Målning, får de andas in det
Får fråga här då jag inte hittar så mycket på google. Måste måla ett element i hemme i helgen. Hur är det med hund och lukt från färg, kan de bo hemma när det är nymålat?
Beror på hur mycket färgen luktat. Luktar den hade jag hållt mig hemifrån med hunden några timmar och vädrat.
Tror inte det är värre för hundar än för oss, har aldrig hört något om det ivf. Har du däremot fåglar så håll dem borta.
Med tanke på deras mer utvecklade luktsinne är det garanterat värre för en hund om färg luktar för oss.
#3 ja deras luktsinne är mkt mer utvecklat…men ska jag göra mitt bästa då, promenad medans kompisen hemma målar o sen hålla honom i sovrummet så mkt det går. Vädra vete tusan om jag ska, kallt ute.
Jag trodde det gällde om det var hälsofarligt, inte om de inte "gillar" lukten. Det är ju inte riktigt samma sak. Ett eventuellt skadligt ämne är inte farligare för den som har bättre luktsinne.
Jo det viktigaste är huruvida det är hälsofarligt att andas in för hundar som är känsligare än oss.
Är de det, vilket jag inte tror de är, så beror det inte på att de har känsligare luktsinne.
Ska du måla med vattenbaserad färg eller gammaldags med lösningsmedel förresten?
Elementfärg ska det heta, vad det innehåller har jag inte koll på, ska få hjälp av en kompis.
Tror inte du behöver oroa dig mer för hunden än för dig själv. Ni behöver ju inte ligga och sova intill elementet medan det torkar om det är lösningsmedelsbaserad färg.
Kan ju säga att jag haft hund i närheten av mycket mer lösningsmedel än en så liten yta som ett element kan ge ifrån sig. Målat om lägenheten och haft båt som skulla lackas i tid och otid på den tid det bara fanns lösningsmedelsbaserad färg. Han reagerade inte på minsta vis. Aldig hört talas om någon hund som gjort det heller.
Fåglar kan däremot vara otroligt känsliga. Hade en nymfparakit som jag lät flytta hem till en vän. Hans kulle få ommålat och fågeln fick bå hos en kompis under tiden. 3 dagar efter att det var färdigmålat flyttade den hem. När han kom hem från jobbet var den död. Så tänk på det, ni som har fåglar.
Ni kanske kan vänta med måla tills det är varmare för då kunna ha mer öppet fönster. Men jag tror inte heller annars det är skadligt att det luktar nymålat :) Det ska stå på burken/flaskan om det är skadligt.
Kan inte tänka mig att det ska vara nån fara alls. Snarare att ni kan sätta nån avspärrning runt elementet så hunden inte kommer åt färgen medans den torkar. Ett element är ju verkligen minimalt med färgmängd. Dagens färger brukar ju inte heller ha några särskilt farliga ångor.
Nä, de moderna färgerna är skadliga på sikt istället. Kan utlösa astma bl.a. Hur man vänder sig har man arslet bak. 😉
Inte säker på om det finns vattenbaserad elementfärg dock. Den måste ju tåla lite mer.
Ber om ursäkt ts. Missuppfattade tydligen frågan.
För övrigt har jag sett flera hundar sky stanken av färg. Men dom var säkert speciella 🤪
Så mitt råd är att INTE låta hunden vara i rummet närmaste timmarna. Är ju inte speciellt svårt att vara ute 😎
Denna körde vi på. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/sprejfarger/sprejlacker/elementfarg-623184/ Står att den är vattenburen, luktfri var den dock inte. Jag har faktiskt ett par fåglar Hemul, och bad grannen att ta dem ett par dagar. Men nu blir jag osäker på om 2 dar räcker. De måste nog bo hos grannen i en vecka vilket inte känns så bra. Nu i efterhand önskar jag att vi inte målade, för elementet var inte så illa när man fixat till det före målningen.
Men vi målade även en dörrlist vid ytterdörren för att ta bort skrapmärken efter hunden. Det var fluggers färg i en liten burk, men står inte vad den består av. Nästan luktfri. Edit: enligt deras hemsida är det en akrylfärg.
#14 Har för mig att papagojor (som ju parakit är) är speciellt känsliga, men jag kan minnas fel. I gruvorna förr använde de ju gruvfåglar, någon småfågel, kanariefåglar tror jag, för att detektera gruvgas. Så länge fågeln i buren levde var det riskfritt… Så ivf om det är lösningsmedelsbaserad färg tycker jag ni ska ta det säkra för det osäkra. Vet inte om de nya vattenbaserade färgerna innehåller något som också kan vara skadligt för pippi.
Det borde ivf stå på burkan vad du ska använda för att göra rent penslarna och späda färgen - lacknafta eller vatten.
Vatten kan man rengöra penslarna i. Vovven mår bra. Men det var dumt att måla om nu när det är så kallt. vädrar så mycket jag kan. Det kom lite färg på golvet, chansade på mirakelsvamp och den tog bort fläckarna. Ett tips till andra.