan hundar producera för mycket magsyra, som då "sugs upp" av det man ger, varför man vill ge torkade produkter, särskilt lunga som tar upp väldigt mycket vätska :)
Kom detta alltså efter foderbytet? Då skulle jag ju misstänka att det är något med magen, att hon som tidigare svar föreslår blir lite illamående vid den tiden. Halsont kan också ge överdrivet slickande, men inte på så specifik tid av dygnet.
#4 framgick otydligt i min topic, foderbytet sker till veckan. Väntar fortfarande på det. 😐
Kanske en Kong med mjukost som legat i frysen i ett par timmar kan funka att ge när det vankas sömn? Fast då kanske det blir störande att den rullar runt och slickas i istället😃För min del var det dock inga problem och då är jag ändå ljudkänslig och superstressad.
Aktivera hunden rejält och se om det hjälper.