Detangler till hund?
Vet någon om man kan använda en Detangler borste till en bichon havanais? Min vovve har mycket tovor och jag behöver köpa en ny borste nu, då jag haft den gamla sen han var liten (7 år). Detangler är en utredningsborste som trasslar ut håret mycket bättre än "vanliga" borstar. Den kallas också Tangle Teezer. Om inte, har ni något tips på bra borstar för långhåriga hundar?
Vet att det finns ett flertal människor som använder sina gamla Tangle teezers till sina hundar och tycker att det fungerar bra.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag skulle tro att en vanlig karda till hund fungerar bättre! Det är ju så små piggar på en detangler, kan inte tänka mig att den kommer åt ända in i botten. Men det skadar ju inte att testa! Kanske går det att få ut det värsta med den och sedan fortsätta med en karda :)
Tipsar om kam!
Tass Josephine

Tänkte att tovor på en hund blir mera som om man filtat ull. Inte som trassel på en människa. Jag tvivlar på att det kommer att fungera.
>>>Malum domesticum<<<
På vissa hundar fungerar den kanon, på andra inte - allt beror på pälstyp, tjocklek på pälsen osv. Bara att prova med andra ord 😉
Du kanske ska ta en sväng till ett duktigt hundtrim och få tips?
Jag använder en sån på min russkiy Toys öron, funkar super! Vet ej om den funkar på tjock päls, men som #2 skrev så kanske man kan reda ut en del med den iaf! Jag tycker att den är så bra just för att det ej gör ont för min vovve när jag borstar jämfört med när jag ska kamma dem… Tänk på att det finns otroligt stor skillnad på priser på likvärdiga borstar! Kolla på tex ebay(har ej sett där själv men kan tänka mig att de har) köp inte en för supermycket pengar för det påverkar ej funktionen enligt mig
Tyvärr sliter kardan hårt på havanaisens silkiga päls vilket leder till att pälsen tovar lättare framöver. En detangler fungerar ok.