Trevligaste hundföretaget?
Jag letar just nu efter bra praktikplatser till åk 3's praktikperioder. Gärna starkt hundanknutna (läser hundlinjen).
Gärna lite "roligare"/mer spännande än t.ex. hunddagis eller hundtrim, men vet ni något exceptionellt bra/trevligt sådant så tar jag gärna tips på sådana också. Vars i landet spelar ingen roll, jag är väldigt mobil. :)
Hundcampus? Ingen aning om de tar emot praktikanter (eller om de är trevliga ;-) ) men det måste vara otroligt lärorikt att vara där! En del större kennlar (som ofta har pensionat, kurser eller andra komplement i verksamheten) tar emot praktikanter också. Vad är du intresserad av inom hunderiet? Någon speciell ras, hundsport, uppfödning, kursverksamhet, djursjukvård…?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag mejlar alla som ser intressanta ut, någonstans måste de ju ta emot tänker jag! :D
Bra tips, det hade jag glömt bort. Tittade på en kennel, men deras hundsyn avskräckte mig och sen glömde jag tipset tyvärr.
Helt kär i mallen, men tycker om de allra flesta bruksraser, inte superpetig, älskar brukset i allmänhet men har ingen egen erfarenhet (och är därmed extra nyfiken) på svenskskyddet.
Djursjukvård är inte intressant just nu i alla fall.
Kanske bra att veta vilke område även om du är mobil. Inte alla ställen som går att "bo" hos och likn.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Praktiserade hos ledarhundar och skulle inte rekommendera det om du inte är inom att ta hårda tag i hundar. Jag fick byta praktikplats efter en vecka eftersom jag bröt ner mentalt. Klarade inte av att gå med stryphalsband på promenaden och använda dom HÅRT när dom inte gick fint vid sidan. Men det beror ju på enkelta personen. Vill du veta mer på du PM:a här eller på Facebook ;)
Instagram
#1 Hundcampus mejlat :)
#3 Utgår ifrån Växjö eller Skellefteå.
Tänker att det borde finnas något i närmsta stad eller dyl, även om det inte går att bo på själva platsen :)
#4 Tråkigt! Har ju själv stryp, men inte i gå-fint-syfte :/
Hur lång tid gäller det?
#6 Totalt 10 veckor, fördelat på 2 perioder eller kvitterat mot lovveckor.
På vissa delar i landet finns det väl draghundsföretag? Verkar häftigt tycker jag. Vet inte om de klassas som företag, om de håller på med turistnäring bör de ju göra det..
#8 Jo, det har vi här hemma i stan! Dock svårt att få ihop en sammanhängande heltid, om ni förstår hur jag menar. Men absolut ett bra tips, och jag ska hålla det i bakhuvudet :)
Går ju alltid att söka på hunddagis o pensionat om det skulle intressera dig. Finns så många olika versioner på det. Jag har i hemmiljö.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Vet en Bc kennel som tar emot praktikanter, kan se om jag hittar namnet på den, ligger dock i Skåne!
Somaliska heter den! Man kunde komma dit några timmar om dagen eller bo där några månader på heltid, och man fick ta med sin egen hund om den kunde uppföra sig!

#12 Du menar inte Somollis i Trelleborg? Jag har haft en border collie därifrån, mycket trevlig uppfödare och jag har för mig att jag hört något om praktik hos henne! :)
Jo, mobilen autokorrektade ;) Vad bra att du har bra erfarenheter av henne! Känner en border collie uppfödare, som då känner Somollis innehavare, därför jag vet om den!
Samma som har http://www.teamsnowquest.se/ har även Hundsteg, utbildningar och kurser, kanske tar de emot praktikanter.
//Lina
Hittade du något? Hakar också på här då jag förhoppningsvis ska plugga en hund linje nästa år vart jag också behöver en praktikplats till dess.
Instagram
#13 och #14, Fast det var roligare med Somaliska än Somollis :-P .
Någon som vet hur det är med arbetsträning på kennel och liknande? (hoppas det är ok att jag lånar tråden)