Rastning valp - koppeldrag och annat..
Tja,
Tänkte jag skapar en ny tråd då den andra blev så spretig och lång. Har en mer specifik fråga..
Min valp är 13v, 16kg och rätt stark. Självklart är jag starkare, men jag vill inte släpa runt på den lille rackaren, och vill heller inte att han ska hänga och hoppa i kopplet. När vi tar bilen ut till fotbollsplanen och leker loss lite med långlina är det rätt enkelt. Inkallning, lek, kiss&bajs..ingen fara just förutom lite segt ibland när man ska varva ner och tillbaka in i bilen..men det går bra.
Men rastningsrundorna på gården.. bor i lägenhet, och vill ju kunna gå ut till gräset kortare vändor just för rastning. Men det förekommer folk som går förbi, samt att man blir ganska ointressant för valpen. Måste ju ha honom kopplad här ute och han sticker på dofter, vuxna/barn som ser intressanta ut.. rasslande löv.. trädet där han vet det finns kastanjer att leka med.. Det medför att han hänger i kopplet och inte riktigt vill gå med åt det håll jag väljer. Kör med att drar han, så står jag still, tills han slappnar av och kopplet är slakt, går vi igen..så skuttar han framåt och drar…så är det om och om igen.. är det det bästa sättet? Jag belönar även kontaktsökande med godis/beröm, när det händer. Kör lite inkallning med belöning när han stannar och planterar fötterna. Det är inte så bra tänker jag att han ibland EXPLODERAR liksom mot nånting, gör mitt bästa för att det inte ska rycka i halsbandet, men svårt är det ju.
Problemet med detta tror jag även är att han ofta glömmer bort att han ska gå på toa pga hur mkt annat som lockar honom. Kissa gör han (rätt ofta iaf), men bajset känns väldigt sällan.. Ute i skogen/på fotbollsplan tex där vi leker så bajsar han oftast av sig utan nå större problem. Men kanske inget att just bry sig om att han ibland bara bajsar ett par gånger om dagen?
Finns det nått mer jag kan tänka på eller göra? Skulle verkligen älska att ha en villatomt att släppa ut honom på för rastningsrundor lösgående (och träna koppelgång separat), men det är liksom inte ett alternativ :) Han måste lära sig bo här utan att rusa vilt på allting.
Hur mycket hjärngympa får han annars? Tänker mig att han kanske är över/understimulerad. Jag kommer från hästvärlden och där reagerar hästarna liknande när de bara gått i hagen under en tid eller när de tränas för intensivt(de blir rädd för sin egen skugga, biter tag i bettet o.s.v.) och kan tänka mig att även en valp behöver tänka lite för att ta alla nya intryck med ro.
Sen skulle jag haft sele på han om du inte redan har det och när han börjar dra, gå åt ett annat håll (motsatt riktning från dit han vill) och belöna när han går med villigt/har fokus på dig(ta det i små steg i början). Skulle även försöka introducera nya saker långsamt om det går, typ lära han att nya människor inte är så intressant genom att be typ en granne bara komma in till dig och helt ignorera honom då kanske han lär sig att människor inte är så intressanta ändå. Löv och så förstår jag är knepigare men man kan ju försöka arbeta bort några störningsmoment iallafall.
Tänk även på att försöka gå till samma ställe varje gång han ska bajsa nu i början och försök hitta en lugn plats med få förbipasserande o.s.v.
Eftersom han ärvalp är det naturligt att han drar, Skulle köpt ett sele.
Hundar (även vuxna) förstår inte riktigt vad dom gör fel när dom drar i kopplet, Så man måste förmedla det på lite annorlunda sätt.
När min hane var valp och drog stannade jag upp sa "ahppahppahpp" och backadetills han följde efte roch kopplet var slakt och då gick jag framåt, och började om och om. Gick snabbt sen kunde han gå väldigt fint med både men tik och utan (men inte med andras hundar). Sen blev han könsmogen och 3gånger så stor ;) Och började dra ännu värre. Det är ett evighetsprojekt.
Alltså, jag har väldigt svårt att se att jag ska ha understimulerat en 13v-valp. Det enda jag kan läsa i princip överallt är att de INTE skall överstimuleras, och min valp är nog snarare åt det hållet isf. Började ju med att han skulle leka av sig mer/köra lite nosövningar, då jag tänkte "kanske är understimulans?", men det verkar bara ha en temporär uttröttande effekt imo. Jäkla omöjligt att veta detta med "stimulans" för en valp. Läser man online verkar det vara runt kvarteret/gräsplätten utanför den ska gå, punkt, och sen sova 20h/dagen. Leka nån 5minutare här eller där varefter den själv faller pladask till sömns. Jo jäklar… :)
Vi kör lite lagom hjärngympa varje dag, små korta stunder inblandade i vardagens andra moment, med lite trix, rutiner vid dörren, kontaktövningar, sånt. Tar även bilen ut till skogen/en öppen yta 1-2 ggr om dagen (en om vi kanske far nån annanstans, som tex idag en vända ner på stan för att nosa runt och se bilar/folk/annat på lite distans).
Jag är rädd att han har en del stress. Börjar han tugga på nånting går det oftast mer och mer tills han är uppe i en övertrötthets-tuggande/grävande vid nån golvlist osv. Jag får ta bort benet och lägga honom i knät/intill mig en stund och hålla i lugnt, efter några minuter är han så lugn att han lägger sig och slappar/sover. Gör jag det inte, eller bara tar bort märgbenet eller vad det kan vara, så blir det ibland att han börjar tugga på benen/svansen istället, om han nu inte tar biabädden. Känns lite hemskt att se om man ska vara ärlig.
#2 Jag fattar det också att valpar inte fattar detta med att gå bra i koppel än :) Grejen är väl att jag MÅSTE ha koppel, skulle hemskt gärna haft han lös vid vanliga rastningar just nu..
När min lilla kille här drar så stannar jag också, men inget "ahhpahhpp" funkar, han lyssnar absolut inte då:) Kör dock på den metoden annars, men det tar väl tid innan han lär sig..
Har en sele. Men det löser ju inte problemet med att han drar. Visst, avlastar väl bättre iaf.. Men nu är väl inte själva dragandet värsta problemet kanske (förutom att man oroar sig för skaderisk med halsband). Men i samband med det beteendet upplever jag det som han glömmer bort att göra av sig, så att säga. Eller tja, han kissar ju efter en stund, men är det ok för en valp att inte bajsa mer än ett par gånger om dan?
#3 håller med om att det är otroligt svårt att se om djuret är över/understimulerad, det jag gör för att avgöra är att kanske "skita" i att stimulera djuret en kortare period och se om problemen blir värre eller bättre, blir det värre, ja då behöver djuret mer stimulans och blir det bättre behövs det mindre.
Många är väldigt "hårda" och säger att valpar inte kan gå mer än si och så långt men man måste kolla på hunden, och stimulans kan hunden dessutom få helt stillastående inomhus 😎Något som är viktigt att tänka på är dock att valpar ofta kanske leker 5 min, sover 20 och sen är de lika pigg igen så man behöver aktivera dem i korta stunder väldigt ofta, till skillnad från min gammeltik som tittar på mig som att jag är dum i huvudet när jag tycker hon ska leta godis istället för att få det direkt ur handen på mig. 😂Så kort och gått så tycker inte jag att valpar behöver åka på massa utflykter och va ute massa timmar på en dag, tvärt om tycker jag det är viktigare att man aktiverar(eller inte aktiverar, beror ju på hunden) hunden, inte bara släpar runt den om du förstår vad jag menar, alltså inte bara på med koppel och ut och gå utan låt hunden leta godis, leta dig lär den små enkla kommandon så den får tänka lite och inte bara "spring,spring, spring, bit,bit,bit".
Jag har hört att en del har en transportbur ståendes inne så hunden har en plats som verkligen symboliserar vila, där finns ingen mat eller leksaker så där kan hunden inte göra annat än att sova, det kanske vore något när hunden är "hyper"
Jag behövde ockå ALLTID ha koppel, hade bara en plats att släppa hundarna på och dit var jag tvungen att gå med koppel. Så koppel har jag använt och kämpat med flertal gånger om dagen (8-10gånge rnär han var yngre varje dag).
Tänkte mest att sele just avlastar rycken bättre :D Ahppahpp lyssnade INTE min kille på heller, Jag fortsatte nu är "ahppahpp" ett väldigt bra korrigeringsord, Aldrig ryckt när jag sagt det, aldrig tagit tag, aldrig gjor tnågon form av bestraffning bara sagt ordet som i "rätta dig" och säger jag det t.ex vid lydnadsträning nuförtiden så kastar han in sig i fot postion, Säge rjag "fot" och han gör fot till hälften och jag ens nämner "ahhpahhP" blir det en jäkla fart! Vilket ärpositivt.
Började dock köra "ahppahpp" vid 4-5månaders ålder, innan det å fick han faktiskt ligga på gräsmattan,springa i kopplet eller göra liknande grejer för han "var så ung" (han fick komma undan med mycket).
Ja en valp bajsar väl ungefär 2-3gånge rper dag och detär helt normalt! Min hane bajsade ca: 2gånger om han inte var dålig i magen :D
Svarar även på det andra: Över och under stimulans skulle jag skita i (vilket du verkar göra) för gud vad folk säge rolika.. Usch för att stimulera valpmentalt, usch för att motionera valp, usch för att inte göra något, usch för allt folk gör, alltid ska det vara sååå hemskt enligt någon ;) En valp behöver ingen vidare stimulans mentalt eller fysiskt, väldigt lite och så utökar man senare, man ska fokusera på att lära känna varandra. Kan rekommendera något som funkade asbra för min valp: Nya miljöer. Åka buss, sitta på stan, sitta på hundkurs, sitta i skogen, hos mamma, pappa, kompisar vart som. Han total däcka ett helt dygn efter han varit bort 30-60minuter. Det tog något brutalt på honom och det var nyttigt! Väl där borta (t.ex på hundkursen) kom ju överslag så man fick sitta och vara ryggsäcken eller sätta fast han och andas, Men det tog kanske 30minuter innan dessa överslag kom (för mycket för honom men kunde inte direkt gå hem ifrån en kurs jag betalt..)
#4 Jag har ett litet krypin som jag ska försöka göra ännu mysigare. Funderar även att köpa en billig transportbur i tyg, just för att ha den som du säger+kunna ta med sig den ut, så jag kan ha honom ligga där bara och titta på saker när det är lite kallt att ligga på backen. Bra råd iaf, tack.
#5 Ja, bra att du fattar vad jag menar :) Ja, alltså mitt första fokus nu är på att han ska hitta sin avknapp och inte eskalera i stressnivå när han väl ligger och är vaken. Folk säger som sagt ALLTING. "En valp ska inte röra sig mer än ut till gräsplätten", ysen "en valp behöver busa av sig rejält, klänga fritt i skogen" - JÄKLA skillnad, iaf med valpar som har fysisk kapacitet att hoppa över ganska höga saker och springa SATAN genom en skogsdunge om den så får för sig..
Verkar vara lite liknande som min, varit på första valpkurspasset, och oj vad han ville fram till de andra (helleduddane så små de var) valparna. Kändes som jag tagit med en 15-årig unge till skolstart i ettan.. Men han var ändå ganska lugn bara jag höll honom lite "lagom"..då slappnade han av tillräckligt för att inte springa fram till de andra ett tag..skällde dock mer än vanligt :) Som du själv sa, nya miljöer o sånt tar helt klart på krafterna. Inte så att han däckar ett dygn dock..men väl några timmar kanske?
Skönt att veta att han lär klara sig med toabesöken, ska sluta tänka på det nu. Återigen en sån dum sak man läser "NEJ OJ DE SKA GÖRA AV SIG 5-6 ggr om dagen!". Beror kanske ibland på storleken med, vad vet jag..
Tycker du själv bu eller bä om att släppa dem för rus och lek på säker plats i den åldern med? Känns rimligt för mig iaf.. men en-flera gånger om dan?
Har tänkt själv i lite liknande banor, ska börja ha med honom till mer nya miljöer nu. Hemma vill jag dock träna lugn och vila, jag tror faktiskt ganska starkt på att det ska vara så lugnt hemmavid som möjligt. Det måste inte vara sömn även om det gärna får det, men inte stress-gnagande. Detta med koppeldragandet krånglar ju lite till det i nya miljöer tex stan dock, men det får man väl helt enkelt kämpa med :) Vägrar han på direkt olämpliga ställen så blir det luftfärd.
Superbra tips och svar iaf, tack så mycket!
Det är en jäkla skillnad och jag har minsann blivit utskälld för att min valp (under 6månader) inte fick motion (alltså promenader). Jag har fått utskällning för att min valp fått gå lite längre, För att jag tränade 5-10minuters lydnad med han.. Ja alltså allt går att hacka på :) Tydligen var det någon som tyckte att "ge valpen mental stimulans är värre än att ge den motion". Då och där gav jag upp vad andra tycker, Sålänge min valp var nöjd och jag var nöjd.
Min tik var 4år när jag gick valpkurs med henne ;) Hon stod seriöst och skällde 100% av tiden första kurstillfället.. 70% andra tillfället 30% tredje. Det blev bättre snabbt, Min hane skällde också första kurstillfället och det förstår man ju, nya hundar (kompisar?!) så sitter man fast i ett koppel?!?!
Hahahah dom ska inte göra 5-6gånge rom dagen! Jag tror jag aldrig varit med om det?? högst 4gånger (med en valp). Men jag vet exakt hur det är, Jag var livrädd för min valp andades snabbt när han sov (och hjärtat slog) jag var rädd om han snubblade, Jag var rädd när han hade dragkamp, när han sprang.. Alltså orolig mamma.. Och sen tänkte jag säga nu "det blir bättre" hahah nej jag är lika orolig nu ;) hahahaha. Kollar om allt är normalt, eller om han har något fel, allt.
Jag släppte min valp kanske 1gång om dagen (inte varje dag för jag tränade redan när jag fick han att vilodagar fanns, inte för han brydde sig i dom då men ändå). Resten av dagen gick jag promenader, gjorde annat eller tränade något litet. Han lekte dock väldigt väldigt mycket med min tik inomhus! Så jag hade lite fusk där ;)
Jag tänkte likadant med min han han vägd eju faktiskt 13-20kg och jag orkade inte gå på stan, eller kämpa utanför platser allt för länge eller ofta.. Han behöver fortfarande miljötränas, Skillnaden är att nu är han 34kg tung och 67-68cm i mankhöjd. Han älskar allt och alla och drar rakt emot de than vill till.. Passivitet och miljöträning på det… yay. Men han fick grova överslag som liten och vi hade redan mycket för oss så jag tog aldrig "extra tid" för att åka och sitta vilket jag önskar attjag gjort nu..
Det enda positiva med attjag väntat är att ingen kommer störa honom nu när vi tränar,Medans sitter man på stan med en valp får man inte direkt vara ifred.. :) Folk har ju tydligen "rättigheter" att gå fram till en valp.
Det enda positiva är väl att många inte fattar att valpar av större hundraser ÄR valpar.. (ibland negativt å). En liten huahua-valp ska väl alla fram å gulla med, har märkt själv att många är typ "oj är det en valp!".
Säkert en fördel att ha en vuxen hund, blir ju en del lek där.
Det som händer här just nu är att han liksom inte går ner i varv av sig själv, säg att vi varit ute en halvtimma eller så, dvs inte promenerat den tiden, men gått lite smått runt på gräsmattan, han kissar.. och sen en del lek (försöker träna på "släpp", så får man kampa mer eller få en annan leksak). Sen gick vi in, körde några minuter sitt/ligg. Då tycker jag det räcker, det ska vara vilo/sovdags igen och jag vill jobba lite, men varva ner av sig självt händer liksom inte,.. testar med att själv bli passiv, för att se vad som händer. Det blir skäll skäll skäll, bita lite i ärmen, nähä det fick jag inte.. okej bita på en möbel? Lägga mig utsträckt på golvet och bita mig själv i svansen eller armen! osv osv.. Satte mig då med honom i knät några minuter..varpå han somnade och började snarka.. gick in i köket, så vaknar han, dricker vatten, går och lägger sig och somnar om bredvid mig. Ja, så får vi liksom hålla på… skulle önska att han kunde lära sig att varva ner och somna själv, men det kanske man får hoppas händer i framtiden?
Det förstod alla som träffade oss, tills han blev 5månader, då var han "vuxen" och "ouppfostrad" :) Bara för han blivit stor, Sen blev han större då är han ju ännu mer vuxen..
Min hane är 1år (fyllde igår) och kan fortfarande inte tagga ner själv om JAG gjort fel innan, Kan t.ex inte kampa, gå ut och springa (eller leka) eller köra hetsiga saker innan vi avslutar, Jag måste köra något lugnt och sedan avsluta med "slut" och kasta ut godis på golvet.
Har du lärt in han att "gå och lägga sig"? Såfort han lagt sig frivilligt säger du "gå och lägg dig, bra gå och lägg dig, duuuktig kille" (han kommer resa sig men så är det i början). Senare kopplar han det till att gå och lägga sig, Eller så tränar du in det med godis (smaksak) men det är väldigt användbart, men kan inte utnyttjas allt för ofta med en valp under 6månader.
Jag har läst just om "gå och lägg dig" och säger det lugnt varje gång han själv går och lägger sig, vilket iofs inte händer i princip annat än när vi varit ute på en rejäl busrunda eller varit i stan tex med mycket intryck.. Kan inte hålla på med "duuktig kille osvosv" eller ge godis i det läget känns det som, det brukar kunna få omvänd effekt och få igång honom igen (men det är kanske det du menar med att han kommer resa sig då?). Jag tänker så länge jag säger det så..
Tänker även som så att jag inte försöker "använda" det nu, utan bara säga det när det händer spontant för inlärningens skull. Tar nog mer än en vecka att lära han det.. :)
Folk säger att tuggande lugnar ner hundar/valpar…kan inte riktigt se det här hemma, när han är alert, men inte överdrivet PÅPÅPÅ så har jag ibland gett honom en tuggis, tuggpinne, märgben utan just nå mycket innehåll (eller helt slut) osv. Jag upplever det som han inte kan tugga och sen somna av sig självt, slutar han tugga på benet så blir det istället sängen, eller svansen, eller bordet…eller nå annat.
#10 ja var precis det jag menade, dom brukar resa sig.. Men sen kan man säga det med en "luuuugn" ton eller med en WOW VAD DUKTIG DU VAR NU! Jag brukar säga duuuktig kille, braaaa killen med en väldigt lugn och flytande ton.
Du kan ju även lära in det med "tvång" och att han bara fejk slappar, t.ex klickar in ligga på sidan vid träning och säger ditt kommando för det, sen kopplas det lite senare :)
Min hane blev galen av att tugga ;) Tror inte det är så lugnande, däremot slicka är lugnande (och har hjälpt oss jätte mycket nu när han är unghund). Men tuggande på ben stissade upp honom som valp; men hellre att han tuggade på ben än mig.
Får han torrfoder? Testa lägga ut och gömma i lägenheten (en bra övning innan man t.ex spårar). Kör stop and go med leksak, leka och stoppa, leka och stoppa, ta det i eran egna takt såklart du behöver inte kasta omkring leksaken om han inte kan hantera det :D
Jag klappade min hund runt mungipor, ögon och öron och pratade med lugn röst när jag ville lugna ner honom, det funkade inte alltid (för att det är en valp hahaha) men det var underbart när det väl funkade. Masserade tassar, nacke, rygg och tog massa på honom när han väl slappna av för att vänja in hantering t.ex, Det gäller at tutnyttja alla situationer och tänka steget före.. Tyvärr har valpar såå mycket energi så det går aldrig som man vill.. Sen blir dom unghundar och riktiga assholes..
#11 Tack för tips!
Ja. Det där med att tugga lugnar? Nej inte min hane här.. När jag märker att han är på G att somna, eller när jag "nattar" honom (håller honom i knät/framför mig på golvet lugnt tills han slappnar av och ofta somnar..) så kan jag inte ha en tuggis i munnen på honom..då håller övertröttheten honom vaken.. :)
Märgben är samma sak, visst skönt att han sysselsätts lite och inte biter på mig, men känns aldrig som att han skulle somna med märgben inom tugg-håll.
Vi har kommit längre med detta att jaga och bita mig iaf, det har lugnat sig lite. Kanske för att jag också lyckats få honom att intressera sig för EN leksak som verkar nu roligare att bita i än handen (boll på rep..).
Han slappnar av av att kammas, särskilt på magen. Men somnar inte av det än, bara lägger sig och njuter några sekunder medans man håller på iaf. Jag hanterar honom rätt mycket, även när han är bitsk. Som jag ser det ska min hund låta sig hanteras av mig alltid. Visst att han nafsar nu när han är valp, men det betyder inte att jag håller mig borta från att göra det som behövs. Självklart gör jag det på ett lugnt men bestämt sätt, vi ska inte brottas och bråka. Lyckligtvis funkar detta fint iaf.
Vi har idag tränat just stop n go om man nu kan kalla det för det :) Vi kör:
Sitt. Så får han vänta på plats när jag backar bak 5-10 meter eller lite beroende på vad han verkar klara. Sen inkallning med favvoleksak i högsta hugg, lite kamp (försiktig förstås, på hans nivå) när han kommer fram och tar i bollen, sen tränar vi "släpp" genom att jag blir passiv och ger belöning när han släpper. Sen gör vi om denna procedur X gånger. Märkte även att han ganska fort klarade av "stopp"-kommando några gånger, som jag testade lite genom kroppspråk och att lägga in det när han var halvvägs fram till mig. Blev lite stolt över hur bra det funkade idag!
Efter detta kunde jag få honom att sova ett tag till när vi kom in.
Iaf…ja unghundar är väl assholes. Men längtar tills han inte måste ut hela tiden och pinka, och har tappat valptänderna. Har lite lättare för olydighet och slyngelfasoner än att det ska bitas på allt precis helatiden, och att dagen består av vila - bitaätakissa - vila - bitaätakissa - vila - bitaätakissa….
Det låter toppen! Glöm inte att skriva ner allt ni gör, alla kommandon och vad du vill arbeta mer på, det hjälper något oootroligt senare.
Du kanske redan vet om det, men undvik märgben när hans riktiga tänder kommit, Märgben spräcker tänder. vet om några hundar som fått dra ut tänder pga märgben, eller som fått sina tänder av på mitten/spruckna. :( Det är bärande ben och är inte så bra att ge ofta, Om hundarna då tugga rpå BENET tuggar dom bara bort köttet är det ingen större fara.
Lär in så mycket du kan utan höga krav nu ;) allt kommer försvinna när han blir unghund. Jag längtade också tills valptänderna var borta osv, Nu drömmer jag bara om min hund som valp.. Just nu är han dock inte så jobbig (han var jobbigare innan).. Men ughh 34kg och 68cm i mankhöjd? Nej han ska vara liten tjock knodd som inta fattar något :'( Min hane blev rumsren vid 6månader var så hemskt innan.. Han bits dock fortfarande, Inte hårt, inte med rakbladständer, men han leker mycket med munnen fortfarande, Och det är läskigare nu än när han var liten hahahaha. Oftast gör det inte ont, men när han biter fel (vid belöning) får jag stora blåmärken.
Allt han kunde blåste bort när han blev 8månader, jag var så frustrerad, vid 6månader började han dra som en oxe i koppel.. Nu är det som sagt liiiite bättre, men skulle inte skryta, han har långt kvar. Vissa unghundar blir rena rama monster, min tik var det, hon hugg och hugg och hugg med vuxentänder och storlek som en vuxen hund. Hon var reaktiv emot allt, drog i kopplet och var helt rabiat i 4år…. :))) Hon var lika illa som valp dock.
Visst har du mallar å ? De är väl kända också för att vara "mycket" :)
Känns som vi har så svårt att få in en bra dagsrutin. Han sover förbi mattiderna på dagen, (försöker ge var 4e timme ungefär), och sen har han svårt att sova på natten verkar det som. Vaknade inatt av att han verkar vara övertrött eller jag vet inte, flämtar liksom! Men skäller eller gnyr inte. Går ut, kissar, verkar kunna somna om igen några timmar lite bättre..sen samma sak igen några timmar senare. Han har sovit natten igenom tidigare, fattar inte..
Liten tjock knodd vet jag inte vad det är.. :P
Jag har inte läst hela tråden men tipsar om att göra olika övningar som går ut på att valpen ska följa med i ditt tempo. Gå sakta med godis i handen och belöna valpen när den också går sakta. Smyg med godis i handen och belöna när valpen också "smyger". Samma sak kan du göra fast du springer, går i vanligt tempo etc. Vår valpkursfröken tipsade oss om detta och jag tycker själv att det är mycket bra sätt att lära valpen att gå fint i koppel. Nu kanske någon anna redan skrivit det men jaja, hehe.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
#14 En schäfer/labrador och en malle, Min malle är den lugna av dom ;) hahahah.
Släppt kraven på att ha speciella mattide roch ge han bara mat när han är vaken, Jag tror jag lyckades ge som högst 4gånger om dagen men oftast blev det runt 3gånger om dagen till min valp.
Är det varmt där ni sover? Min hane sov varenda natt förutom när han hade sprutdiarré (det var rena helvetet då väckte han mig en gång i timmen eller varje halvtimme). Min tik sov aldrig en hel natt förns hon var rumsren :) Jag ville ta livet av mig typ..
Liten tjock knodd är en liten tjock valp ;) Enligt mig då, En knodd är ju "barn" "litet". "liten tjock valp", Har en stor smal unghund som har adhd och drar i kopplet och en smal tik som är ett asshole (6jävla år..) 😭 Byter gärna med dig, Liten valp istället haha
Haha. Ja jag ska släppa på kraven med de här mattiderna…går inte just att hålla med så oberäkneligt han sover. Jag ger honom ändå lite extra foder via foder-sök osv ibland. Så länge han är fin i hullet så..
Det är faktiskt svalt i mitt sovrum. Däremot har jag en jävla torr luft inne..vaknar själv ofta med snustorr munn och måste dricka vatten (jag är iofs känslig), undrar om det kanske stör honom med.. Grejen är ju att han inte väcker mig, inga skall eller gnyl, han bara ligger där och är vaken då vips, eller ligger och andas så fort att jag får spatt, tror att nått är fel.. Inatt tror jag iofs att han var pinknödig i huvudsak, han eju så att han ABSOLUT inte kissar inne verkar det som, vilket ju är bra men nackdelen är att han ligger och nästan plågar sig för att hålla sig på natten? Han drack en jäkla massa vatten precis när vi gick och la oss igår, kanske borde tänka på det..
Haha. Jag kan idag inte se hur det kan vara jobbigare med en yvig/olydig unghund än en piraya på 17kg som beter sig som du beskriver lite ändå utomhus. Vägrar gå in, drar mot folk och allt som är intressant, skäller på brevbärarn (ja, faktiskt!).
Jag har dock fått en insikt ikväll.. känns som jag har varit för…perfektionistisk liksom. Försöka tänka på allting går inte, särskilt när det går ut över vardagssysslorna. Tror även det kan skapa stress som bara gör saker och ting värre-även om man tror att man är "avslappnad". Han får väl tugga sig lite galen på nån filt eller whatever då, visst jag försöker se till att det inte går överstyr men tänker se hur det funkar när han får lite mer intryck av att jag gör mer saker runtom här i lägenheten och allt inte bara handlar om att det ska vara rätt med honom hela tiden. Som du sa å, skita lite i exakta mattider som ändå inte går att hålla.. eller exakt hur länge han sover eller inte. Ska mäta lite mer ungefär hur mycket han äter så jag har rätt bra koll..sen ser man ju på hullet och vikten förstås.
Precis! Hullet är det viktigaste! Han växer ju så det knakar!
Det kan vara det, Jag tyckte mitt sovrum var svalt i somras (när min hund var valp), men han tyckte inte det, han ville inte sova i sängen eller nära mig, På golvet skulle det vara. Han väckte mig varenda morgon igenom att kliva runt i sängen och kolla på annat inte fasiken gick han till mig hahaha!
Detär nog ingen fara, det är ju super att han hålle rsig! Det är en grej som är otroligt störande när dom inte gör eller ens förstår vad som är "fel". Testa ta bort vattnet 1timme innan sängläggande :) Om du vill, Jag gjorde inte det trots at tmin hund drack som en galning.. Hade hellre honom kissandes inne än törstig haha.
Min hane drar emot folk, gör utfall emot hundar (han blev påhoppad av en hund vid 6månaders ålder förstörde rätt mycket). Drar i kopplet, fastnar på lukter, kastar sig hit och dit, Blir rädd för konstiga saker (typlövhögar?), Ibland lägger han sig ner och vill inte gå :) Eller så ska han rulla sig..
Min tik hugg emot folk, drog i kopplet, gjorde utfall emot allt, hugg mig (japp som unghund), fick överslagsattacker och vände utöver mig.. Jag tror jag förträngt 90% av hennes uppväxt bara för att överleva.. hahaha
Jag var likadan, perfektionist och skulle göra allt rätt.. Nu komme rjag på 150saker jag önskar att jag gjort annorlunda :) Man kan försöka, men man blir nog bara mer stressad av sig själv och försöka ha det "på ett visst sätt" än att bara köra efter ens egna lilla valp. Jag har dock fortfarande dessa jäkla krav och kan inte riktigt… Acceptera allt i alla lägen, t.ex vid träning, Jag kräver att min hund fattar saker ganska snabbt (eller ja kräve roch kräver gör jag väl inte.. Uppskattar det dock ;) )
Vardagslydnaden: Känner mig värdelös fast det går framåt.. Jag försöker hela tiden bli bättre och bättre eller hur man ska förklara, Jag glömmer ibland bort mig totalt.
Hade ett fönster öppet i lägenheten inatt, på en skärv.. det gjorde att det sipprade in frisk luft i sovrummet under natten, blev svalare och valpen sov jättefint! Dessutom gör det att min jäkla luft inte blir så torr, och jag slapp vakna hela tiden med snustorr mun och jättetörst (kanske även påverkar honom det!). Jag såg även till att han inte drack JÄTTEMYCKET på en gång precis vid sängdags. Han hade förstås tillgång till vatten sen under natten, men när han väl somnat till var han bara på skålen lite "lagom" under natten.
Det jag trodde var svalt var nog absolut inte svalt nog för honom! Han skulle aldrig kunna sova i sängen med mig, den saken är säker. Hans favorit är på svalt golv, blandat med av och till i biabädden med en filt. En hel natt i en varm säng? Skulle absolut inte gå, och jag tänker inte försöka truga..
Ja, märkte även nu på förmiddagen att ju mer jag "gör mitt" när vi inte är "aktiva" med rastning/lite tricksträning eller dylikt, desto mer finner han till slut ett lugn och somnade av sig självt! Tur att man lär sig av sina misstag, känns ju lite som att jag borde gjort mer såhär direkt från början..men som sagt alla är vi väl mänskliga, ibland vill man för mycket..
Förlåt glömde helt svara i den här tråden, så nu till den stora frågan HUR GÅR DET NU?!?! 😃
Haha, fortfarande dragdrag i kopplet. Har gjort så att jag kör sele ibland för att slippa 100%-striktkoppelträna ALLTID. Stannar direkt med "apapap" när han drar och berömmer/belönar mycket när han går rätt. Våra små rundor tar lång tid.. men det är okej :) Nätterna går i allmänhet bra, märkte att det räcker att jag vädrar ut ordentligt en timma före sänggång och INTE stänger dörren till sovrummet (har kompostgaller som spärr) :)
När leken eller övertröttheten slår över blir det enbart hoppa och bita mot mina ärmar som gäller + klänga på mitt ben. Då kör jag ryggsäcken (ungefär) eller står på kopplet så han får coola ner sig lite innan vi går vidare. Är det stört omöjligt bär jag in honom, han håller inte på så när man väl är inne (som tur är). Men vi tränar på :) Kan ju inte ta det personligt, han har mkt leklust och det slår väl helt enkelt över!
Längtar till den dagen de vassa tänderna är borta dock.😃
Koppelgående kommer snart bli bättre, och sen värre igen ;) Det kommer gå upp och ner, men det kommer gå över! Sålänge du är envis :D Håller tummen för er!
Men åhh vad skönt, Min hane har alltid varit tvärtom bus sker inne, direkt när man kommer in för att blåsa ur sig det sista :) Och jag aktar bara tårna så dom inte bli överkörda och väntar ut haha.
Det är väl snart ;) Eller hur gammal är han nu? Tappat någon tand ännu?
Hehe. Ja, lite skönt ändå att det inte är fullt ös på att bita mig inomhus. Det var det första 1-1.5 veckorna han var här,sen lärde han av sig med det (mestadels) iaf. Sattygen inomhus är begränsade till att bita på fel saker bara.. (möbler), men det är inte SÅ farligt. Han får några riktiga rusher inomhus ibland, främst kvällstiden då. Men det låter jag honom ha, då är det inte mig han går på, utan brukar rusa runt i max med nån leksak (känns faktiskt bara härligt att se det), för att sedan tröttna och lägga sig.. :)
Han är precis över 15v.. inte tappat nån tand, men det ska väl kunna börja hända nu mellan typ 4-6mån ålder, eller?
Det låter toppen ;) Det är bara i början allt är ett helvete sen lär man sig sin hund lite mer för varje dag som går!
Min hane brukar krafsa i soffan och skälla, springa runt och sen bara säcka ihop och sova hahahaha, älskade att se det. Nu är han en lat unghund 😴 (eller lat, nja, enligt mig kanske)
Det kan börja ramla redan nu, Jag tror min hane tappade första tanden ganska tidigt, vid typ 15-17veckor, Sen försvann allt till 6månader om jag minns rätt ;) Känns som att det var sååå längesen
Avvaktar med spänning och ser när den första faller.. :)
Han sover mer nu iaf, åtminstone ett gäng timmar varje dag på dagtid. Måste dock ofta hjälpa honom somna fortfarande, om vi inte varit ute på nån "krävande" aktivitet såsom bus i skogen, besök till djuraffär, stan eller valpkurs tex.. då slocknar han ganska självmant. Eftersom vi brukar köra sänggång vid 22 och upp runt 07 (ca 9h, sen om han sover hela tiden..är ju iaf "tyst" och ligger där så jag tror det?) + kanske 5-6h sömn dagtid så är jag väl inte så orolig för mängden sömn iaf längre..hör ju om folk som skriver att valparna sover 18-20 timmar om dygnet men det känns inte riktigt rimligt för denna grabben.
Ett annat litet "framsteg" är väl när jag är på ställen där han inte når fram till mig, tex bakom ett kompostgaller och fixar till nått, på toaletten (också spärrad med kompostgaller) mm.. han skällde som en tok förut, nu brukar han skälla en 5-6 ggr och sen sätta sig/lägga sig och vänta/gå iväg till ett annat rum o kika vid fönstret eller nått. Så han börjar väl fatta att det inte är värsta grejen att han inte står precis intill mig hela tiden. Springer ut och hämtar post osv ibland med, lite såna grejer..
Åhhh vad kul att det går så bra för er, jag håller som sagt tummen för er! Hela vägen! Ska ni tävla sen eller vad ska ni göra? 😍
Det är toppen att du börjar redan nu 😃
Haha. Precis nu när jag läser "det går så bra för er"så ska jag tillägga att kvällen har varit sjukt frustrerande. Rastnings+lekrundan för några timmar sen gick bra ändå tills tokfnattet kom som vanligt.. nu är mina handskar trasor (skitsamma iofs!) :D Men det har verkat som han behövt bajsa i flera timmar, eftersom han inte kunde varva ner alls inomhus, även med hjälp.. gått ut ett gäng gånger, men då är han bara fixerad på att kolla på folk, eller så lägger/sätter han sig bara på gräset och tuggar på pinnar/mossa. Försöker jag gå runt lite med honom vägrar han eller slår till och hoppar på mig..håhå jaja. Lessnade på att försöka nu, gick in och gjorde mig själv middag - DÅ slocknar han på golvet.
Tror jag får börja strunta i att "vilja" att han ska göra av sig när vi går ut..sålänge han får många chanser så kan jag väl sjutton inte göra mer.
Idag önskar jag verkligen att jag hade haft en egen tomt/avskärmad innergård. Det är verkligen 1000000 ggr lättare för honom att göra av sig när han inte har intryck av folk som går förbi eller öppnar en dörr nånstans.. så SKÖNT det skulle vara att släppa ut honom lös bara!! Avis som fan på de som skaffar valp med villa&tomt!
Ok, rant over..
Tack för peppen iaf =D
Jag är inte så inne på att tävla. Men gillar att vara aktiv! Lydnad är inte min grej tror jag, vill köra drag (när åldern är inne) - cykel/skidor/löpning.., spår och sök. Var mest inställd på spår då jag kört det med andra tidigare (och det är sjukt kul!), men nu har jag även varit med en grupp som kör sökträning tillsammans i gamla tomma industri/kontorslokaler..och det verkar sjukt kul, så det ska vi göra! Kurragömma liksom, kul som sjutton! Tror min galning kan gilla det å.. I övrigt ska han bli friluftshund, vi ska tälta och vandra.
#28 Heh, jo jag vet hur just "det där" fungerar. Det är som fjällvandringar - ALLT är underbart ett tag efter när man tänker tillbaka - frisk luft, vackra vyer, härliga nätter i tält med regn.. Man glömmer bort hur svettig&äcklig man kan känna sig efter en dag i värme med packning, när man står där i en myggsvärm och ska försöka sätta upp tältet samtidigt som man får 100 myggbett på hals, armar, händer, panna, överallt.. Hjärnan är fantastisk på att komma ihåg det bästa och förtränga annat :) Tror inte just jag kommer sakna detta dock även om man inte ska se negativt på det, då jag gärna vill ha en ung/vuxenhund att göra mer saker med! :D
Har du leksak med ute på promenader eller liknande? Det glömde jag och det ångrar jag.. När jag väl hade vände jag det där "springa emot mamma å bita henne" till lydnad och leka med leksaken :D
Lydnad var inte min grej heller, tro mig jag var nojig som satan när jag insåg att jag kanske ska aktivera hunden med något och lydnad såg ju såååå tråkigt ut ;) Men det är superkul och utan lydnaden hade jag inte haft en chans till en relation med min unghund. Och eftersom han kan "lydnad" så går lite av det över till vardagen, Stadga, fot, ja lite smått och gott går att använda i vardagen och hjälper ganska mycket.
#30 har med favoriten..repboll, numera alltid. Den funkar att avleda lite med, men när han väl är på "övertrötthetsläge deluxe" så funkar det bara tills man lägger undan den..då är det hoppa på mig som gäller igen. Försöker nu att avstyra det INNAN han når det läget, lyckats nån enstaka gång. Annars går vi mer eller mindre in direkt, då han oftast är så trött då så får man honom lätt att somna ganska snart då.
Asså jag är inte motsatt lydnadsträning, det är väl rätt kul..men jag ser det mest som nått som ska göra allt annat bättre/lättare/fungera bättre i vardagen, än att jag just vill satsa på nån särskild nivå av det hela. Som du säger är det ju en hel del moment som är sjukt bra att ha i vardagen!
Kan han inte bära leksaken då? Istället för att ta undan den? Vissa hundar blir ju lugnare av att få bära sin "vinst", Min tik släpper ju alla leksaker jag köpt för dyra pengar men pinnar….pinnar kan hon bara flera km….. (är inte alls bitter)
Jag förstår :) Jag tycker det är superkul, man får nya vänner, man träffar folk, tar sig iväg fast man inte alltid orkar, man lär sig att pilla och arbeta tillsammans på ett fint sätt med och utan störningar.
Det var som på en hundkurs jag var nyss på (angående hundmöten) "om din hund kan gå tävlingsfot och kan göra det förbi störning av andra hundar, barn och djur då har ni inga problem", Istortsätt, Om hunden inte kan det under störning i lydnadsträning, så kan den inte det i vardagen och tvärtom. Jag formulera det säkert helt fel nu, Men det var intressant ;)
#32 Han bär inte leksaken, han springer några repor och självleker med den då, varefter han kanske lägger sig och tuggar på den, eller springer vändor till mig för att få igång lek :) Eller så håller han den lite och släpper den bara. Men ska testa lite och se.. har en billig handske han älskar också.
Pinnar lägger han sig och tuggar på som ett ben!