Hunden hoppar vid sitträning
Hej! Vi fick hem våran Russkiy Toy-valp igår. Jag försökte få han att sitta (genom att ha en godis som jag tar över huvudet och bakåt, men istället för att han sätter ner bakdelen så ställer han sig på bakbenen och försöker ta godisen. Jag vet att det är lite tidigt att försöka få han och sitta efter bara andra dagen i det nya hemmet, men tänkte om ni kunde ge lite tips för framtiden?
Tack på förhand!

Förmodligen har du haft handen för högt upp i förhållande till hundens huvud eller rört handen för snabbt. Ge inte upp. 😉
Läs gärna på om klickerträning. Är hunden inklickad så kan man shapa eller forma beteenden, genom att klicka när den börjar göra rätt och sedan öka kraven innan man klickar för att på så sätt få fram rätt beteende. Klicket betyder att nu gör du rätt nu ska du få en godis. Hittar du ingen klicker i din zoo-affär så brukar det finnas billiga på Tradera.
Vill man t ex få hunden att ställa sig i en kartong så kan man göra så här:
Hunden närmar sig kartongen. Klick och godis. Upprepa ett par gånger.
Hunden nosar på kartongen. Klick och godis. Upprepa ett par gånger.
Hunden krafsar på kartongen. Klick och godis. Upprepa ett par gånger.
Hunden ställer en tass i kartongen. Klick och godis. Upprepa ett par gånger osv till hunden faktiskt står med fyra tassar i lådan.
Det är svårt att säga exakt hur man ska göra, eftersom man måste ha tajming och lite känsla för vad hunden gör. Det går inte att säga att hunden ska nosa 10 gånger på kartongen innan man ökar svårighetsgraden. En del gillar att träna med klicker. Andra vill inte göra det.