Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2496 ggr
Yasmine_
0

nya lydnadsmomenten!?

Ville bara se hur många här som är peppade på de nya momenten och hur många som känner att dem nya momenten är lite tråkiga/larviga? 

För min del kan jag känna att dem nya momenten fått mig att tappa gnistan för lydnaden! vet inte varför men det känns inte lika roligt som dem vi haft. (Kan ju vara vinterblues/depp som man har haha) 

Vad tycker ni om dem nya momenten?

panini
0

Jag har tidigare flytt från lydnaden som om den vore pesten, avskytt den totalt. Men nu när det finns en startklass som faktiskt känns rolig och möjlig att utföra för mig och hunden så har jag funderat på att faktiskt starta minst en gång i alla fall 🙂

jenmjao
1

Har inte tävlat än, men ska tävla. Jag blev irriterad när det skulle bytas och hålla på eftersom jag precis lärt mig de andra och börjat förstå mig på allt.. Sen whoops nejdå nu ändras det..
Är totalt ny inom tävling öht så kanske bara är det också.

Paxxa
0

Att platsen togs bort gav mig nytt hopp. Som genast släcktes av den nya appprtering. Tack för mig.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

JoannaLi
1

Nä, jag tycker inte om dem. 

Visst, det blir ju enklare, och enklare är väl alltid bättre (typ), och det ger en ju en mjukare skjuts in i sporten, men… 

Jag gillar lydnaden eftersom att den är ganska hård. Det är som det är, och inte så mycket annat. Rallylydnad är inte min grej, den är "för mjuk" (okej, tolka mig rätt). Jag älskar att nörda ner mig, detaljpilla i evighet, jobba med självsäkerhet och -förtroende hos hunden, uthållighet, nervfasthet… Rallylydnad blir för mig bara en träningsform som man kan tävla i. Man kan tävla i att träna. (Okej, jag förvirrar mig själv, men någon kanske fattar.) Nya lydnaden är i mina ögon lite lik rallyn. (I alla fall startclassen, inte så insatt i resten än.)

Och nej, inte egentligen kanske, men… 

Gamla lydnaden var precis det jag älskade. Nya lydnaden… Inte riktigt. Menmen. Man lär sig väl att älska den också. 

Tanken är bra, och alla sporter och grenar ska och bör renoveras ofta för att hålla dem relevanta, så jag ska inte klaga så mycket egentligen. :D

SSS
0

Tycker det är super att platsen är borta. Kanske ska ge mig på en start i startklassen vid sidan av rallyn bara för kul skull :)

Främst vi med mindre hundar vågar inte alltid starta i lydnaden just pga platsen, i de lägre klasserna är det verkligen ingen garanti att ingen hund reser sig och då kan det gå lite hur som helst.

Joyous
2

Jag har personligen lite svårt att förstå all kritik och gnäll över de nya reglerna (menar inte att just du gnäller). Det var dåligt med information innan de nya reglerna var klara och mycket snack som helt klart påverkade mig också, men nu ser jag positivt på förändringen! Vi har nu internationella regler och det ser jag som någonting mycket bra. Tycker inte det känns simpelt, bara nytt och lite ovant. Gruppmomenten är lättare i startklass-class 2 - Positivt! Mer tid att bygga upp trygghet och säkerhet. Förberedelser inför fjärren dyker upp redan i startklass. Förberedelser inför rutan och sändande runt kon dyker upp i class 1. Helheten är bättre. En mer naturlig följd på momenten i startklass-class 2 som i sin tur ger bra förberedelser inför class 3. När jag tävlade med de gamla reglerna minns jag att det kändes som ett väldigt stort steg att gå från klass 2 till klass 3 till elit. Mycket nytt som tillkom i de högre klasserna och flera saker som inte hade varit med alls i klass 1 och 2, tycker helt klart att det har blivit en förbättring när rutan och kon dyker upp redan i class 1!

Ambrose
1

Jag var ganska negativ till det från början. Många konstiga förändringar och väldigt mycket snack. Nu när de väl har klubbats igenom känns det bättre. Det blir en väldigt tydlig stegring mellan de olika klasserna vilket är super. Man lägger dessutom mycket mer poäng i helhetsintrycket vilket jag tycker är en enorm vinst. Eftersom jag håller på med IPOt så vill vi ha hundar som visar attityd på planen. Svansen ska vara upp och gå, hunden ska skjuta på och man kan tumma på t.ex. positionen sålänge man ser att hunden verkligen älskar det man gör ute på plan.
I lydnadslydnaden har jag sett hundar som vinner elitklassen, med riktigt bra poäng dessutom, som ser ut som "snälla slå mig inte" ute på plan för att de t.ex. råkade göra en liten miss. Det tycker jag är förfärligt, och borde inte få förekomma. Kanske blir det annorlunda nu med de nya reglerna?

Dock tycker jag att nya klass 1 är lite rörig. Det verkar vara extremt många moment, och sedan verkar det som att bedömningen har blivit hårdare? Större avdrag för småfel…

Jag tycker även att det är bra att man har förtydligat att det inte får vara hur mycket hjälper som helst mellan momenten. Man ska ta hänsyn även till de DKn folk gör där. T.ex. får man inte lägga hunden  mellan momenten. Något jag t.ex. har sett folk göra innan läggandet under gång. Man får heller inte berömma helt okontrollerat mellan momenten.

Det står även att en klubb kan välja att låta löptikar delta, vilket är super!!!! Det är ju redan tillåtet inom agilityn, IPot och rallyn, så varför inte resten av sporterna? ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fisherling
1

Jag tycker det är extremt många moment i klass 1, som vi kommer tävla i. Sedan är vissa bara liiite annorlunda, vilket kommer orsaka problem. Typ ställande under marsch. Varför ska jag behöva snurra runt hunden på ett så konstigt sätt? Lämna, gå tillbaka på fel sida, runda, gå förbi, vända, gå tillbaka till hunden, utgångsposition. Vad tillför detta egentligen? Varför är det bättre än ställande under gång? Sedan sättande under gång känns extremt onaturligt för en hund att göra, men tur att jag får välja läggande. I övrigt känns startklassen ungefär lika komplicerad som rallylydnad. Alldeles för enkelt i mitt tycke. Jag fastnade för lydnad för att det VAR svårt från första början. Det var en utmaning. Är glad att vi kommer starta i klass 1. Skulle slita håret av mig om jag var tvungen att gå startklass, skulle kännas som att vi backat fem steg i svårighetsgrad. Det enda egentligen positiva för vår del är att platsen i klass 1 sker sittandes i koppel (urfånigt egentligen). Har varit med om en schäfer som flög på en Tollare under platsen, samt en annan gång när tre hanar stod och spände sig mot varandra. Inte kul.

Majken!
3

Det är definitivt nödvändigt med utveckling av moment, tävlingsformer och regelverk för att sporten ska fortsätta utvecklas. Exakt vad som ska utföras spelar mig ingen roll, själva poängen är ju att du som förare ska kunna lära hunden olika moment och samspel. Jag tycker det är mycket onödigt gnäll, det är bara att kavla upp ärmarna och lära in nytt eftersom ingenting behöver läras om.

[Nalle-]
0

Jag ser positivt på de nya momenten! Som många andra var jag rätt negativt till en början, mest för att allt kändes så oklart och förvirrande. Helt ärligt tycker jag fortfarande att platsliggning med inkallande är en onödig risk dock. Men i de lägre klasserna tycker jag det är bra att gruppmomenten blir säkrare, samt att det blir naturligare övergångar mellan klasserna. 

Nu har jag tävlat väldigt lite lydnad, och det var säkert 2 år sedan jag startade senast, men har en planerad start i startklassen och tycker att det känns spännande.

Joyous
0

#8 Jag håller med om att det är många moment i class 1 men förstår inte riktigt det konstigs med ställande under gång? I class 3 ska du gå med hunden i fotposition, ställa hunden, fortsätta framåt till en punkt framför hunden, vända, gå tillbaka, passera på hundens vänstra sida, fortsätta till en punkt bakom hunden, vända, komma upp på hundens högra sida, kommendera fot utan att stanna och med hunden fortsätta framåt. Under samma moment tillkommer också ligg och sitt som ska utföras på samma vis. Ställande i class 1 är med andra ord en utmärkt början och ett betydligt mer naturligt sätt att utföra momentet eftersom det är så som det ser ut i högre klasser?

Fisherling
0

#11 Jaha, det finns med i klass 3. Inte konstigt att jag inte visste det, eftersom vi inte startat klass 1 än. Då blir det ju lite mer logiskt.

Men varför är läggande under gång likadant då? Förutom att man får köra sättande om man vill.

Ambrose
0

#12 För att läggandet också finns i klass 3?
Känner du till Z-at från den gamla eliten? Den är med i klass 3. Film nedan, ordningen kan variera.

https://www.youtube.com/watch?v=nOwHkts6klg

//Ambrose

Joyous
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tips, även om ni bara är i ettan än så länge, är att ändå gå igenom reglerna för class 3. Då kommer du få en bättre helhetsbild och förståelse för momenten som ni tränar på nu. Humla är inte ens redo för startklass men jag har suttit och lusläst class 3 och har mer koll på den klassen än startklass-class 2 ;) Varför läggandet i class 1 är likadant som ställandet i class 1? I class 3 heter momentet stå, sitt, ligg under marsch, där alla tre positionerna ingår under samma moment. Ni kommer gå likt figuren på bilden. Alltså raksträcka, vinkel, raksträcka, vinkel, raksträcka och under varje raksträcka ska hunden inta en ny position. När hunden har intagit en ny position ska du fortsätta framåt, vända runt, gå förbi hunden på höger sida, vända runt, komma upp på hundens vänstra sida, kommendera fot och sedan fortsätta likt figuren på bilden. Hela momentet utförs i en följd utan avbrott. Så ställande och läggande i class 1 är egentligen bara delmoment utav stå, sitt, ligg under marsch som kommer i class 3.

Ambrose
0

#14 Mycket snyggt förklarat!

//Ambrose

Joyous
0

#13 Min beskrivning snurrar antagligen bara till det mer. Videon som du länkar till förklarar bättre hur jag menar!

apportbocken
0

Jag tycker om de nya momenten. Nu har jag bara sett regler och moment för startklassen men jag gillar att den är lite lättare. Läste någon gång att lydnaden tappar i popularitet (vet dock ej om det är helt sant) och jag tror att det är en positiv förändring att fler nu kommer känna att det faktiskt är möjligt att ta sig ut och tävla.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jetaime
0

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dom nya lydnadsreglerna, finns väl både för och nackdelar, antar jag. Jag var så taggad på att starta tvåan (gamla tvåan) förra året, men sen blev det liksom inte av och motivationen fanns inte riktigt, så har inte riktigt satt mig in i alla momenten i nya klass 1 (vilket isåfall kommer bli den klassen vi startar i.. tror kommer inte gå in i startklassen efter LP1 förra året, men sen hatar jag att hoppa in mitt i, så det känns så ofärdigt liksom.. Jag är inte så förtjust i förändringar, men jag vänjer mig och kanske finns det mycket som är bättre).

Frida B
0

Vilka är förändringarna mer än att platsliggningen ryker?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nalle-]
0

#19, I startklassen blir linförigheten kortare, samt att man får välja om man vill gå med eller utan koppel. Det tillkommer ett sättande under gång, där man sätter hunden och går ett varv runt den innan man fortsätter i fotposition. Apporteringen ändras;  man lämnar hunden, lägger apporten en bit framför hunden och ställer sig själv ännu längre bort innan man kallar in hunden som då ska ta apporten och sedan komma in till föraren. Fjärren kommer redan i startklass, men bara sitt-ligg-sitt. Tror att det var allt, men allt går att läsa betydligt mer utförligt (och bättre beskrivet) på sbks hemsida 😉

http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/lydnadsprov/regler-lydnad/

Ambrose
0

#20 Är inte fjärren i startklass bara ett "ligg"? Lämna hunden sittandes, gå ifrån 5 meter, vänd upp, ligg, återgå, momentet slut? Det är även ändrat så att testledaren startar momentet, inte du genom att ge handtecken… När testledaren tycker att du ser redo ut säger de "momentet startar", (alla kommandon från och med nu räknas som DKn) *paus* "frammåt marsch". Så lär hundarna att fot är fot.. man ska sitta och kolla på matte oavsätt störningar pch invänta nästa kommando.

//Ambrose

[Nalle-]
0

#21, Du har helt rätt! Hade blandat ihop det 😊 Hunden lämnas sittande, man kommenderar ligg på håll, återgår och sätter upp hunden igen.

Turast
2

Jag gillar nya reglerna, tycker det är bra att saker ändras. Lydnad är ju lydnad oavsett och det ska väl visa samarbete mella hund och förare och att man kan lära hunden momenten, då spelar det väl inte jättestor roll att det ändras :P 

Hörde en som ska sluta helt med lydnad nu för att hon "inte orkar lära om hunden", nehe?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
1

#23 Det finns surpuppor och folk med undanflykter till allting :P

Sedan kan jag tänka mig att det finns människor inom lydnaden, men även många andra hundsporter, som lär in hunden momenten och programmet helt mekaniskt. Det är som att trycka på en knapp och starta en maskin, och så rullar hunden bara på i de moment och i den ordning som den har gjort sakerna tusentals gången innan.
Jag har sett vissa sådana hundar på plan, tycker att det ser förfärligt ut(även om de får jättefina poäng), men det knyter sig i magen på mig för det finns 0 sammarbee från hunden sida. Den bara gör som den har blivit lärt, som en robot.
En sådan hund(eller folk som tränar sina hundar för att bli på det viset) måste vara ett h#%!¤%e att lära om.

//Ambrose

Yasmine_
1

Känns som att det är en blandad kompott för nya lydnaden, Kan ju också kanske vara för att det varit så rörigt runt allt som hette "nya lydnadsmoment" 

Men det kanske bara är en såndär mognads process! jag kan tycka att det är positivt att man redan från startklass lagt in saker som kommer senare, som fjärren och "påbörjan" på Z det tycker jag är jätte bra, för övergångsprocessen till nästa klass blir kanske inte lika stor som den varit i dem gamla momenten!