Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 14832 ggr
Ella Fischer
5

Hund åt lakrits

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Idag gick jag på en liten promenad med min Chinese Crested Powderpuff som heter Shiroko "Chico" in till en hästhage med 3 jättegoa hästar. Jag hade med mig lite sötlakrits att ge till dem ( 1 cm stora bitar om inte mindre ). Men en av dem tappade sin bit på marken och Chico åt upp den. Han är lite trött just nu då han fick rabiesvaccination igår, men jag undrar ändå, är det okej för en liten hund ( ca 39 cm hög ) att äta en 1 cm stor bit sötlakrits?

Tjeja
2

Ring och fråga någon jouhavande veterinär på tex något större djursjukhus!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2

Ring Agrias jourveterinär i morgon bitti om vovven ser ut att må bra. Men om den visar tecken på att må dåligt kan du behöva ringa djursjukhuset direkt Agrias telefonveterinär för rådgivning tel 0900-100 51 61 Gratis för agriakunder, 250 kr för andra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tiger tok
12

Säger som ovanstående! OT Men jag undrar varför du gav hästarna godis?

Lord Vulcan
7

Ja varför ge hästar lakrits?

hemul
2

Tror inte en så liten bit är farligt. Lär inte innehålla mycket laktrits. Värre kanske om det är lightgodis med xylitol.

Rebornlady
0

Min hund äter det flera gånger i veckan och har aldrig mått dålig.

tiger tok
5

#6 ger du din hund lakrits med flit? Varför det?

Karmatarerskanise
2

Ja varför ge hunden lakrits.

Rebornlady
0

jag äter det flera gånger om dagen och då får hon lite.

Turast
6

#9 skulle inte fortsätta ge det då hundar inte tål lakrits och kan bli sjuka av det.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lojs
1

Det är inte ens bra för människor med lakrits varje dag, för stora mängder höjer blodtrycket. Jättetråkigt, jag som älskar lakrits!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

supernatural
4

Ge inte godis till hästar!! De kan ha insulineesistens eller PSSM (diabetes) och dessutom få röta i deras hovar av socker i kosten. Skulle dessutom aldrig ge hunden heller, det känns oschysst :-( Men den klarar sig ändå såklart! Ingen skada skedd :-)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

imsuchadiva
6

TS har du lov av hästägaren att vara i hagen och ge dem godis?

Turast
0

#11 människor kan till skillnad från hundar välja själv :P

Lojs
5

#14 Absolut, men det är inte många som vet att lakrits är blodtryckshöjande så det kan vara bra att veta, särskilt om man har problem med blodtrycket så kan det vara riktigt farligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Turast
0

#15 aha du menade så! Jag visste faktiskt inte det med blodtrycket på människor, bra att veta :)

hemul
0

Det är bara vissa personer som reagerar starkt på laktrits. Och jag har för mig att de flesta är män.

https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/sanning-och-myt-om-hogt-blodtryck/

Turast
0

#17 spännande, stackars min manlige sambo som älskar lakrits hehe

Lojs
0

#17 Jag fick lära mig på dietistutbildningen att man alltid ska fråga om lakrits vid för högt blodtryck, inte för att det är vanligt egentligen, men för att det lätt missas. De hade någon historia om en tant som blev jättesjuk och det helt missades att hon åt lakrits varje kväll. Jag är personligen lite försiktig, jag brukar ha normalt blodtryck, men har lätt för att trycka i mig hur mycket lakrits som helst. ;)

Medis på akvariefisk.

Turast
2

#19 spännande! :O haha jag är likadan… är ju helt beroendeframkallande…

Rebornlady
0

Jag tror inte a Elsa mår dålig av sina  15 gram…

Turast
7

#21 men varför riskera ? Du ger något som du nu är medveten om att det är skadligt för din hund och att hon kan bli rejält dålig? Varför fortsätta? Visst alla gör misstag, min familjs hund tyckte att chokladgrejen var bullshit och gav sin hund det. Men slutade när jag förklarade att det faktiskt kan gå illa tillslut. Är det värt att din hund kan bli sjuk?

Hanna.siri.saijo.
0
Rebornlady
0

Jag läser agrias sida och det står inget om lakrits.

Turast
3

"Lakrits, Saffran, starka kryddor Salt- och saltvatten: Kan leda till förgiftning"
http://www.boras-djurambulans.se/414655724 

"Lakrits, som produceras av lakritsrot, Glycyrrhiza glabra, innehåller ämnet glycyrrhizinsyra. Lakrits finns bland annat i godis, tuggummi, tandkräm, tuggtobak och läkemedel."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glycyrrhizinsyra/

Glycyrrhizinsyra kan orsaka höjt blodtryck, kaliumbrist, svullnad och förändra hormoner som sköter saltbalansen och kan därmed leda till saltförgiftning (vilket hundar kan vara jättefarligt). 

Det har inte gjorts mycket forskning om just lakrits och hundar men om man kollar på vad lakrits innehåller så kan man lätt se att det inte är bra alls, speciellt inte till hundar (och verkligen inte till små hundar). 

Så VARFÖR fortsätta ge? Ge en liten köttbit istället om du vill lyxa till det. :)

[Forest]
0

Ser ut som att ts inte lever i avlånga Sverige så tips om ringa skk-veterinären kan bli dyrt 😉 Tips ts är ha koll på din hund läs om godiset inehåller lakrits många godis innehåller mycket lite men hundar kan reagera olika. Känner du dig osäker o orolig ring din veterinär. Fin bild hoppas allt går bra.

Hornslandet
11

Upphör aldrig att förvåna mig hur folk kan förmänskliga sina hundar. Ge hunden lakrits "för att jag själv äter det och då får hunden också lite" är verkligen fullständigt absurt. Som att de dem några klunkar vin när man själv tar sig ett par glas då också?

Om ändå människor kunde sluta se sina djur som nån slags liten människoversion av dem själva. Sluta tro att er hund får ett bra liv om den får glass och godis, gå ut i skogen en extra gång istället, eller låt den få göra lite mer av det den är avlad till.

Turast
0

#27 👍

Vinternos
2

Tänk vad koncentrerat en bit lakrits blir i en liten hundkropp i jämförelse med hos en människa.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Hornslandet
5

Men varför ens ställa sig frågan om vilka mängder människogodis som är farlig eller ej för en hund (om det inte är en olyckshändelse förstås som tex det TS pratade om..även om jag inte fattar varför hästarna skulle ha det från början)?

Sitter ni (som då ger sånt till era djur) då även och funderar på vilka mängder av rå kyckling eller gris som FAKTISKT är farlig för er, och testar äta lite? Slickar ni på saltstenar för hästar som snacks på kvällen? Kanske lite kattmat på morgonmackan (men bara en liten halt som inte gör att ni mår särskilt illa!!)?