Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1257 ggr
ebbqq
0

Få vuxen hund rumsren

Hej! Är helt ny på iFokus, så är lite förvirrad haha. Iallafall, jag har ett problem som vi och vår hund har haft i cirka ett år snart. I november 2015 så fick vi hem en 2 årig cockerspaniel från sitt gamla hem genom omplacering. I hennes gamla hem hade hon inte blivit upplärd till rumsrenhet, vilket har lett till att hon har gjort sina behov på golvet varje natt. Vi har försökt med många tekniker för att få stopp på detta, vilket menas med att ställa undan vattenskålen under natten, få maten extra tidigt/extra sent och mer, men inget har gett ett minsta tecken på förändring. Jag uppskattar varenda tips och tricks som jag får :)

Karmatarerskanise
0

Ni får gå ut oftare. Eftersom den gör inne på nätterna bör ni gå ut en gång då också.

ebbqq
0

#1 Vi går ut klockan 1 på kvällen och cirka 6-7 på morgonen, när en hund är rumsren brukar den klara sig runt 6 timmar under natten. Men tack för svaret :)

vendelay
1

Min mamma hade hand om en valp som ännu inte var rumsren (eller kanske bara hade svårt att hålla sig) så hon ställde helt enkelt klockan och gick upp på natten för att ta ut hunden. Nu är hunden äldre och klarar hela natten 🐶

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Karmatarerskanise
3

#2 , 1 på kvällen? 

Nu är ju inte er hund rumsren. Tydligen behöver han ut en gång på natten.

Isalel
0

Hur ser det ut annars när ni sover? Har hon tillgång till hela bostaden, sover ni i samma rum? Har hon möjlighet att förmedla att hon behöver komma ut? När går hon ut sista gången för natten och första gången på morgonen? Gör hon ifrån sig inomhus vid andra tillfällen också?

Denna kommentar har tagits bort.
ebbqq
1

+ Tänkte bara tillägga att vårat vanliga rastschema brukar vara 7 på morgonen, sedan runt 11, sen 15, sen 19, och sedan runt 1 (på natten). Promenaden på morgonen brukar tillbringas i skogen (vilket tar cirka en timme) så att dom verkligen ska kunna få röra på sig.

ebbqq
1

#5 Hon har tillgång till hela vår lägenhet, så hon kan väcka oss under natten för att gå ut och inga dörrar till sovrummet är stängda. Sista rasten blir vid cirka 12-1 på natten och ja, hon gör ifrån sig ganska ofta under dagen när alla i familjen är i skolan/på jobbet :)

ebbqq
0

#4 Har inte påstått att hon är rumsren, eller har jag?

ebbqq
0

#3 Det kanske skulle vara någonting! Vi är positiva till alla metoder :)

Karmatarerskanise
0

"När en hund är rumsren brukar den klara sig runt 6 timmar under natten. Men tack för svaret :)"

Förstår inte varför du tar upp det eftersom det inte gäller er hund.

För att få bukt på det måste ni börja från början. Ut oftare. Beröm när han gör rätt. Håll koll på honom inomhus så ni kan ta ut honom när han visar tecken på att han är nödig.

ebbqq
0

#11 Vi har två hundar, en av dom är rumsren och hon klarar sig hela natten. På så sätt så gäller det min hund, kanske skulle ha nämnt det tidigare att vi har två haha. Vi berömmer varje gång hon gör rätt ute genom glada röster och belöningar & vi ska försöka att gå ut oftare som typ en gång under natten eller liknande. Det dåliga med det hela är att hon inte visar tecken när hon vill ut, utan hon gör sina behov utan förvarningar. Vår andra hund visar tydliga tecken när hon vill ut så då tar vi med båda ut för rastning.

[Forest]
0

Av egen erfarenhet av omplacering hund o tik så tar jag lite hur vi fick bukt på natt kiss/bajs. Kör ett schema på gå ut, jag gick ut senast kl 7 på morgonen sen var 4-5h. Att ta över en omplacering som inte helt gör ifrån sig kan vara så att hunden inte känner sig trygg med göra i från. Då kan jag rekommendera att man har en promenad som man alltid tar. På så sätt kan hunden känna sig trygg med att göra ifrån sig. Jag gick kl 20 sen "kvarteret" kl 22 det hjälpte även att ha sovrumsdörren stängd för då sov våran hund tryggare hon ville annars kolla till barnen,katterna. Att hunden kissar på natten tror jag inte beror på att dom dricker eller äter nattetid våran hund åt gärna sent drack normalt intag fri tillgång på vatten 24/7. Kort o gott ställ kl lite tidigare ta på dig snabbt o ut så så tror jag ett bra schema på ta ut hunden hjälper. Men även att stänga dörren så hör man om hunden börhar tra ja lite vid dörren då snabbt som ögat ut ;) PS belöna gärna men fin röst klapp duktig tjeja. Lycka till :)

Frida B
0

Om hunden äe nödig på natten får ni väl gå ut på natten. Är inte svårare än så :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

parsley
0

Brukar man inte rekommendera att veterinär kontaktas om en vuxen hund inte är rumsren, för att utesluta att det är något fysiskt fel på den?

Hime
0

Har upplevt att har det blivit en vana att gå upp och kissa inne mitt i natten är det svårt att få bukt på det. Ha inte hunden på stora ytor utan avgränsa till en liten yta där det bara få plats hundens bädd. Hundar kissar ogärna (de jag vart med om i varje fall) i sin säng. På så sätt har mina hundar i varje fall utan problem lärt sig säga till när de behöver kissa.

Karmatarerskanise
2

#15 Det hade jag rekommenderat om hunden plötsligt börjat göra inne igen efter att den har varit rumsren. Här skriver ts att den aldrig lärt sig.

Mysisa
0

Ett tips kan vara att inte låta hunden ha tillgång till hela lägenheten på natten, ha hunden i samma rum som du sover i så kanske du har en chans att vakna när hunden vaknar och rör på sig så hinner du ut med hunden INNAN den hinner göra ifrån sig inne.

minavitas.wix.com/kennel