Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1739 ggr
Horseshorses
0

Tålig familjehund

Hej!

Min familj ska förmodligen skaffa hund. Hunden behöver kunna vara tillsammans med barn. Den ska kunna följa med på olika aktiviteter, mest promenader. Vi kommer aktivera hunden men den ska inte kräva alltför mycket aktivering. Hunden behöver vara tålig, den kan inte vara liten och klen då vi gärna vill ha med den på fjällvandring på sommaren och längdskidåkning på vintern. Vet ni någon ras som skulle kunna passa?

apportbocken
1

Förutom tålig, finns det andra egenskaper ni söker hos hunden? Förutom att den inte ska vara för liten, hur stor tänker ni er att den ska vara? 

Spaniels och retrievers i allmänhet  brukar vara bra och tåliga familjehundar. Vill ni ha en större hund kan ni kika på t.ex leonberger. Om ni är aktiva kan jag även rekommendera min ras, Bearded Collie. De är dock ganska studsiga så om dina barn är för små kanske det inte är den ultimata rasen. Men de är väldigt roliga hundar, har alltid något i kikaren och är lätta att ha lösas och kommer bra överens med de flesta människor och djur. Det finns dock lite ljudkänslighet i rasen så var i sådana fall noggrann med uppfödare och föräldradjur. 

Hur är dina barn kring djur? Jag hoppas nämligen inte att du menar tålig som i "den ska tåla att bli dragen i öronen mm". 

Lycka till med hundköpet!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Sugar Mist
1

Kika på staffordshire bullterrier, fruktansvärt fräcka hundar :)

-

Horseshorses
0

Är mina syskon :) Mina syskon är 1 och 4 år och 4-åringen vet hur man är bland djur och respekterar dem. 1-åringen får lära sig. Hunden ska absolut inte få utsättas för dragande i öronen eller liknande. Med tålig menar jag att den till exempel ska orka gå en mil i fjällen och orka springa bredvid oss i snön när vi åker längdskidor. Mellan 30-60 cm i mankhöjd tänker vi oss. 30 cm är inte speciellt stort men om hunden är tålig går det bra.

apportbocken
0

#3 Jaha, då så! Vad knasig jag är! Tror det finns massor av raser att välja på för er.

Horseshorses
0

Tror du/ni att en dansk svensk gårdshund kan vara något eller är de för små?

apportbocken
0

#5 34-37 cm i mankhöjd står det i rasbeskrivningen. Det är ju ganska litet men jag har fått uppfattningen av dem som smidiga hundar.

[Nalle-]
2

Dvärgschnauzer brukar kunna vara riktigt trevliga och robusta familjehundar :)

KaydeN
1

Jag skulle tipsa om golden retriever, efter utställningslinjer då jag har hört (?) att jaktgoldens kräver mer aktivering. En vän till mig har en golden och det finns nog inget den hunden tackar nej till! Tålig är han också och gudasnäll mot barn trots att de klänger/drar i öron och svans.

hemul
1

Vill bara tillägga att liten inte behöver betyda klen. Finns många småhundar som springer varv kring sina större artfränder och är väldigt uthålliga.

Alva0422
1

Shetland sheepdog? Kräver lite extra aktivering men är tydligen jättetåliga…och de borde fungera med barn?! Har dock ingen aning

Lilahnee
0

Ska barn kunna gå lite med den i koppel utan att helt bli omkulldragna? Isf skulle jag satsa på en lite mindre ras som ändå är robust och hänger med, t.ex. Dvärgschnauzer eller Dag som båda nämnts ovan.

Elsis matte
1

Om ni orkar med pälsvård, en mellanpudel? Då får ni en smidig hund som orkar gå/springa långt men samtidigt får plats i knät. Kromfohrländer kan också vara värd att titta på. Eller dansk-svensk som det redan tipsats om.

[Tuulikki]
1

Dvärgschnauzer kommer jag att tänka på när jag läser ditt inlägg TS :)

Hornslandet
0

Håller också med om dvärgschnauzer. De är små, men jäkligt tåliga och orkar länge.. Den enda nackdelen de får är just de korta benen, om ni ska tex pulsa i snö, då är det ju lite jobbigare för dem. Men i alla andra situationer så..

parsley
0

# 9 Håller med om att liten inte behöver betyda klen. Det finns en del mindre hundar som är riktiga tuffingar och hänger med på de mesta. 

Åk gärna till någon större hundutställning och titta på de raser ni kan tänka er. My Dog som är en stor hundutställning i Göteborg brukar t ex ha rastorg där de olika rasklubbarna har montrar där man kan träffa hundar och uppfödare. Vet inte om det finns på fler utställningar. 

Gå gärna någon valpkurs och någon kurs i allmänlydnad, t ex allmänlydnad 1, när ni köpt hunden, även om ni inte tänker ha den som tävlingshund eller hålla på med speciella aktiviteter. På kurs lär sig hunden att vara tillsammans med andra hundar och lyssna på sin förare. Som hundägare får man en del bra tips på hur man ska träna hunden och tips på aktiviteter som är roliga för den. 

Alla hundraser har sina för- och nackdelar. Hur mycket pälsvård kan man tänka sig? Vill man ha en hund där man själv kan sköta pälsen eller kan man tänka sig att lämna den till något proffs  för pälsvård? Är det ok om hunden skäller eller föredrar man en tystare ras? Ska den tycka om allt och alla eller hålla sig till sin familj?

Cavalier King Charles Spaniel är en populär barn- och familjehund, men rasen har en del hälsoproblem, så man får tänka sig för och läsa på innan man bestämmer sig för den och ev väljer valp. Förutom de raser som redan nämnts så finns det en del raser i grupp 5 som kanske kan passa, t ex keeshond eller euroasier. Finsk lapphund är populär, men jag upplever den som en hund som behöver en del aktivering. Flera av spetsarna har rejält med päls, men pälsen är relativt lättskött och de klarar av att vara ute i ur och skur.