Fråga ang. skvallerträning
Jag bor i ett radhus med inhägnad baksida.
Jag brukar släppa ut hunden där ibland då det är väldigt praktiskt att han kan gå och kissa av sig lite och ta lite luft.
Dock är det en gångväg ganska nära, och när min hund är på baksidan skäller han på allt som rör sig.
Jag har nu tänkt att jag ska skvallerträna honom, men jag undrar jag ska gå till väga. Ska jag klicka så fort han får syn på något? Eller ska jag, när det kommer någon, kalla på honom och då ge honom godis?
Eller finns det någon annan metod som skulle funka för att få stopp på detta skällande?🙂
★
Båda dom metoder du skrivit kan funka bra. Ett tredje alternativ som kanske går att använda i kombination med någon av de andra är att så fort hunden skäller så får den gå in. Då gäller det att vara riktigt konsekvent och ta in hunden direkt när den skäller. Även om det bara är ett halvt skall.
Tänk bara på att när du skvallertränar är det viktigt att hunden har sånt avstånd det till den reagerar på att den inte reagerar knappt alls. Utan mest reagerar genom att kolla på folk som går förbi tex. Om du som jag har en godisälskande hund kanske godiset tillomed är mer intressant än folket som får förbi och då blir det ju enklare :)
Mvh Linn
Spendera mycket tid med hunden där ute och mana den att vara lugn och tyst och sitt i dessa situationer. Du kan göra det vid minsta tecken på att hunden blir exalterad över något som händer. Viktigt att du själv är lugn, avslappnad och tålmodig så visar du att det inte finns något att oroa sig för. Mana hunden att vara lugn och vänta tills den är det. Sen kan du säga bra. Hunden vill kommunicera "det händer något" och du svarar med ditt agerande - jag vet, men det är ingen fara och du kan vara lugn. Jag skulle inte ta in hunden. Det kan ju visa hunden att situationen är hotfull och att du skyddar den genom att ta in den. Bättre att vara kvar ute för att bekräfta att det inte finns något att oroa sig för.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Det beror ju helt och hållet på vad för typ av hund det är och varför den skäller. Skäller den för att vakta och få bort folket som går för nära är det bra att ta in den. Skäller man så får man inte vara ute och ha roligt längre. De flesta hundar brukar göra den kopplingen. Har man däremot en hund som blir rädd för minsta lilla och är allmänt orolig för saker o ting så kanske det inte är någon bra idé. Men har hunden inte dessa problem med psyket är det en väldigt bra metod. Precis som om hunden går över styr och bits när man leker med den så slutar man leka. Sköter man sig inte för man inte vara med längre helt enkelt. Då är det slut på det roliga.
Mvh Linn