Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 8761 ggr
lisinda
0

Hjälpa vid parning?

Hjälpa vid parningen? Nu ska min sheltie paras. Hon är under höglöpet nu och träffar hanen varje dag. De har sin lilla parningslek och zita ger hanhunden alla tecken. Hon viker undan svansen till honom hela tiden och trycker upp sin rumpa mot honom. Men när han tänker hoppa på, går hon… Ska man hjälpa till på något sätt? Ska man hålla i hunden? De sa min uppfödare att man kan göra. Men de tycker jag låter hemskt. Hon rymmer även hem till hanhunden när hon går lös på tomten. Men när det ses blir det aldrig någon hängning. Är det så att hon inte vill? Det är första gången för båda hundarna. Har ni några tips?

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Ambrose
1

Jag har ingen personlig erfarenhet alls, men vad jag fick höra av en uppfödare igår så är det vanligare än inte att man måste hjälpa hundarna vid parning.
Lite mer sällskapsraser behöver hjälp med att få till det (tydligen har de ofta ingen sexlust), och lite väl tuffa arbetsraser behöver hjälp att inte bita ihjäl varandra (vilket uppfödaren tydligen hade varit med om, en tik som högg ihjäl hanen).
Sedan finns det även vissa raser som inte längre kan föda naturligt, och knappt ens para naturligt. (Typ mops)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

lisinda
2

Jag har en sheltie. Hur ska man hjälpa då är frågan. Hon visar ju honom alla tecken ovh när han väl hoppar upp då går hon och så har de hållit på i 4 dagar

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Fisherling
24

HELT och hållet förbjudet att hålla fast en hund som ska paras! Det kallas tvångsparning och är absolut inte på något plan tillåtet. 

Jag skulle vända ryggen till en uppfödare som är för tvångsparning!

Vill tiken inte så vill hon inte. Ingenting man varken ska eller får göra något åt.

Belzebubble
6

Jag känner till en uppfödare som anser att hundarna ska få sköta det själva. Det innebär att hon kanske lägger jättemycket resurser på att hitta en bra hane men så vill de inte paras och då låter hon det vara, även om hon reser väldigt långt iväg för att få till parningen. Hon tycker att hundarna vet bäst ifall de passar ihop.

Ambrose
8

#3 Asså det visste jag inte? Hålla fast med tvång är väl en sak… hjälpa till är väl en annan? Eller?

Men inseminering är ju tillåtet… vad är skillnaden där? Jämfört med att hjälpa till

//Ambrose

Ambrose
3

#3 Och jag trodde att typ alla höll hundarna sedan under hängning så att de inte ska skadas?

//Ambrose

Paxxa
3

Det är vanligt att förstagångstikar är lite "blyga" och vill ha stöd av matte eller husse. Inte tvångshålla om tiken försöker fly, absolut inte! Men att man finns där och kan klappa på henne lite lugnande. Det finns också tikar som inte vill att husse eller matte ska vara i samma rum ens, dom känner av pressen. Släpp ut hundarna på tomten och håll koll genom ett fönster så kanske det funkar bättre. Sen är det väldigt olika raser emellan som tidigare nämnts i tråden. Personligen tycker jag väl att det är mest etiskt att låta hundarna klara det själv, man ska inte föra vidare gener som har brister i fortplantningen. Men jag har inget emot att stötta hundarna.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
3

Håller du fast en tik för att hon ska kunna paras så är det tvång. Punkt.

Insemination går inte att jämföra med. Det är en spruta som går på nolltid, jämfört med parning och hängning som kan ta rejält med tid.

Endast hundar som riskerar att skadas bör hållas i under hängning. Alltså hundar som blir skrämda av att de sitter fast måste hållas för att inte skador ska uppstå. Detta bör endast ske med förstagångshundar.

Hundar med parningsvett får inte panik och behöver inte hållas i (eller de bör iallafall inte, vad är det för gener att föra vidare?). De står oftast bara lugnt och väntar.

Ambrose
3

#8 Fast 17 veckor, dräktighet + parning är ju längre än parning + hängning… om en tik inte vill paras, vill den då ha valpar? Rent etiskt tänkt….

Tycker att det är en spännande frågeställning och att det till viss del faktiskt går att jämföra.

Man gör ju väldigt många saker med sina hundar som de egentligen inte vill. Bara en sådan enkel sak som att vänja en hund vid koppel eller täcken… eller att gå till veterinären… etc… men nu kanske jag kapar tråden lite väl mycket.

//Ambrose

Fisherling
4

#9 En tik tänker inte så långt. En tik i höglöp kommer vilja ha valpar. Det är simpel biologi.

Däremot har en tik all rätt i världen att tacka nej till hanar. Ska en tik gå igenom en parning (vilket ofta är flera stycken), med all uppvaktning, ridande och hängningar som ingår, då ska hon få välja helt själv om hon tycker om hanen i fråga eller inte. 

Man kan ha valt den bästa hanen i världen, men säger tiken att "nej, jag vill inte att den här hanen ska para mig" så ska tikens åsikt respekteras.

Sedan är jag inte för inseminering, om det inte är för att slippa resa långväga (alltså slippa korsa atlanten eller liknande).  Jag anser att hundar inte ska behöva insemineras.

Ambrose
0

#10 Nej tiken tänker inte, vi gör det åt dem.

Men, du ser ingen skillnad på ovilja och okunskap? :)

Och hur tänker du kring de raser som till viss del är okapabla till att para sig naturligt p.ga. detar anatomi, bäst att de dör ut?

//Ambrose

Fisherling
13

Går tiken iväg så går tiken iväg. Är det hennes ovilja att paras med den hanen, ska åsikten respekteras. Är det en tik som helt enkelt inte vill paras av någon hane, ska den tiken inte gå i avel. 

Man får inte hålla fast. Det går inte att ha gråzoner på det, för då kommer ALLA hävda att tiken "bara inte visste hur man gjorde" eller "behövde lite hjälp" när de egentligen fysiskt tvingade tiken till parning och så kommer tvångsparningar spridas som löpeld. 

Och ja. Hundraser som inte kan fortplanta sig naturligt bör dö ut. (Möjligtvis kan outcrossing vara ett alternativ) Det är vansinnigt att människor ska leka gud och skapa hundar som inte ens KAN para sig eller föda.

Ambrose
3

#12 Ok. Intressanta tankegångar och till viss del kan jag hålla med dig. Till viss del.
Synd bara att vissa människor inte kan hantera gråzoner, för världen är väldigt sällan helt svart och vit :)

//Ambrose

Hornslandet
2

Men en tik som inte vill para sig med nån hane kommer ju fortfarande löpa, och kan således insemineras. Borde inte det också vara helt fel att göra då?

Fisherling
2

#13 Gråzoner funkar inte. De människor som inte bryr sig kan utnyttja gråzoner.

#14 Där kommer människans makt in. Jag skulle aldrig inseminera en tik som inte vill para sig - låg fortplatningsdrift är inget att eftersträva eller föra vidare till nästa generation. Så i mina ögon så ja, det är fel att inseminera en tik som inte fortplantar sig naturligt. 

Sedan finns det människor med andra prioriteringar.

hemul
2

Vad skulle du själv välja? Om du var tvungen alltså. 😎😛

Fisherling
0

#16 Frågar du TS eller mig?

Välja vad?

hemul
0

Ha ha! Ingen av er. Du hann posta medan jag skrev. Jag skojade med Jeff. #14. 😉

Belzebubble
12

Jag hittade följande i jordbruksverkets föreskrifter om hållande av hund och katt.: 

"17 § Tvångsparning av tikar får inte förekomma. 

Med tvångsparning menas att tvinga tiken till parning genom att hålla fast tiken trots att tiken uttrycker obehag eller försöker komma undan." 

Så det är väl egen sunt förnuft som gäller. Varje hundägare bör kunna uppmärksamma när ens hund uttrycker obehag eller försöker komma undan från en jobbig situation.

Ambrose
0

#19 Sedär ja! Tydligt och bra :)

//Ambrose

Hornslandet
0

#16 hehe =D

lisinda
1

det var jag som skrev lite galet. uppfödaren menade inte att jag skulle hålla i henne så hon inte kommer någonvart. men att man sitter på golvet och klappar och gosar med henne när hon kommer förbi och så. 

Men jag låter dem få hålla på så får vi se om det blir någon hängning eller inte. Vill inte direkt tvinga min hund till något

Fisherling
2

Klart man får ge stöd till sin tik i form av klappar och pussar, men man får inte hålla fast. 🙂

Wellcraft
4

#1 att man ens avlar på sådana aggressiva hundar är sjukt. Att säga ifrån eller hugga en gång är en sak, att bita ihjäl är en annan. Låter precis som hur det går till när gaming pitbulls avlas fram.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

#24 Jadu. Inom tjänstehundsavel kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt om hunden i fråga besitter andra väldigt nödvändiga egenskaper. Bita ihjäl är ju lite extremt, men det handlar om extremt högtempererade hundar som inte varken kan, ska eller bör visstas med andra. Hundar som människor.

//Ambrose

Estelle13
0

När mamma parade sin chinese crested tik så fick hundarna sköta det själva förutom när det var hängning då höll hon i tiken lite ifall hon skulle få för sig att knata iväg. Inge skönt om tiken skulle få för sig att rusa iväg när de sitter fast då kan de gå illa. Är ju skillnad att stå och blåhålla tiken för att hanen ska kunna bestiga henne mot hennes vilja.

hemul
0

#21 Tänkte väl det! 😃

Wellcraft
5

#25 Känner flera som har kennel med inriktning tjänstehund, deras hundar är inte så blåsta att de biter ihjäl andra för det, oavsett temperament. 
En tjänstehund som inte kan vistas bland andra hundar eller människor är värdelös och opålitlig. En tjänstehund ska vara stabil.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

#28 Jag känner också/känner till flera tjänste/tävlingshundsuppfödare som har hundar som jag aldrig hade velat ha innanför mina dörrar. Det är inga roliga hundar, men de presterar något så otroligt. Att t.ex. se dem ute på banan är fantastiskt, men de kräver ju även förare utan dess like. Får det då inte rätt typ av förare så händer det olyckor. Det handlar ju om att ägare, valpköpare och uppfödare får prioritera kring vilka egenskaper de vill ha, och det gör de. Och jag kan tänka mig att uppfödare tar det säkra före det osäkra. "Jag har en hund som har ett enormt temperament och som jag inte litar på med andra hundar, jag säkrar upp vid en parning"

//Ambrose

HerrMoro
0

Har ni tagit något progesteronprov för att kolla hur hon ligger i löpet? Tikar kan mycket väl lägga undan svansen redan innan de är redo, men det kan också vara så att hon behöver lite extra stöd. Men om både tik och hane är helt nya, och ni ägare också(?), rekommenderar jag verkligen ett blodprov. Om ni går till en klinik med eget labb får ni svaret direkt dessutom.

russin
3

Tikar kan ställa upp sig i många dagar innan dom egentligen är redo och hoppar då undan i " sista sekunden" - helt normalt. När det väl är dags, så brukar dom stå.

Lizelda
2

De får para sig själva och sköta allt det, kan hjälpa till om de är ovana och helt enkelt inte får till det fast båda försöker men sen håller vi under hängningen för att de inte ska göra illa sig.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Forest]
0

Svarar nej, du ska inte hålla henne, sen när själva parningen är i gång kan man stötta lite så att inte tiken går. Men ofta vet dom vad som gäller och tycker dom sköter det hela själva bra.  Tror inte hon är redo därför går hon, som 31 säger hon stannar säkert när hon är redo och hon kan gå på morgonen men på kvällen så är hon redo.  Det kan även vara så att hon inte är så redo utan kanske passar bättre att paras nästa löp.

Karolina-H
0

Att stötta och hålla hunden är två olika saker, att matte finns med och stöttar tiken kan vara bra när det är första gången men att hålla fast är aldrig ok. 

Som flera innan skriver så kan vissa tikar vika svansen m.m. flera dagar innan de egentligen är redo så prova ett tag till. Låt de vara ute och sköta så mycket som möjligt själva så brukar det fungera, kan även vara så att hon inte är redo att bli parad detta löpet och ni får vänta till nästa.

Skulle samma sak upprepa sig då så kan det vara bra att kolla upp tiken så inget är fel på henne och att det är därför hon inte vill. Så var det för min tik, hon vek svansen och var villig men inte när hanen väl skulle upp då hoppa hon undan, hon visade sig ha ett medfött fel som gjorde att hon inte kunde få valpar men det är extremt ovanligt så är nog bara så att din tik inte är redo än :)

Codeavalone.blogg.se

lisinda
0

det blev ingen parning. Vet inte om vi ska testa till hösten igen eller om man ska låta det vara. 

#34 vad var det för medfött problem? när vi varit hos veterinären sa de att hon är helt frisk utan några problem

[Forest]
0

35 Tror inte det var helt fel hon kanske inte var mogen än, nästa löp kan mycket väl vara helt annat. :) Sen kan det vara så att hon inte gilla hanen där med inte ville fullfölja parningen, så kanske man bör spana ut en annan möjlig kandidat till nästa löp ;)

Karolina-H
0

#35 Är ett extremt ovanligt syndrom som väldigt sällan slår igenom på vissa raser bland annat kerry blue som min tik är, heter reversal sex syndrome. Men att din tik ska ha det tror jag inte.

Jag tror mer som #36 säger att hon kanske inte var redo eller inte gillade hane som erbjöds så kolla efter om det kanske finns någon annan till nästa löp. Ibland vill tikarna inte med alla hanar, vissa föredrar lite mer erfarna hanar :)

Codeavalone.blogg.se

lisinda
0

#36/37 tack då ska jag nog kanske kolla efter en annan hane :)