Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 682 ggr
emeliiiiieee
0

åka tåg med hund

Ska för första gången åka tåg med min hund imorgon. Han hatar allt som har med buss och bil att göra så någon som har ett tips på hur jag ska göra för att få honom lugn och trygg i tåget?

VildaVittra
7

Ge honom ingen middag, eller någon mat tills ni är på tåget, mata då med något supersmarrigt i småbitar hela vägen. Den stackars jycken på randen till svältdöden kommer bara ha mat i skallen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoannaLi
1

Det #1 säger! 

Ta med en filt som blir hundens plats i universum. Den får inte lägga en tå utanför, men på filten är det heller ingen som får störa den. 

Jag hade torkade tjurmuskler med till min stackars svältande labrador, tar lång tid att äta upp och det är väldigt lugnande att tugga. Hade även med mjukost ifall något var så intressant att det distraherade honom från muskeln :)

emeliiiiieee
0

#1 Tack! Ska testa och se om det funkar.  Känns iaf skönt att vi bara ska åka i 45 min så med mat under den tiden ska det nog gå bra :)

VildaVittra
4

#2 Labbar svälter väl konstant? 😉

#3 Intala dig själv om att det kommer gå bra, det värsta som kan hända är ju att någon sur människa surar över att hunden låter. Sådana är bara att ignorera.

Finns det barn med i vagnen och din jycke gillar barn, be dom om hjälp. Barn är bra hjälpredor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emeliiiiieee
0

Har gått rätt bra :) han har däremot inte velat ligga still hela tiden men det är okej

tk1971
0

Har ni inte tränat innan på att åka buss/tåg kortare sträckor?

emeliiiiieee
0

Nej. har aldrig behövt åka buss/tåg med honom förut. Nu blev det en akutlösning men det funkade

Hornslandet
0

Hur visste du att han hatar det om ni aldrig gjort det? Frågar bara vänligt :) Jag tycker väl typ att om man inte tydligt vet att de har en specifik rädsla så ska man se till att vara behärskad och cool med det hela själv, och liksom intala sig själv att man vet att det kommer gå galant! Går man själv och oroar sig för hur det ska gå så ökar man nog bara ev. nervositet som hunden kan ha..

Fint att det gick bra för er!

emeliiiiieee
2

#8 Vi har testat att åka buss nån hållplats för ca 4 år sedan men han gick knappt på ich vägrade gå längst gången när bussen väl börjat åka :) Men tåget var inget problem att kliva på och att gå fast det rullade :) Positivt överraskad

Lizelda
0

Min hund tycker inte om att åka buss och är inte jätteförtjust i bil heller men tåg fungerar perfekt, det gungar ju bara lite mjukt liksom :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
1

Tåg är ju lite annorlunda mot buss och bil. Vår labbe blir åksjuk i bil och är väl inte super road av att åka buss men inga problem att åka tåg, pendel eller tunnelbana (så länge man hittar sittplats för annars stressar hon upp sig för hon tror man ska gå av vid varje station). På buss och tåg ska hon alltid på och av först före alla andra! Så man får passa sig lite om det är många andra som ska på och av för hon är en liten ångvält när hon sätter den sidan till ;)

Hon fick en del tunnelbane och bussövning som unghund då hon följde med mig när jag var och grävde (läste arkeologi) och då var det ju massa roliga människor hon fick träffa på bussen som hon sen fick gå med till platsen vi grävde (första året var vi ca 100 pers och hon skulle gå både först och sist och bredvid alla så det var ett lite yrväder att gå med). Hon lärde sig ju ganska fort vilken tunnelbane station vi brukade gå av på och långt senare så flög hon upp, redo att springa av där varje gång man åkte förbi. Annars så innebar övning med buss innan detta att vi gick på och av buss vid ändhållplats som då stod still länge och vänta på att turen skulle börja. Då fick man gått om tid på sig att komma på och hitta plats att sitta och göra det lite skoj och mysigt och sen då åka till något extra roligt ställe (som hem till min kompis). Nu är det kanske extra lätt med en labbe som älskar allt och alla (speciellt om de har mat med sig) för barn finns det ju ofta och många av dem vill ju hälsa och klappa och ge godis och det gav ju bra distraktion och motivation för henne.

Vad skönt det gick bra för er på tågresan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu