Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 545 ggr
Ias.
0

behöver träningstips till separationsångestfylld hund..

Hej, jag har en dvärgpudel-mix som har en otrolig separationsångest.. varje gång jag lämnar honom kopplad utanför någon affär så börjar han skrika/yla, även om det endast är någon minut och han tydligt kan se mig. Det går bra att lämna honom hemma ensam och brukar lämna honom i mitt rum lite då och då för att han ska vänja sig vid att vara lite ensam och det funkar fint men så fort han är i koppel så börjas det, även om jag tröttat ut honom innan. Han forsätter tills vi börjar gå, tills dess tjuter han som om någon håller på att mörda honom… även när jag kommit tillbaka. Har försökt lite olika metoder, som att lära honom tyst och vänta, vilket han lyssnar på fint i vanliga fall, men när han blir sådär så får han smått panik och lyssnar inte på någonting alls. Har ni något tips på vad man kan göra?

Sugar Mist
1

Kan det va så att någon varit dum mot honom när ni lämnat honom kopplad?

-

Trollhund
4

Jag har en lätt lösning som du inte lär gilla.

Ta inte med hunden när du behöver gå in i en affär. Jag anser det otroligt vårdslöst som ägare och kan fort gå fel. Det finns också en risk för att din hund kommer bli stulen.

Ser det inte som märkligt att hunden blir orolig. Hemma är den trygg och i sin egen miljö och ett rum är överskådligt. Utomhus är det i en otrygg miljö där det ständigt händer något. Dessutom i ett större terretorium. Ser ingen anledning öht att lära den sitta själv utanför affären om du kan lämna den själv hemma.

Ias.
0

Fast jag är ofta på resande fot och har då med hunden, behöver jag handla på vägen så blir det ju problem, som sagt lämnar honom aldrig länge och jag brukar alltid se till att jag ser honom. Han börjar även hålla på när jag lämnar honom med någon annan, så problemet i sig är ju separationsångesten, därför jag ber om tips…..

Ias.
0

Han gnäller även när man åker tunnelbana, eller bara står och väntar, plockar upp bajs och sånt.. så detta är ju ett problem.

Ias.
0

#1 Som sagt håller alltid koll så att ingen gör något eller tar honom.

Vinternos
1

Passivitetsträning?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Elsis matte
1

Skulle börja med passivitetsträning/filtträning och först när hunden kan slappna av ute börja blanda in någon form av uppkoppling. Googla på begreppen så lär du hitta tips på hur du kommer igång.

Ias.
0

Tack! Ska ta o testa det :)