Hund som fnattar sig
Hej, har nyss gått med här men hittar inte något liknande.
Min flathane har det senaste halvåret gnagt av pälsen (storlek som en femkrona) på båda sidor av svansen . Den första vetten trodde på mekanisk nötning men vi gick vidare för vi misstänkte analsäckarna. Första tömningen var det väldigt mycket som kom ut. Bara någon vecka efter det så började han gnaga igen. Då gjorde vi en ny tömning som var helt normal så vi kan förmodligen avskriva det. Han har emellanåt lite blod i avföringen, inte helt ljust men inte mörkt heller. Vi har beställt tid hos vetten igen men tänkte höra om någon här känner igen detta.
Min hund har också en tendens att gnaga på sin svans så följer med här 😊
Kanske ska förtydliga. Det är inte på själva svansen utan på "skinkorna"
Höftledsdysplasi? Eller smärta i någon annan närliggande led.
Ett symtom på ledbesvär, eller smärta i övrigt kan vara att hunden plötsligt eller frekvent biter och naggar på vissa, utvalda ställen.
I och med att jycken din är så exakt så torde en röntgen och en rejäl palpering vara på sin plats.
Det är uppenbarligen något som stör honom just där.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fnattar sig? Han kanske har fått någon form av tarmirritation rektalt som både ger klåda och små blödningar?
Ja HD är det inte. Men tarmirritation låter sannolikt. Vi är i det häradet när vi tänker :-) Har avmaskat nu.
Hur gammal är han? Är han kastrerad? Jag hade börjat med att kolla upp eventuell mag- tarmirritation, passa då även på att kolla prostata, testiklar mm (om han inte är kastrerad, förstås). Kan analsäckarna till exempel ha brustit inåt, mot tarmen, och orsakat problem? Nästa steg hade för mig varit som #3 var inne på, kolla höfter, rygg och bakparti. Även om han är röntgad och HD-fri så kan det ju ha skett förändringar sedan dess om det är några år sedan, det kan givetvis sitta i någon annan led. Det låter ju troligast att det är något som besvärar/gör ont "baktill" men det kan även komma från andra ställen på kroppen. Om inte veterinären hittar något så kan det vara en god idé att låta en hundfysioterapeut gå igenom hunden, det är något jag ändå tycker att man bör göra ibland.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com