Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1278 ggr
Hamsternsara
0

Är slarvig pga godis...

Hej alla! Jag har ett litet problem med min amerikanska cocker spaniel Charlie. När vi tränar (ex tricks, spår eller agility) så blir han så galen av att han kommer att få godis att han gör uppgiften som han ska göra alltför snabbt och slarvigt. När jag försöker igen så börjar han morra och skälla av frustration och då börjar han nästan hoppa efter godisen istället. För att lösa problemet har jag istället försökt att belöna med leksak, men tyvärr är han noll intresserad av att få det som belöning. Hur ska jag göra? Vill att han ska kunna fokusera på uppgiften och inte bli så uppjagad av att jag håller i en godis… Tips mottages! :)

apportbocken
4

Har du provat att använda "äckligare" godis?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

jenmjao
0

Min tik gör såhär, Dock inte med godis utan med kampleksaker/bollar, Hon blir galen. Hon hoppar å hugger efter dom, tar tag i dom och självbelönar, börjar "skrika", skälla och göra alla tricks hon kan tills hon gör rätt. Jag ignorerar och pausar henne, Hoppar hon efter leksaken stöter jag till henne och säger åt henne med en allvarlig röst, Fungerar inte det tar jag tag i hennes halsband/sele/nackskinn(om inget annat finns) och håller fast henne tills jag ser att hon uppfattat (blicken blir inte lika "tom"). Man får vara väldigt sparsam med belöningen vilket är svårt för man ger upp :) 
"Gör om gör rätt" skulle jag kalla hela processen, Med en jävla massa tålamod, För det är svårare att lära om samma sak än att lära in en helt ny sak.. Har du ett fy ord när ni tränar? Använd det. Jag använder "Hoppsan" sen backar jag undan ifrån hunden med händerna "i luften" och då inser hon att "fuck min belöning, kom igen, kom igen". Börjar hon ljuda eller göra allt så ignorerar jag, och som sagt pausar om det behövs, Annars fortsätter med mitt "Hoppsan"(=ingen belöning). Det är svårt att sitta och skriva och inte visa och inte vara där :D Belöna inte det du inte vill ha, Så gör hunden snurr-ligg-stå men du egentligen bara ville ha ett stå så belöna inte. Börja om, bebissteg, Kanske behövs det atthanden är precis vid nosen, kort koppel och att du visar tydligt med handen (och godisen i handen) att det är sitt du vill ha och därifrån superbelönar. Som man gör med en valp då.

Lojs
4

Det är egentligen ett kanonproblem du har, en hund som är för motiverad pga godis, det är fantastiskt att träna med en hund som älskar godis. ;) 

Jag hade gått tillbaka i träningen och arbetat med små delar av det ni ska träna, dels för att öka förståelsen för det ni gör, förståelse minskar ofta frustrationen, dels för att jobba mer med att han ska förstå hur konceptet med belöning fungerar. När han blir frustrerad och "övertänd" skulle jag sätta på koppel och ta en liten paus, då får han lite chans att lugna ner sig, plus att det blir en konsekvens av att han slarvar, slarvar man så får man inte ens träna. 

Slarvet kan även bero på att ni gått fort fram i träningen, han har lite "halvkoll" på vad han ska göra och chansar, när det då inte fungerar så blir han frustrerad för han förstår inte vad som blir fel, även för det problemet är det bra att gå tillbaka i träningen och öka förståelsen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elsis matte
0

Börja med att jobba med självbehärskning och stadga gentemot godis. Bestäm dig för vilken sinnesstämning du vill ha, skapa den och belöna när hunden är på rätt sätt. Träna inte tricks medan du jobbar med detta, utan vänta med det tills du får honom i lite lugnare sinnesstämning. Börja med lite tråkigare godis, typ torrfoder eller knäckebröd, men målet är att han ska kunna jobba koncentrerat även med godare godis.

Hamsternsara
1

Tack så mycket för alla bra svar! Ska försöka att ignorera de fel han gör tills det blir rätt, samt att inte gå för fort fram i träningen. Det är verkligen bra med såna här forum där man så snabbt kan få ett svar från kunniga personer! En sak jag märkt på detta forum är att det publiceras nya trådar varje dag här och om man frågar något är många snabba att svara, till skillnad från t ex Hamster.ifokus där det kan ta dagar innan en ny tråd publiceras. Men åter till ämnet, tack för hjälpen, finns det någon som har fler svar på min fråga får denne självklart svara också! ;) Är alltid öppen för hjälp med vovven om det är något som behöver "fixas till". :D

Changrila
0

Så blev det för mig med min förra tik om jag hade för gott godis. Jag använde därför riktigt tråkigt(!) godis vid inlärning, sedan godare godis när momenten verkligen satt och jag mest ville finslipa tempo, position eller liknande.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
0

Så blir även ena av våra hundar hon kör en drös trix på rad utan att man bett om det.  Tips jag har är att gå en promenad för att sen träna det funkar bra för oss :)

Elsis matte
1

Kikopup har flera bra videoklipp på temat: https://youtu.be/PRT6r6d79OU https://youtu.be/WM2xyrQ-414 Träna gärna med omvänt lockande och liknande, och tänk på att du får vad du belönar. Om hunden ohämmat kastar sig efter godis och sedan får så uppmuntras beteendet.