Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1071 ggr
flocken
6

posttraumatisk stress hos hund

Nu vill jag bara ha hjälp. Inga påhopp.

Jag har en ung kille här hemma som till 90 % lider av posttraumatisk stress.  Ska ringa vett och få ännu ett uttalande och ev ångestdämpande.

Han kom till mig som 6 mån & blev hem nr 4. Nu är han 16 mån. har alltid varit osäker men inget allvarligt. Så kom första åskovädret. Han försvann.

Så kom nyår. Panik & ångest. Det slutade med att han låg paralyserad inne. Efter det fick han panik vid minsta ljud. Vi tränade & tränade & han blev säkrare & säkrare. Så i onsdags…  Tonåringar slängde smällare framför oss. Jag har aldrig, aldrig sett en hund få sån panik & ångest.  Jag trodde han skulle dö av chock där på gatan. Min man såg allting så både han & jag gick hem till tonåringarna & sa ett par allvarliga ord ( snällt sagt) Jag driver hunddagis så hade fler hundar med mig som var rädda. Vi gjorde polisanmälan. Det är olagligt. Så förhoppningen har de lärt sig sin läxa.

Men min kille… Fy… Åkte direkt till apoteket o köpte lugnande. Hjälper till en viss del inne. Men ute står han bara o skakar med blank blick. Jag gråter bara jag skriver detta..  Det är fruktansvärt att se sin älskling såhär.

Tränar med klicker & korv/köttbullar osv. Bli han så xtremt rädd sätter vi oss ner & låter rädslan trappas av.

Om jag har tur kommer jag få hem en väst med texten posttraumatisk  stress. Under träning. Kanske hjälper omgivningen förstå hans beteende & mitt när jag försöker väcka honom hur hans låsning. har även bokat tid med en djurtolk som jag anlitat innan till min förra hund. Fått rekommenderat valeriana natt att ge honom dagligen.

Nu har han halsband som ger lugnande feromoner.

vad mer ska jag göra? Vad hade ni gjort?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Magrat
9

Nu tycker jag inte du ska slänga dig med diagnoser, det är inte så kul för oss som verkligen lider av diagnosen. Jag tvivlar starkt på att din hund dissocierar, har flashbacks osv.

Däremot tror jag mycket väl att han kan lida av extrem ångest till följd av händelserna, och det faktum att han blivit omplacerad så många gånger i tidig ålder. Jag tycker verkligen ni gör rätt i att kontakta veterinär, och kanske är det bästa att ge honom lugnande under tiden man tränar honom i jobbiga situationer.
Jag vet inte hur ni ska arbeta med problemen, men jag vill verkligen påpeka att det är jättedumt att slänga sig med diagnoser på det sättet. Är det en veterinär som har sagt det, byt!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ambrose
5

För att ge honom chansen att "slippa" rädslan ett tag, kan det vara idé att ha fetvadd i öronen på honom när ni går ut? Och se till att ha många positiva händelser på promenaderna?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

flocken
2

#2 han är även syn känslig. Men prova med fetvadd var en bra idé. Ska prova det. Tack. Tyvärr är han inte säker inne heller om han hör något. Har mycket att jobba med.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

flocken
5

#1 kanske är fel diagnos men av allt jag läst så är det det som stämmer mäst. Men ska som sagt ta kontakt med ännu en vett. Ber om ursäkt Om någon har tagit illa upp.

…………………………………..

Wellcraft
6

Förminskade för oss som verkligen lider av ptsd. Det är inte heller något man kan ha till 90%, antingen har man det eller så har man inte. Den här skiten har förstört mitt liv och mina möjligheter att ens kunna ha ett liv. Inget man slänger ur sig lättvindigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

flocken
1

#5 Jag vet återigen om ursäkt. Tråden kan låsas.

…………………………………..

färgfest
11

Hon bad om hjälp om sin hund som hon tror har svår ångest och ni blir arga för att hon funderar om det kan vara PTSD. Jag tycker det inte var så snällt att direkt gå till påhopp då det var tydligt att hon inte menade nåt illa med det.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med vet, som du redan gör, och sen kontakta en hundpsykolog som använder positivmetoder. Det handlar om att bygga nya, positiva associationer till ljud. Bästa godis, och börja så lugnt det går. Det kan gå långt att få lite stöd när det är så tufft. Bra att ni anmälde till polisen tycker jag.

Inlägget är låst för nya kommentarer