Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1744 ggr
[SweetSunday]
4

Andra som ska vara med valpen

Hej!

Uppfödaren har bett oss att fundera lite på våra förväntningar på hunden och hundägandet. Alltså hur vi vill att vårt liv med hunden ska vara. De har också bett oss att diskutera detta med närstående för att se om det är något som är viktigt för dem (ex. om familj ska vara hundvakt och bor i lägenhet är det viktigt för dem att valpen lär sig att inte skälla på allt och alla). De har också bett oss att diskutera våra egna förväntningar med närstående så att de vet vad jag vill att min hund ska få och inte få göra och hur jag vill att min hund ska uppfostras.

Jag har funderat lite på mina förväntningar och kommit fram till hur jag skulle vilja min och hundens gemensamma vardag ungefär blir. Jag har släkt som ska vara hundvakter en del i sommar och vet inte riktigt hur jag ska förmedla mina tankar så att vi uppfostrar valpen på samma sätt och att samma regler gäller konsekvent för valpen. Försökte skriva en lista på några regler som valpen kanske kan ha med sig till nya "hundvakter" eller så, men vet inte om det är en bra idé? Det kanske blir för "hårt". De punkter jag skrivit upp hittills är annars:

* Jag vill inte ha mat vid matbordet. Jag äter ur min skål och som belöning när jag gjort något bra (inga belöningar vid matbordet).

* Jag vill främst äta av mitt foder, detta kan även fungera som belöning och godis om jag inte har ett annat godis som jag brukar äta. Jag vill inte testa på nya saker som min mage inte är van vid.

* Jag vill inte äta tillagade ben, livsmedel som innehåller lök, kryddad mat, märgben eller choklad. Detta är saker som antingen är giftiga eller på annat vis kan skada mig. 

* Jag vill inte bli fyad och få skäll när jag gör fel, visa vad ni vill att jag ska göra och beröm mig när jag gör rätt. Ignorera felaktiga beteenden eller korrigera mig mjukt. Om jag exempelvis bits får ni säga ett lugnt och bestämt (inte argt) nej och mjukt putta undan min nos. Beröm när jag är duktig. Ni kan också ge mig något som är tillåtet att bita på.

* Jag får bara vara på möbler (soffa och säng) när min “möbelfilt” ligger på dessa. Jag ska alltså befinna mig på filten om jag ska vara på en möbel.

* Jag vill inte sova i någon annan säng än min egen på natten. Under dagen gäller ovanstående punkt.

* Jag får inte hälsa på andra människor eller hundar utan att du ger mig ett “varsågod”. Jag ska sitta lugn och vänta tills dess. 

* Jag vill inte att andra människor och hundar kommer fram till mig om inte jag också vill hälsa och har fått ett “varsågod”. 

Om nu den här listan är en bra idé över huvud taget (annars kan den kanske vara bra för mig så jag iaf kommer ihåg vad jag ska tänka på att prata om med hundvakten), är det något jag har missat? :-)

Limpizen
0

Ser bra ut! Jag tycker absolut att du borde ha en sån här lista då det är det bästa för valpen. Han kan ju annars bli förvirrad och man vill ju inte ha ett missförstånd..

jenmjao
0

Vill bara säga: Alla beteenden bör inte ignoreras även om man inte fysiskt ska korrigera hunden för att få bort dom. Men att notera et tproblem och säga nej är inte det som är fel, Man vänder på det efteråt. Att rycka tag i valpen för att dominera den är fel. Jag ignorerade min hund när han skulle vara passiv och han bara stod och skällde, Jag har alltså gjort detta i 8månader nu, Ignorerat felbeteendet och belönat rätt (såfort han blev tyst). Jag slutade med detta för en månad sen och började istället vända på det, korrigera och vända beteendt emot mig, Med låga förväntningar och mycket belöning, har ganska snabbt fått en mycket tystare hund.

OCH GLÖM INTE att skrika att koppelträning är viktigt ;)

[SweetSunday]
0

#1 Tack! Jo, det blir ju lättare för både mig och valpen om det blir konsekvent inlärning :)

#2 Hur menar du med att du vände beteendet mot dig? Jag har inte haft hund förut och vill absolut att vår relation ska bygga på tillit så det var därför jag var tydlig med att man inte ska bli arg utan mest visa hur man ska göra istället för "rackartyget". Så är glad för all hjälp jag kan få vad gäller hur man löser olika problem och liknande :) Har väldigt bra uppfödare med så blir det problem har jag även hjälp därifrån, men är ändå intressant hur andra har gjort :-)

Koppelträning börjar vi med direkt när valpen kommer till mig i stort sett, tänker att jag får visa hur man gör det mer på plats om det skulle behövas :) Valpen kommer förhoppningsvis ha lärt sig en liten del innan det blir dags för hundvakt då jag inte börjar mitt sommarjobb förrän jag haft valpen ett par-tre veckor :)

jenmjao
0

#3 Jag peta till, och fick ögonkontakt i en millisekund och belönade, ställde mig för och tystnad/blick på annat i en sekund och belöna, drog upp belöning emot ansiktet (så blicken vändes) och direkt belöna. jag belönar VÄLDIGT rikligt fortfarande men jag har gått ifrån en hund som gapat konstant till en hund som kan vara tyst fast jag vänder ryggen till en stund eller går iväg och pratar med någon en kortis. Det är verkligen stor skillnad för att vara oss! Men ignorera beteendet hjälpte inte, det stjälpte. Allt måste man ta på känslan i hundträning, Funkar inte det ena får man köra det andra.
Korrigeringen för min kille var bara vända blicken, ett nej, eller "hoppsan/appapp"(fy ord vid träning), vagt nyp/pet (inte hårt utan mer för att titta på mig, Inte för att korrigera fysiskt).
För att belöning ska fungera måste den vara guld värd dock. Annars kan man likagärna lägga sig på golvet bredvid med öronproppar hahahaha.

Har du tur slipper du koppeldragande även när hunden blir unghund ;) Min insåg just vid 6månader att man faktiskt kunde kasta och dra sig i kopplet som en riktig idiot 😭

[SweetSunday]
0

#4 Tack för bra svar! :-) Du bad hunden ta kontakt med dig istället för att skälla, om jag fattat rätt alltså. Låter som en bra metod :) Får hoppas att jag slipper det 🤐Ska gå en del kurser så borde kunna få hjälp med sådana saker iallafall 🙂

Mimmulih
0
Hornslandet
0

Ja.. Ignorera felbeteenden i all ära, men nog värt att komma ihåg att ibland går det inte bara att ignorera bort vissa saker, det betyder inte att man måste brotta ner valpen, men man kan behöva bryta beteendet på nått vis. Vissa saker blir ju helt klart självbelönande. Min valp har på senaste veckorna börjat tro att han ska få sätta igång mig till kamplek när han känner för det på promenader, genom att först köra in nosen i mina knäveck, sen ta tag i koppel eller jackärm, sen börja dra i det, sen ruska, sen hoppa, skälla ggrrrgrrr whatever. 

Dvs så utvecklar det sig om man helt ignorerar. Är det verkligen en bra idé att ignorera en (stor) valp som blir mer och mer intensiv av att slita i dina kläder och/eller koppel, nafsa och hoppa? I början av förloppet är valpen då "kontaktbar" och kan tex sitta på kommando (ibland), men i slutet när han vill hoppa och kampa med jackan/försöka sno ens mössa, då går det inte att få kontakt längre. Dvs måste man ju antingen vara jääävligt medveten och avleda med nått när man ser att han börjar gå igång (vilket man då ska vara väldigt säker att passa in på de sekunderna det händer), eller tex sätta sig ner med han då i nån minut.. Eller så måste man antingen fysiskt hålla i honom tills han lugnar sig nog att vara kontaktbar igen. Ja om man inte vill att han ska få ha ett totalt överslag medans han river sönder ens kläder då.

Bara menar att det är bra att vara förberedd på att det ibland inte är så lätt som att "ignorera felbeteenden". Det går verkligen inte alltid att "putta undan valpens nos" när den biter på en, många valpar uppfattar detta som "woho handen är ju rolig, den rör sig och knuffas när man biter, yay jag biter mer!!"

Ang att inte få hälsa på andra hundar/människor före "varsågod" - visst, jättebra! Men var även där förberedd på att du kanske får en valp som blir väldigt upphetsad av nya människor eller andra hundar, och som knappast kommer sitta och vänta utan mycket träning. Mycket möjligt kan de även dra som en tok mot främmande hundar, skälla rejält när de inte kommer fram, osv.

Misstolka mig inte, det är en bra lista och jättebra att ha etablerade regler! Det enda jag menar är att det kan vara bra att vara förberedd på att man ibland måste vara väldigt uppfinningsrik och lite av en magiker för att få det att funka. Man läser helatiden "ignorera felbeteenden" online - sen när man står där med blodiga händer eller vader, trasiga byxor, en uppvarvad valp som totalt skäller ut en hund som kommer och går på andra sidan gatan & som sedan hoppar på och sliter i dina kläder, som skäller oavbrutet när du lagar mat, duschar, osv.. då är det ibland inte så lätt att bara vara kolugn och "ignorera felbeteendet" :) Bra att vara beredd!

[felucca]
0

Jättebra med en lista till hundvakter! Det skulle jag uppskatta om jag var hundvakt till en ny hund. Då vet man ju vad hunden är van vid.

[SweetSunday]
1

#7 Tack för varningen och en beskrivande text 😃 Jag inser nog att det inte är så enkelt att valpen kommer att sitta och vänta alldeles självmant… Tanken med listan är nog mer för att hundvakten ska veta vad vi faktiskt strävar mot och så att hen säger ifrån till människor som kastar sig över valpen. Typ så att jag och hundvakten strävar mot samma mål och hjälper varandra i uppfostran istället för stjälper. 🙂

Det är nog det här jag är mest nervös för inför uppfostran av valpen… det där med hur man ska säga ifrån på ett sätt så att hunden förstår men ändå inte blir "skäll" (att man kan behålla tilliten).  Det känns som det är så svårt att veta vad som är rätt och hur man ska göra på bästa sätt för någon som mig som inte har så mycket hunderfarenhet. Jag är så rädd att "förstöra valpen" 🤔

#8 Vad bra! Det var så jag tänkte, att jag och hundvakten ska försöka göra likadant i situationer som uppstår🙂

jenmjao
0

Att du säger till din hund kommer inte få den att förlora tilliten. Jag är en skrikig människa jag skriker konstant, Mina hundar har tillit för mig, Jag kan skrika på djur, människor, familj, dom.. Jag bara är väldigt högljudd omedvetet. När det är allvar "morrar" jag till för att visa att jag vill ha ett slut på det, Är det blodigt allvar blir det fysiskt (t.ex vid slagsmål eller jag är påväg att ramla omkull, utfall emot fel saker). Men att ryta till och rycka tag är två olika saker.
Regler ska vara regler oavsett hur man uppfostrar sin valp. Det ska finnas konsekvenser, och reglerna ska vara fastsatta. Hunden kommer dock oavsett vad lära sig att man gör olika med alla människor, Det är dom väldigt duktiga på 😂

Wellcraft
0

#10 Är likadan.
Både skrikig, skvättig och sprallig.
Har dessutom två signalkänsliga hundar (hehe).
Men på något vis har vi ändå ett fantastiskt band, de förstår vad jag menar och vi lever tillsammans i frid och fröjd.
Att säga ifrån förstör ingenting alls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[SweetSunday]
0

Skönt att veta! Då ska jag försöka sluta noja mig och bara göra så bra jag kan när valpis kommer hit…

Hornslandet
0

Och ja, konsekvent är ju självklart bra att vara. Men allt funkar inte för alla hundar eller valpar har jag insett. Man läser mycket råd online, sen tror man det skafunka bara för "det verkar ju funka för alla andra". Tex "när valpen biter, pip då så brukar de sluta". Jo tjena. Eller min favorit "tugga/slicka är lugnande, så det lugnar valpen att få tugga tex på ben eller dyl". Jo tjena. Min går absolut bara UPP i varv av att tugga. Inte lugnande alls. Uttröttande ja, men det är ju en annan sak.

jenmjao
0

#11 Min ena är väldigt känsligt han med ;) Min tik är ganska van efter 6år av humörsvägningar, skrik (oavsett humör) och allt som jag för med mig. Min hane är van vid mig men jag ser ibland att han har svårt att läsa av mig, Men då får jag bara visa tydligare. Han brukar dock aldrig reagera på mitt skrikande, däremot är han unghund och allt är läskigt, Så viftar man med en påse eller kastrull kan han flyga in i väggen 😮

#13 Jag fick istället inga tips för min ras var ju "en sådan ras" vad det än gällde 😉 Min tik reagera inte alls när jag pep, skrek, klättra iväg, kasta bort henne, hon hugg mig blodig i flertal månader. Min hane reagera direkt vid pip 😇

Jojaton
0

#9 tänk lite som med barn, ibland måste föräldern säga till på skarpen för att något är farligt eller väldigt olämpligt av annan anledning, men det förstör inte relationen mellan förälder och barn.

Johanna - Instagram

[SweetSunday]
0

#13 Jo, jag antar att man får testa sig fram lite :)

#15 Det är förstås sant, jag får tänka så :)