Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1481 ggr
ForeverEmma_
0

Fästingmedel på valp?

Jag kommer skaffa valp nu till sommaren, i början av juni planeras den komma hem, detta blir min första och jag har inte så stor erfarenhet när det kommer till fästingmedel och har grubblat lite på detta ett tag nu.  Men med tanke på att dem små krypen har börjat komma nu så undrar jag ska jag ha fästingmedel på min valp? Vilken sort är bäst för en valp? 

Den är som sagt min första egna hund, har bara passat hundar innan, så är nybörjare i väldigt många områden. Så har ni tips på länkar eller egna tips så tas det emot jätte gärna också :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

tiger tok
0

Tassar här, behöver också veta :)

[AnimeV4]
0

Hänger också med här! Jag har faktiskt inte koll på fästingarna här då jag inte bott här så länge, men jag lär börja med naturliga fästingskydd först. Då syftar jag på bärnstenshalsband och Masterpets sprej, till exempel. Ska även fråga uppfödaren och veterinären vid 12-veckorssprutan🙂

smellcaramell
1

Jag har aldrig gett min hund någon form av fästomgmedel under hennes 12 år och hon har under denna tid fått totalt 4 fästingar som jag helt enkelt plockat bort. Nästa hund kommer inte heller den få fästingmedel då jag tycker nackdelarna överväger fördelarna. Det är inte så jobbigt att dagligen kolla igenom hunden o plocka eventuella fästingar även om man har en mer välpälsad hund ;).

hemul
2

Det här är en svår fråga, tycker jag. Det känns väldigt otrevligt med gifter, speciellt systemiska bekämpningsmedel som en del fästingmedel innehåller. Men borelia och TBE är inte direkt hejsan heller. Själv vaccinerar jag mig mot TBE, men det går ju inte med hundar. Vet faktiskt inte hur jag kommer att göra med kommande hund. Det känns som det blir fel hur man än gör. Bor ju i fästingtäta Mälardalen.

tiger tok
0

Klart det går att kolla igenom, men är det värt risken för borrelia och TBE?

parsley
2

Är det en långhårig ras eller en ras med kortare päls? Har hunden kortare päls så kanske det räcker att gå igenom pälsen på hunden och plocka fästingar så fort man ser dem? Det finns även en del huskurer mot fästingar som man kan använda sig av. 

Här finns bl a en spray med timjan eller rosmarin som fungerar riktigt bra.  http://www.hundkonsultsonja.se/empty_13.html

Här finns ytterligare några tips. Man kan bl a tvätta hunden med såpa eller ge den ett kosttillskott som heter MSM och gärna ge den färskfoder eller något spannmålsfritt foder.  http://draghundcenter.se/?page_id=508

Jag skulle testat med huskurer i första hand.

tk1971
3

Själv ger jag min valp Frontline, precis som den äldre hunden. Det har gått bra hittills, effekten är ju svår att säga nåt om än. Men jag har inte sett några som helst negativa effekter.

Sen så får man ju ha koll på vad som gäller för de olika medlen, jag har för mig att t.ex. Exspot inte får ges till valpar som väger under 2 kg.

parsley
2

Bravecto finns det en del som använder. Det är receptbelagt och skrivs ut av veterinär. Om du söker på forumet så hittar du mer information om det. I korthet sägs Bravecto  vara effektivt och ha få biverkningar, men preparatet är relativt nytt och man vet inte så mycket om de långsiktiga effekterna, förutom de tester tillverkaren gjort, innan preparatet släpptes på marknaden. Jag vet inte om det ges till valp.

Kovus
0

Jag tänker prova att inte använda något till en början, fästingar verkar inte så besvärliga där jag bor när jag frågat mina grannar om deras hundar.

Om hon trots det får besvär med fästingar så tänker jag prova naturliga medel först som bärnstenshalsband, läste något om B-vitamin i kosten, mm. Vi får se..

hemul
0

Beror ju på vilka vanor man har också. Rör man sig mest i stan är nog inte problemet jättestort.

Kovus
0

Ja och i vilken del av landet man bor, vissa områden är ju otroligt drabbade. Tycker synd om dem som bor såatt de får plocka flera st efter varje promenad..

Själv bor jag ute på vischan men som tur är verkar de inte trivas här även om de blir vanligare(dalarna). Vi har fyra katter men brukar få plocka runt 3-4 fästingar/sommar totalt och det är ju inte något större bekymmer.

Sedan verkar det ju som att olika medel funkar olika bra på olika hundar så det är väl svårt att hitta "rätt" innan man testat själv.

[AnimeV4]
0

Jag är iallafall glad att valpen inte kommer att vara en 40 kilos klump när den kommer hem, så det är ju inte så mycket att gå igenom i början..😃

ForeverEmma_
0

#6 Det är en cocker spaniel jag kommer skaffa så pälsen kommer ju bli lång till slut men den är ju inte så farligt lång i början. 

#7 Ska läsa lite om frontline. Sen ska jag ju självklart fråga uppfödaren också om råd :)

#8 Ja, jag har läst här lite på forumet om bravecto och tycker många verkar tycka det är dåligt men såklart så finns det dem så tycker den är bra. Klurigt där.

#10 Det är ganska mycket blandat terräng här. Bor i förorten med små ängar, skog och radhusområden. Men jobbar inne i stan på hunddagis och där rör vi oss mycket i gräset, skogen men ibland även i stan. Så  när hunden sen är redo kommer den ju hänga med och gå i allt möjligt. 

#12 HAHHA! Ja ibland ska man ha tur😂 Kommer skaffa cocker spaniel så behöver inte gå igenom så mycket dock dela på massa päls istället.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[AnimeV4]
0

#13 Curly coated retriever här, så det blir förhoppningsvis ganska enkelt😛

smellcaramell
0

#5 TBE är mycket ovanligt hos hundar och ungefär 1/3 av alla hundar är bärare av viruset utan att bli sjuka, för att minska risken för borrelia ska man plocka fästingen inom 24h från det att den "satt sig". Så ja för mig är det värt det i förhållande till de biverkningar som fästingmedel kan få både långsiktigt och kortsiktigt, men då är jag även skeptisk till nya vacciner och vaccinerade inte mig själv mot svininfluensan heller(vilket kanske visade sig bra).

#6 Jag har själv en långhårig hund och har inga problem att gå igenom henne, det görs ju automatiskt när man kelar. Frågan är snarare om ägaren har orken och disciplinen att gå igenom hunden grundligt minst en gång/dag.

Jag är dagligen ute i skog/höggräs med min hund och har inte haft problem med fästingar som sagt. Men det är ju en avvägning varje hundägare gör, många fästingmedel är relativt nya och man vet ju inte hur lever, njurar och övriga delar på hunden reagerar på sikt. Dessutom tillkommer ju risken för allergiska reaktioner och liknande när man använder fästingmedel. (Notera att jag inte har något emot de som väljer att använda fästingmedel även om det låter så, men jag tycker många i min umgängeskrets är extremt omedvetna om riskerna som finns och blir chockade när barnen blir sjuk till följd av de gosat med hunden som behandlas med fästingmedel…)

KatarinaSt
0

Har haft vår cocker valp lite drygt en vecka nu och redan plockat två fästingar som dock inte hunnit bita sig fast än.

Uppfödaren rekommenderade att ge hunden vitlökspulver - hon gör det med sina hundar och har haft problem med fästingar säger hon. Å andra sidan bor hon inte i Stockholm som verkar vara fästingarnas huvudstad också.

Vi har inte skaffat vitlökspulver än så vi har inte testat påståendet än.

[AnimeV4]
0

Kollade nu länken med huskurer i #6 och måste tillägga att hundar och katter kan reagera kraftigt på tea tree!

jenmjao
0

När min valp fick 12veckors sprutan förra året så skrevs bravecto ut och han fick det. Han fick lite diarré annars inga vidare biverkningar som jag vet om av det.