Revben, fryst/tina?
Tja!
Har börjat ge min 5-mån valp revben som tugg, känns ganska perfekt då det tar ganska lång tid för honom då han blandar slick/få av det sista köttet och att gnaga på benet.. Dessutom är han inte lika intensiv som med tex tjurmuskel (som han också får då o då), och kan själv tycka att det räcker efter ett tag även fast han inte tuggat upp benet så att säga.
Läser lite om att ge fryst/tinat. Det finns de som skriver att fryst ska kunna flisa sig? Men jag fattar inte riktigt, känns som det tinar mer eller mindre direkt när han börjar slicka/tugga på det. Detta är inga jätterevben (tror det är nån slags hjort, kommer inte ihåg vad de sa när jag köpte dem), bitar på kanske 15-20cm styck, sågade.
Har gett dem fryst då min valp inte bryr sig om saker är kalla eller ej (han kan glatt tugga på en isbit med..), men finns det nån skaderisk? Han är inte särskilt snabb med att tugga sönder själva benet, på en halvtimma hade han bara börjat få sönder det i ena änden, och benet är ju liksom spänstigt och mjukt när man kollar, är väl därför man ger dem råa?
Jag ger fryst, eftersom att det är mindre bakterieattraktivt och så ger det extra tuggtid. Har aldrig sett någon skillnad mellan att ge det fryst och tinat, förutom att det blir något mer svårtuggat som fryst :)
(inga flisor här!)
Ja, jag tycker också det är lite fräschare som fryst. Känns inte som ett ben blir särskilt "genomfryst" om man säger så.. Har även lagt tillbaka det i frysen efter en tid ute (särskilt om han i princip bara gnagt/slickat loss allt det lilla köttet/fettet utanpå). Är inte särskilt orolig för bakterier för honom, med tanke på vad hundar kan vilja ta i munnen utomhus…