Cykla med hund
Ni som cyklar med hunden hur har ni lärt in det? Jag vill kunna cykla med hunden både med koppel o lös. Har provat men han vill gärna jaga/valla däcken (vallhund) :p
Jag har oftast använt en sk springer samt en vanlig sele. Observera att man ska ha koppel OCKSÅ eftersom springern löser ut vid en olycka (en liten plastbricka som går sönder). Först har jag lärt hunden ett kommando, tex "sidan" där hunden ska gå vid min högra sida, dock inte lika strikt som vid fotgående och helst INTE titta på mig (snedbelastning, bättre om hunden är rakställd). Jag har också lärt in "öka", "bromsa", "akta" och "sväng", däremot inte skillnad på höger och vänster. Sen har jag gått med cykeln på min vänstra sida och hunden på den högra, bara för att vänja den vid cykeln. Nästa steg var att leda cykeln med hunden fastsatt i springern och sen så började jag cykla, helt enkelt. Se till att kommandona (om du vill använda dem) sitter för varje nytt steg du tar i träningen. Det beror givetvis på hunden hur fort man kan gå framåt i träningen, en del är rädda för cykeln osv. Glöm inte att belöna när det blir rätt! Om han gärna vill valla/jaga cykeln så träna bara korta, korta bitar i taget där du är noga med att han är i höjd med sadeln. Belöna innan han hinner börja med det beteendet. När jag rider med hundarna vilket delvis är samma sak så har jag helt enkelt haft ett strikt "här"-kommando så har de följt hästen jämte mig som ryttare. (Jag kan säga att jag lyckades aldrig lära Raskva att cykla ihop, hon hatade det och lade sig och släpade i marken ;-P . Däremot gick det utmärkt att ha med henne på ridtur, det satt väl i generna…)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 åh tack för ditt svar! Jättebra tips:D nu får vi prova oss fram lite :)