Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1310 ggr
Turast
0

Priser hundpassning/rastning och tagmatte

Hejsan! Nu är det så att jag fått nys om att där jag bor är det enorm brist på hunddagis/hundpassare, så jag som arbetslös och hundutbildad tänker ju på en gång att "här är en möjlighet!"

Men, det svåra är ju priser… Jag kommer annonsera ut för hundpassning (över natt, typ pensionatsaktigt), dagmatte (dagtid) och hundrasning (långpromenader) men väldigt småskaligt pga lagen om att ifall man passar mer än 4hundar/gång så behöver man ha tillstång från LS och hunddagisutbildningen. Tyvärr har redan utbildningen jag tänkt gå dragit igång och fler finns inte förrän nästa år. Så detta kan ju vara en bra start med erfarenheter tänker jag.:! 

Men till prisfrågan!

Hur mycket skulle DU kunna tänka dig att betala för

• 1 h rastning i skog och mark 
  • 2 h rastning i skog och mark
  • dagmatte ca 7-17, 5 dagar i veckan
  • dagmatte ca 7-17, 4 dagar i veckan
  • dagmatte ca 7-17, 3 dagar i veckan
  • Hundpassning 1 dygn
  • hundpassning 2 dygn
  • hundpassning över en helg 
  • hundpassning i en vecka

I dagmattedelen hade jag tänkt att det ingår lite träning (valfritt) varje dag eller enligt överenskommelse. Samma i hundpassningen. 

Tänkte att detta är ett utmärkt ställe att fråga på då det är mycket blandade hundägare här, både sällskapshundar och tävlingshundar. Jag tror dock att det är mest sällskapshundar just här där jag bor. 

tack på förhand!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hornslandet
0

Svårt att säga tycker jag.. Skulle dock hellre ha en bra dagmatte/husse än anlita hunddagis, så skulle nog vara beredd att betala lika mycket som de tar iaf.

Lilahnee
0

Häromkring är priserna ungefär 3000 kr månad heltid hunddagis. För dagmatte skulle jag kanske betala ungefär samma, ca 150 kr/dag

Isalel
0

Om du skulle vara dagmatte 5 dagar i veckan åt några hundar, hur skulle ni då vistas när ni inte är ute? Och hur skulle en dag kunna se ut? Passar man fler hundar kan ju behoven hos hundarna variera och min hund klarar bara 10-15 minuter i temperaturer under -10 medan en hund med underull kanske fixar och behöver betydligt mer än så :D Sånt tycker jag spelar in i bedömningen av hur mycket jag kan tänkas betala.

Hornslandet
2

#3 För allas bästa bör man ju inte ta ett gäng av "vilka hundar som helst", även om de är bra mentalt. Just för att det inte ska bli en massa såna där saker att tänka på.. Dvs, bättre att inrikta sig på att köra med hundar som ungefär klarar av samma omgivning samtidigt.

Jag personligen ser det som att summan kan motiveras av saker som seriositet och hur dagen ser ut. Dvs att jag är beredd att betala för kvalitet. Tror många andra kan tycka samma. Helst vill jag inte att den dagmatten jag skulle ha hade hand om ett stort gäng hundar samtidigt. För mig krävs det inte att det ska "hända" så mycket under dagen, dagen får gärna spenderas lugnt och i huvudsak vilande. Aktivera/träna min hund vill jag göra själv, det jag skulle "köpa" dagvakt för är sällskap och vanlig enkel rastning. Så dagtid när jag måste vara bort till kontoret eller dyl. får gärna vara fokuserad på passivitet, chill (och lek som inte är nån särskild "träning" ibland går väl också fint!).

Turast
0

Jag bor i ett stort hus så då skulle vi självfallet vara inne :) Jag skulle nog inte ta emot fler än 2 hundar/dag som dagmatte då jag dessutom har två hundar själv och vår hundgård är inte ens påbörjad än haha.. 

Jag har inte tänkt jättemycket på hur dagarna skulle se ut då jag började fnula på iden idag. Men det skulle nog bli en långpromenad (1-2h) på förmiddagen upp i skogen, lunchvila, lite träning ifall ägaren vill ha den (gör då upp olika träningscheman ihop med ägaren tänkte jag så får hen vara med att bestämma vad hunden tränas i eller om de bara vill ha aktivering som godissök eller annan hjärngympa) och sen lär det bli en långpromenad (1-2h) på eftermiddagen. Kisspromenader ute på gården mellan vila, träning och långpromenader. Men som sagt inte fnulat på det haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Isalel
0

Ok! Fnula en stund och försök komma fram till vad som kan erbjudas (och vad som är rimligt) och utifrån det är det lättare att värdera tjänsten :) vissa erbjuder ju hämtning/lämning, kan löptikar tas emot? Om inte, ska hundägaren då betala trots att den inte kan få hjälp under löpveckor? Tänker liknande som #4 att min tanke med dagmatte är mer rastning och sällskap i trygg miljö för att själv kunna jobba med träning. Kanske att extra träning kan vara en tilläggstjänst? För att ge något slags svar och inte bara fler frågor; För en lugn och trygg miljö som inte ligger alltför långt från hem/jobb (med hundkunnig person med liknande värderingar om bemötande av hundar) skulle jag kunna betala ca 2500kr/månad (då är behovet ca 9-15 4dagar/vecka)

tulinia
1

Jag betalar 200kr/dag när jag har hunden på dagis, strödagar! 
Vid heltid kostar det 2700/månad 
Hittar man en plats man är nöjd med så betalar jag i alla fall lite extra. Men för en heltid hos en dagmatte skulle jag kunna tänka mig att betala 3000kr /månad vid strödag är jag helnöjd med 200kr/dag och tror inte att jag skulle kunna gå mycket högre. 

Men jag vill gärna inte att min hund aktiveras för mycket under dagarna heller då jag hellre har en pigg hund som orkar träna med mig på kvällen. Jag är helnöjd med att veta att han får 2 längre promenader på dagis utan för mycket aktivering.

[Forest]
0

Kolla upp vad hunddagis tar i ditt område eller närmaste stad. Tycker man kan gott ta samma pris som dom. Lycka till :)