Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2461 ggr
[kinjelooo]
0

Exalterad hund som blir våldsam

Hej! Jag har en amstaffblandis tik på 17 månader som jag har ett problem med. Hon har alltid haft en hög stressnivå, lätt till överslag, låg tröskel och varit utåtagerande. Detta har visat sig i hundratusen valpfnatt per dag när hon var liten, där hon hoppade på mig, bet och slet i kroppsdelarna/kläder. Första halvåret med henne såg jag utt som ett offer. Jag hanterade detta genom ryggsäcksövning, tills hon lugnande sig men det förebyggde ju inte. Så problemet kvarstår, hunden är betydligt större och starkare och jag har fått nog. Jag blir allt oftare arg och frustrerad när det händer trots att jag vet att det bara förvärrar situationen. Det ena är att hon nafsar och hoppar på en/brottas när hon inte får som hon vill eller har tråkigt. Hon respekterar inte ett nej då, och biter i händerna när man försöker ta tag i henne. Det andra är att hon blir bitsk när hon är exalterad. Så allt som innebär lite upphetsning - matte kommer hem och hälsar, hälsa på andra, lek, att inte få jaga m.m. - resulterar i att hon hoppar på mig och sliter i armarna. Det senaste året har jag provat att ignorera (går inte, det gör förjävligt ont), avleda (inget är roligare än kampen), träna in en stoppsignal (funkar endast när hon är lugn, vid kontrollerad lek) och att visa att jag är förbannad (gå mot henne bestämt och säga åt med skarpare röst) men det känns som att hon bara triggas av tillrättavisningar. Jag har lärt mig hantera hennes stress, hon är avslappnad hemma och får Trikem MaxRelax för att hjälpa med träningen vilket ger ett fövånande bra resultat. Men HUR får jag henne att sluta bitas och respektera mitt "nej"?

Majken!
0

Ta hjälp av en duktig tränare. Ett generellt tips är att den här typen av beteende triggas just av att man tar i hunden, den tycker det är himla gött med social kamp och därför kommer den inte sluta av att du tar i den. Ett sätt att korrigera hunden utan att det blir socialt är helt sonika med halsband och koppel (jag använder stryplänk). Du behöver inte prata med hunden, inte ta i den, inte skrika, utan du tvingar den att sätta sig på röven och den får inte gå förrän den är lugn. Men ta hjälp av en duktig hundtränare så kommer du få redskap att hantera din hund.

[kinjelooo]
0

#1 jag har haft kontakt med två och fick massa bra tips men det räckte inte. För tillfället har jag tyvärr inte råd med en instruktör, som student. Det med kopplet låter vettigt, hon måste ha på sig koppel inomhus nu pga operation och jag märkte att hon skärper sig när man använder det så som du beskriver. Det är något att satsa på!

Herveaux
0

Ett tips när det är skralt i kassan; tex Hundens Hus-studenter som läser till hundpsykolog söker ofta projekthundar i slutet av sin utbildning. Det brukar inte kosta många kronor per session.

// Harley

Vinternos
1

Hur aktiveras hunden mentalt och fysiskt?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

RosaMoln
0

Har också en hund som slår över lätt från stress till arg, oftast då han får springa lös med andra hundar. Just nu kör vi halsband och koppel samt passivitet så fort vi märker att han börjar slå över. Kommer träna mängder av passivitet hela detta året, kanske kan hjälpa för dig med? Men som tidigare nämnt, det är bra med kontakt med duktig tränare som kan hjälpa till att läsa hundens signaler så man vet när det är dax att bryta.

Sugar Mist
0

Ta inte i hunden, håll ut armen och korta kopplet och ignorera, fortsätt gå.

All respons från dig- godis, korrigering, etc, triggar bara igång den mer och den självbelönas.

-

[kinjelooo]
0

#3: ska hålla utkik! #4: hon aktiveras precis lagom mycket, utan gå in på detaljer. Lydnad, spår, nose work… #5: passivitet är något vi tränar på också :) #6: har försökt men det är lättare sagt än gjort - hon väger 25kg, jag kan inte hålla henne tillräckligt stilla med en arm. Sen så händer detta oftast inomhus så jag kan inte riktigt fortsätta gå ;)

Vinternos
1

#7 Har du testat med fysträning varvid du riktigt tömmer henne på all energi några ggr/vecka? Med fysträning menar jag drag av olika sorter(eventuellt WP?), löpning i grustag eller skogsterräng(med midjebälte och dragsele) etc :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[kinjelooo]
0

#8: hon har haft problem med armbågen som hon myss opererades för och innan var hon för ung för att träna henne såpass hårt. När hon är återställd tror vår fysioterapeut att hon kommer kunna träna lättare drag men det måste vänta.